اینترنت اشیا برای نظارت بر افراد و فضاها در دوران کرونا کمک می‌کند

اینترنت اشیا به نظارت بر افراد و فضاها در دوران کرونا کمک می‌کند

شبکه‌های LPWAN (شبکه‌‌های دوربرد توان پایین) مانند Lorawan و Sigfox امکان برقراری ارتباط بین هزاران سنسور را به منظور محافظت از مردم در برابر آلودگی‌ها در اماکن عمومی و خصوصی، ارائه می‌کند.

اینترنت اشیا IoT

شبکه‌های LPWAN (شبکه‌‌های دوربرد توان پایین) مانند Lorawan و Sigfox امکان برقراری ارتباط بین هزاران سنسور را به منظور محافظت از مردم در برابر آلودگی‌ها در اماکن عمومی و خصوصی، ارائه می‌کند.

اخیراً موج جدیدی از ابزارها و فناوری‌ها برای کمک به شرکت‌ها، مدیران ساختمان‌ها و سایر اماکن جهت تطابق بهتر با پروتکل‌های فاصله گذاری اجتماعی و بهداشتی، به بازار معرفی شده‌اند.بسیاری از افراد پس از چندین ماه کار در خانه یا مرخصی اجباری، در حال بازگشت به محل کار خود هستندهمچنین برخی از دانش آموزان و دانشجویان در حال بازگشت به کلاس‌ها هستند و کتابخانه‌ها دوباره شروع به کار خواهند کرد.

سازمان‌ها نه تنها باید اطمینان حاصل کنند که افراد می‌توانند به محل کار یا درس خود برگردند و همچنین فاصله اجتماعی موردنیاز را رعایت کنند بلکه باید استفاده از فضای کاری خود، اتاق‌ها، دفاتر کاری و کلاس‌های درس و غیره را جهت اقداماتی نظیر نظافت و ضدعفونی لازم، مدیریت کنند.ترکیبی از فناوری‌های مختلف اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند همه این نیازها را برآورده کند.انتخاب شبکه بی‌سیم مناسب برای بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌های نگهداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین منظور شبکه‌های LPWAN (شبکه‌‌های دوربرد توان پایین) ارتباط موردنیاز برای مدیریت تعداد زیادی سنسور را فراهم می‌کنند. از آنجاییکه حجم داده‌های منتقل شده از این دستگاه‌ها کم است، عمر طولانی باتری فاکتوری تعیین کننده می‌باشد. استانداردهای بی‌سیم همچون LoRa و Sigfox که در طیف فرکانسی آزاد (Unlicensed) و زیر گیگاهرتز کار می‌کنند، می‌توانند بدون نصب تعداد زیادی گیت وی (Gateway)، امکان ارتباط در فضاهای داخلی و خارجی لازم را فراهم کنند.

کنترل فاصله اجتماعی افراد با استفاده از شبکه‌های LPWAN

پلتفرم LoRa بیش از ده سال است که معرفی شده است و بیش از 100 میلیون دستگاه در سراسر جهان در حال حاضر به درگاه LoRa یا ایستگاه‌های پایه متصل هستند.مؤسسه تحلیلی IHS Markit پیش‌بینی می‌کند که 43 درصد از تمام ارتباطات LPWAN تا سال 2023 بر اساس LoRa خواهد بود.

با استفاده از استاندارد بی‌سیم LoRa، چندین تولیدکننده محصولی را ارائه می‌دهند که به سازمانها کمک می‌کند تا با شرایط جدید "عصر کرونا" مقابله کنند.یکی از از این راهکارها "Global Contact Tracing" از شرکت Microshare است.

این محصول به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فاصله‌ی اجتماعی بین افراد در کارخانه‌ها، انبارها، بیمارستان‌ها، سایت‌های ساختمانی، زندان‌ها، پادگان‌ها، مدارس یا خانه‌های بازنشستگی را نظارت کنند و تاریخچه ردیابی تماس فیزیکی افراد را ارائه دهند که در صورت بروز بیماری کرونا، قابل استفاده خواهد بود.

این شرکت در توضیحات محصول خود استدلال می‌کند که "اغلب افراد در این اماکن یا از استفاده از تلفن هوشمند منع شده‌اند و یا به راحتی از استفاده از آن خودداری می‌کنند.حتی کسانی که به طور منظم تلفن‌های هوشمند خود را به همراه دارند ممکن است قابلیت ردیابی جغرافیایی را غیرفعال کرده باشند.

راهکار این شرکت، استفاده از یک دستبند بی‌سیم یا تگ NFCمشابه آنچه در بیشتر سازمان‌ها استفاده می‌شود، می‌باشد که با استفاده از پروتکل ارتباطی بلوتوث و LoRa کار می‌کند.امکان استفاده از این محصول در شبکه‌های عمومی LoRa و یا شبکه‌های اختصاصی در داخل سازمانها وجود دارد.

مدیریت فضای اداری (اشغال یا عدم اشغال فضاهای اداری یا میز کاری) با استفاده از شبکه Sigfox

یکی دیگر از شبکه‌های LPWAN که به طور گسترده به کار گرفته شده Sigfox است. این شبکه اختصاصی که در فرکانس آزاد (Unlicensed) 868 مگاهرتز یا 902 مگاهرتز اجرا می‌شود و تنها یک اپراتور را در هر کشور مجاز می‌شناسد.طبق گفته Sigfox، این شبکه در حال حاضر در بیش از 70 کشور جهان کار می‌کند و بیش از 5 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

اخیراً Sigfox با Ubigreen یک شرکت فرانسوی متخصص در مدیریت فضای اداری، در زمینه کنترل میزان استفاده از فضاهای اداری و کاری در هنگام شیوع بیماری‌ها مشارکت کرده است.میز هوشمند این شرکت که در مدل SaaS ارائه می‌شود، به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا بر استفاده از مناطق مختلف مانند دفاتر، میز، اتاق کنفرانس و سایر اماکن نظارت کنند.این محصول به عنوان "راهکار مدیریت فضای کاری (حسگرها و نرم‌افزار وب) برای اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و مقایسه میزان استفاده از فضاهای کاری ارائه می‌شود."

برای نظارت بر میزان استفاده از فضاهای کاری، این شرکت از یک سنسور کوچک چند منظوره استفاده می‌کند که می‌تواند زیر هر میز یا در هر اتاق روی سقف قرار گیرد. حجم این سنسور تنها 14*112*76 میلیمتر و وزن آن 70 گرم می‌باشد و با دو باتری AAA برای مدت 5 سال کار خواهد کرد. با استفاده از این سنسورها امکان مشاهده میزان اشغال فضا و کنترل دمای محیط وجود دارد.

جولین مریودو مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت در یک کنفرانس در مورد این راهکار گفت: "ما اشخاص را ردیابی نمی‌کنیم، درک این مسئله بسیار مهم است.آنچه ما ردیابی می‌کنیم مکانهای موجود است.این مسئله برای مشتریانی که راهکار ما را انتخاب یا استفاده می‌کنند بسیار مهم است.حداقل در بیشتر کشورهای اروپایی، هنگامی که شروع به ردیابی افراد می‌کنید، باید مطمئن باشید که حقوق کارمند رعایت می‌شود."

از زمان شیوع ویروس کرونا (Covid-19)، پلتفرم Smart Desk به گونه‌ای به روز شده است تا قابلیت‌های بیشتری در ارتباط با شیوع بیماری کرونا ارائه دهد، از جمله مسدود کردن فضاها و میزها برای اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی.همچنین این سیستم می‌تواند بعد از هر بار استفاده از فضاها، ضمن جلوگیری از استفاده از میز و مکان‌هایی که باید ضدعفونی شوند، به سرویس نظافت نیز هشدار دهد.

راهکارهای سلولار در بستر Narrowband IoT

اخیراً بسیاری از راهکارهای مشابه که در بالا ذکر شد با استفاده از شبکه‌های سلولی اینترنت اشیا نظیر LTE NB-IoT ، که اغلب در اروپا و آسیا استفاده می‌شود ، توسعه‌یافته است.NB-IoT نیز به عنوان شبکه‌ای از نوع LPWAN اما با استفاده از پروتکل ارتباطی LTE تلفن‌های همراه به بازار عرضه می‌شود.این راهکار مزیت کار در شبکه‌های تلفن همراه و در مسافت‌های طولانی را دارد.

ازآنجاکه بسیاری از سازمان‌ها، اماکن و سایر زیرساخت‌ها در حال حاضر به دنبال راهکارهایی برای مدیریت اقدامات لازم جهت بازگرداندن شرایط کاری نرمال در دوران پسا کرونا هستند، تجزیه‌وتحلیل راهکارهای مختلف و به ویژه پروتکل‌های ارتباطی موجود در هر منطقه ضروری می‌باشد.

مطالب مرتبط

محافظت از داده‌های اینترنت اشیا با استفاده از تکنولوژی Federation learning

امروزه با توجه به اینکه حجم داده‌های جمع‌آوری شده از دستگاه‌های هوشمند در حال رشد است و مقررات بیشتری نیز مربوط به محافظت از حریم خصوصی در حال اجرا است، (FL (Federation learning راهکاری برای به حداکثر رساندن مزایای استفاده از داده‌های بزرگ (Big Data) ارائه می‌دهد به صورتیکه داده‌های حساس به صورت محلی و به اشتراک گذاشته نشده حفظ می‌شود.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در زمینه‌ی مدیریت خدمات

پیشرفت در اقسام متفاوت تکنولوژی منجر به تغییرات گسترده‌ای در همه‌ی جوانب زندگی ما شده است. این تغییرات در مورد هر صنعت وجود دارد اما تکنولوژی در سال‌های اخیر اثرات تکان‌دهنده‌ای در زمینه صنعت مدیریت خدمات داشته است.

اینترنت اشیا چگونه می‌تواند بهره‌وری در صنعت را بهبود بخشد

IoT به ما امکان می‌دهد داده‌های قابل اعتماد، ایمن و به‌هنگام را جمع‌آوری و آن را به اطلاعات بسیار مفید برای کسب و کار تبدیل کنیم. این روند به کاهش مصرف منابع برای بهبود کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند.

انواع شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا

اتصال اشیا به اینترنت یک جز اساسی از اینترنت اشیا است اما وقتی می‌توان این فناروی را ارزیابی کرد که بدانیم چه نوع ارتباطی برای شبکه IoT مناسب است. تلفن همراه، ماهواره، WiFi، بلوتوث، RFID، NFC، LPWAN و اترنت همه روش‌های ممکن برای اتصال یک سنسور یا دستگاه هستند و هر یک از این گزینه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ارائه داد.