یک شهر هوشمند می تواند همان شهری باشد که شما می خواهید

در تعاریف مختلف استراتژی های شهری، دانشگاهی، شرکت ها ودیگر سازمان ها، اختلاف نظراتی در تعریف شهرهوشمند وجود دارد. به طورمثال «شهر متصل» ، «شهر انعطاف پذیر» ، «شهر حس شدنی» ، «جامعه هوشمند» ، «شهر دیجیتال»، «جامعه ی دیجیتال» و حتی «دهکده هوشمند» از معادل های لغوی ارائه شده برای شهر هوشمند هستند. اما شهر هوشمند دقیقا چه می کند؟

شهر هوشمند

ایجاد یک هویت و دیدگاه منحصر به فرد


در حالیکه به طور کلی وجود نسل های مختلفی از شهرهای هوشمند پذیرفته شده است، با این حال ما معتقد هستیم که ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای هر شهر هوشمند و چشم انداز آن ضروریست. این هویت یک «بیانیه ماموریت» یا «مدل توسعه» همراستا با شاخص ها یا موضوعات متفاوت ، ارائه می دهد که باید بر پایه ی اهداف برگرفته از چالش ها و فرصت های موجود در شهر یا جامعه که در آینده قابل پیش بینی هستند، استوار باشد.


در یک مقاله ی جدید به نام «درس هایی از شهر آدلاید در مورد چگونگی کارکرد شهرهای هوشمند برای بهره وری همگانی» میتوان نکات خوبی در خصوص یک شهر هوشمند به دست آورد. یک ویدیوی کوتاه اما عالی درباره ی شهرهای هوشمند توسط Nick Falkner ساخته شده است. این ویدئوحاوی پیام مهمی است که لزوم وجود یک هویت منحصر به فرد درهرشهر یا جامعه ای که مسیر خود به سمت هوشمندتر شدن شروع می کند را نشان می دهد.

 

می خواهید شهر شما در آینده چگونه باشد؟

 

هر شهری باید به جای بحث درباره ی تعاریف هوشمندتر بودن شهر از خودش و ذینفعانش (به خصوص شهروندان) بپرسد که دوست دارند شهر آینده شان چطور باشد. برای رسیدن به این هدف و جایگاه بهتر آینده یک طرح کلی یا برنامه ی واحد برای همه ی ذینفعان، وجود ندارد. همه ی این ها به رویکرد اختصاصی جامعه و شهر – که شامل فناوری و سایر روش های هوشمندسازی است - برای تقویت امکانات زیستن و رفاه از طریق اجرای راهکارهای هوشمندانه، بستگی دارد.

ادامه دارد...


با راهکارهای هوشمند نبکا آشنا شوید: