واقعیت مجازی چگونه باعث بهبود نتایج و افزایش همکاری در صنایع می‌شود

چگونه واقعیت مجازی منجر به هم‌افزایی و بهبود بهره‌وری صنایع می‌شود

کسانی که بازی‌های سال‌های 1980 و 1990 را به یاد می‌آورند، یک نسخه ابتدایی از آنچه اکنون به عنوان واقعیت مجازی شناخته می‌شود را تجربه کرده‌اند. پیشرفت سریع تکنولوژی در سه دهه پیشرو به مردم اجازه استفاده از توپ‌های تنیس برای از بین بردن دشمنان مجازی را می‌دهد که نشان از کامل شدن این تکنولوژی است. در حال حاضر اکثر کاربران این تکنولوژی را در زندگی روزمره خود و در رایانه‌های شخصی و کنسول‌های تجربه می‌کنند.

واقعیت مجازی VR

کسانی که بازی‌های سال‌های 1980 و 1990 را به یاد می‌آورند، یک نسخه ابتدایی از آنچه اکنون به عنوان واقعیت مجازی شناخته می‌شود را تجربه کرده‌اند. پیشرفت سریع تکنولوژی در سه دهه پیشرو به مردم اجازه استفاده از توپ‌های تنیس برای از بین بردن دشمنان مجازی را می‌دهد که نشان از کامل شدن این تکنولوژی است. در حال حاضر اکثر کاربران این تکنولوژی را در زندگی روزمره خود و در رایانه‌های شخصی و کنسول‌های تجربه می‌کنند.

پیشرفت در سرعت پردازش و قابلیت‌های گرافیکی، این تکنولوژی را به اهداف خود و ارائه تجربات باورنکردنی نزدیک کرده است. کاربردهای بالقوه جدید این فناوری‌های انقلابی بسیار هیجان‌انگیز هستند.

هدف جدید واقعیت مجازی (VR) در پیشبرد و تبدیل صنایع سنتی است، Goldman Sachs پیش‌بینی می‌کند: سرمایه‌گذاری تجاری در VR در سال آینده از هزینه‌های مصرف‌کننده پیشی خواهند گرفت و تا سال ۲۰۲۵ به 63.5 میلیارد پوند می‌رسد. در حال حاضر تکنولوژی VR منجر به انقلابی در مشاغل، صرفه‌جویی در زندگی و حتی ارائه راهکارهای نوآورانه برای صنایع شده است.

طراحی، همکاری و نمونه‌سازی اولیه دیجیتال

از معماران گرفته تا طراحان و از برنامه ریزان شهری تا شرکت‌های خودروسازی ایجاد مدل‌های فیزیکی مقیاس بندی شده بخش مهمی از پیش از تولید در طیف وسیعی از صنایع بوده است. اکنون، با سازمان‌های پراکنده در سطح جهان، فرآیندهای طراحی تسریع شده و تقاضای مصرف‌کننده برای افزایش سرعت و شخصی‌سازی، روش‌های سنتی مدل‌سازی را به فناوری‌های جدید تبدیل کرده است. سرعت طراحی، انطباق، همکاری، نمونه‌سازی، بازبینی و تولید انبوه نیز تسریع شده است.

برای مثال ماشین‌ها را در نظر بگیرید به طور معمول با استفاده از نقشه‌های دیجیتالی طراحی شده‌اند، سپس به مدل‌های نمونه با خاک رس در مقیاس کامل توسعه داده می‌شوند، این نمونه‌های اولیه یک پلتفرم دشوار برای همکاری و تکرار در سراسر جغرافیا هستند. امروزه شرکت‌های خودرو از جمله بی ام و و پورشه استفاده از واقعیت مجازی را برای طراحی، تولید و بازاریابی خودروهای خود استفاده می‌کنند. آئودی از VR استفاده می‌کند تا تجربه مشتری را بهبود بخشد، خریداران احتمالی می‌توانند خودرو شخصی خود را قبل از ساخت آن تجربه کنند و با طراحی آشنا شوند تا اطمینان حاصل شود که توضیحات ارائه شده با مشخصات آنها مطابقت دارد. با کمک این تکنولوژی آن‌ها می‌توانند وارد اتومبیل شوند، در صندلی راننده بنشینند، در مسیر حرکت کنند و یا حتی از ویژگی‌های دیگر حرکتی استفاده کنند.

صنایع دریایی و شیلات نیز برای بهره‌مندی از آن استفاده می‌کنند. Nagelld شرکت نروژی طراحی سه‌بعدی از VR برای ایجاد تجربیات همه‌جانبه برای کسب‌وکارهایی نظیر صید ماهی قزل‌آلا و تولیدکنندگان نفت و گاز و ایجاد فرایندهای پایدار و نمونه‌های دیجیتالی پیش از تولید فیزیکی از تجهیزات استفاده می‌کند.

آموزش‌های اولیه و ارتقاء سلامت روان

واقعیت مجازی همچنین می‌تواند یک جایگزین مناسب برای آموزش‌های پرخطر در حرفه‌های با فشار بالا را فراهم کند و خطر ابتلا به فرد یا افرادی که در اطراف آنها قرار دارد را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، تقریباً ۹ درصد از تمام افراد آتش‌نشان در بریتانیا در حال آموزش هستند، درحالی‌که ۴۳ درصد از آن‌ها به دلیل حوادث روزمره بودند. در یک محیط کنترل‌شده درعین‌حال واقع‌گرایانه، پرسنل بیشتر در معرض استرس و فشار روحی قرار می‌گیرند که در نتیجه منجر به نگهداری بیشتر اطلاعات و کاهش خطر اولیه شبیه‌سازی معمولی شامل آتش واقعی می‌شود.

آموزش مناسب و تجربه شرایط استرس‌زا می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. به نظر می‌رسد که ارائه یک آموزش مأموریتی از طریق VR به طور قابل‌توجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از جایگزین‌های سنتی است که اغلب شامل آماده‌سازی گسترده، تمیز کردن، تعمیر و نگهداری و استراحت است.

هدف مراقبت‌های بهداشتی، سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیماران است

صنعت مراقبت‌های بهداشتی از واقعیت مجازی (VR) به منظور آموزش پزشکان در عمل‌های پیچیده جراحی، تسکین دردهای بیمار و تسریع در روند ریکاوری که موجب سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیماران می‌شود، استفاده می‌کند.

برنامه‌هایی از این قبیل که در حال حاضر استفاده می‌شوند، تجربه عملی را برای پزشکان فراهم می‌کنند، به این معنی که حتی یک دانشجوی سال اول پزشکی می‌تواند عمل جراحی قلب باز را انجام دهد و پیچیدگی‌ عضوها و همچنین نحوه معالجه آن را بدون هیچ خطری برای بیمار انجام دهد.

این برنامه‌ها سالهاست که تجربه جراحی لمسی را ارائه می‌دهد گستره عمیق‌تری از دانش و اعتمادبه‌نفس را فراهم می‌کند که به احتمال زیاد موجب سرعت بخشیدن در روند بهبودی بیماران خواهد شد. این آموزش‌ها باعث می‌شود که پزشک با شرایط و فشارهای کاری روزمره مواجه می‌شود و در شرایط عادی بهترین کار و تصمیم را انجام دهد.

واقعیت مجازی همچنین برای ترویج سلامت روانی و جسمانی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دانشگاه آکسفورد از این فناوری برای درمان مسائل ترس شدید از ارتفاع و اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داده است که VR در درمان سربازانی که از PTS رنج می‌برند که نسبت به دیگر درمان‌ها موفق بوده است.

از فواید VR در هنگام مراقبت از بیمار می‌توان به کمک به تسکین دردهای بیمار، بهبود روند ریکاوری، کاهش استرس و دردهای ناشی از بیماری و کاهش هزینه‌های مراقبت پزشکی اشاره کرد. به وضوح نمایان است که VR به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تکنولوژی ضروری است و شرکت‌ها و دولت‌ها می‌توانند از آن در طراحی محصول و آموزش و ارائه ابزارها استفاده می‌کنند. VR به بهبود زندگی روزمره از طرق مختلف کمک می‌کند و پتانسیل استفاده در طیف وسیعی از صنایع را دارد.

همانطور که این فناوری در حال تکامل است و بسیاری در حال پذیرش آن هستند، خطوط تفکیکی بین دنیای مجازی و دنیای واقعی در حال محو شدن است، ما شروع به نمایان کردن آنچه این ابزار قدرتمند قادر به انجام آن است، کرده‌ایم.

مطالب مرتبط

واقعیت افزوده (Augmented reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality)

انسان توسط حواس خود دنیای اطرافش را درک می‌کند. ترکیب همزمان دنیای واقعی و تصاویر مجازی مفهوم واقعیت افزوده را شکل می‌دهد. در واقعیت افزوده (AR) ارزش اولیه واقعیت موجود حفظ شده و اطلاعات حساس آن توسط تولیدات کامپیوتری پوشش داده می‌شوند. بدین شکل یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم به عناصر دنیای واقعی افراد اضافه می‌شود.

شرکت‌ها چگونه می‌توانند از واقعیت مجازی و افزوده در کسب و کار خود بهره‌ ببرند

در طول چند دهه گذشته،تکنولوژی‌های AR و VR توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ کاربران در حال لذت بردن از این فناوری‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های مانند Pokémon go در گوشی‌های هوشمند و ویدئوهای 360 درجه در هدست‌های واقعیت مجازی هستند.

کلاس درسی متفاوت با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

این روزها با حرکت زندگی کاری و شخصی افراد به سمت دیجیتالی شدن، پیشرفت سیستم آموزش‌ و پرورش از مدرسه‌ی ابتدایی تا دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای، به سمت محیط‌های دیجیتالی منطقی به نظر می‌رسد. در این راستا تأثیر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کلاس‌های درسی چشمگیر خواهد بود.

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی (VR)

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی، مدت‌ها قبل از به‌کارگیری این تکنولوژی در بازارهای تجاری آغاز شد. نیروهای نظامی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده و از اولین کسانی بوده‌اند که پروژه‌ی توسعه‌ی هدست‌های a.k.a.HMDs. را ازنظر مالی تأمین کرده‌اند.