NOBKA_IOT new base for agriculture.jpg

اینترنت اشیا کلید تحول خدمات بهداشتی، کشاورزی و حمل و نقل

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه‌های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است. به عنوان مثالی از کاربردهای استفاده اینترنت اشیا در کسب‌وکارها می¬توان به مدیریت کل یک مزرعه توسط گوشی‌های هوشمند اشاره کرد. دوربین امنیتی، تجهیزات آبیاری، سنسورهای دما، رطوبت، گاز و غیره می‌توانند به هم متصل شوند تا بتوانند با یکدیگر به طور هماهنگ کار کنند. همچنین در یک سیستم حمل‌ونقل عمومی شهری به کمک IoT می‌توانید ترافیک، برنامه اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل شهری، نقاط در دسترس برای پارکینگ و تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه را مدیریت کنید و یک تجربه بسیار بهتر برای شهروندان ایجاد کنید. در ادامه در مورد برخی از این کاربردها بیشتر بحث می‌کنیم.

اینترنت اشیا و مراقبت‌های بهداشتی

مؤسسات مراقبت بهداشتی امروزه به طور فزاینده‌ای تکنولوژی‌هایی را ارائه می‌دهند که باعث تسریع نظارت از راه دور، ارائه مراقبت‌های بهداشتی و قابلیت‌های تشخیص بیماری حتی در خانه می‌شود که موجب تقویت آموزش ماشین (Machine learning) و اینترنت اشیا (Internet of Things) می‌گردد. سیستم‌های مراقبت بهداشتی پیشرفته امروز شامل جریان اطلاعاتی در حال پردازش و برخط، یادآوری‌های مصرف صحیح دارویی و تشخیص پزشکی در زمان درست می‌شود که تا حد امکان نیاز به مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی را کاهش دهد.

IoT گاهی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی با عنوان اینترنت اشیای پزشکی (IoMT) مطرح می‌شود. این تکنولوژی شامل تمام تجهیزات پزشکی، ابزارهای نظارت بر وضعیت بیمار، پوشیدنی‌ها و دیگر سنسورهایی است که می¬توانند از طریق اینترنت، سیگنال‌ها را به دستگاه‌های دیگر ارسال کنند. این ابزارها حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند که باید ذخیره، یکپارچه و تجزیه‌وتحلیل شوند تا بینش‌های کاربردی برای مدیریت بیماری و مراقبت‌های بهبودیافته برای بیمار فراهم شود.

پیش‌بینی عدم بهبود بیماری یا ایجاد عفونت در زمان بستری نیاز به بازخوردهای مداوم دستگاه¬های هوشمند متصل دارد. ابزارهای مانیتورینگ خانگی می‌توانند بیماران را به پروتکل‌های مدیریت بیماری مزمن خارج از کلینیک پایبند نگه دارد. سنسورها، یادگیری ماشین، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ به همراه بلاک چین همه می‌توانند فناوری‌های بالقوه مفید برای IoMT و تحول حوزه سلامت در آینده‌ای نزدیک باشند.

اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

همه ما می‌دانیم که چگونه ارتباطات بر صنعت کشاورزی تأثیر می‌گذارد. اینترنت اشیا این تأثیر را گسترش داده و کشاورزی علمی را تقویت خواهد کرد. با استفاده از IoT، کشاورزان می‌توانند جزئیات هر جزء کوچک را از نظر رطوبت، مواد مغذی و اسیدیته خاک، وجود آفات و الگوهای آب و هوایی محلی زیر نظر بگیرند. همانطور که این اجزا مستقر می‌شوند، کشاورزان به بینش کلان‌تری از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دست می¬یابند که تصمیم‌گیری بهتر را میسر می‌سازد.

IoT و سنجش از راه دور به ایجاد زمین‌های نوآوری در این حوزه بسیار کمک کرده‌اند. به چند عنوان مثال، GroundCover از تصاویر مزرعه برای نقشه‌برداری و پیش‌بینی رشد سیب‌زمینی استفاده می‌کند؛ برنامه CanopyCheck اطلاعات جغرافیایی را به کشاورزان با استفاده از گوشی‌های هوشمند مخابره می‌کنند؛ سیستم کشاورزی یکپارچه (IFS) از ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات خاک استفاده ‌می کند؛ "FieldScript" برای مشاوره در کاشت، کشاورزی دقیق و بهره‌وری از علم ژنتیک استفاده می‌کند؛ سیستم‌های GrowSafe از سنسورها و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند تا جنبش و سلامت دام را دنبال کنند و به دامداران کمک می‌کند تا با تشخیص و پیشگیری با بیماری مبارزه کنند.

IoT در کشاورزی می تواند طیفی از مزایا را در اختیار افراد قرار دهد. این امر می‌تواند بهره‌وری کارگران را با خودکارسازی فرایندهایی مانند تعویض تجهیزات کشاورزی از راه دور، که همچنین هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهند، بهبود دهد. خدمات بهداشتی پیشگیرانه نیز می‌تواند برای دام فراهم شود و شاخص‌های سلامتی آنها از طریق سنسورهای بی سیم پایش شود. IoT، همراه با راهکارهای تحلیلی، می‌تواند بینش جدیدی در برنامه‌ریزی فصلی محصولات، افزایش ایمنی مواد غذایی و کاهش خطرات ناشی از زراعت به ارمغان بیاورد.

اینترنت اشیا در حمل‌ونقل

همانطور که IoT جهان را در اطراف ما بهم متصل می‌کند، برخی تحرک های دیجیتال هیجان انگیز در صنعت حمل و نقل نیز حال ظهور است. در حال حاضر، شهرها و ایالت‌هایی وجود دارند که از تکنولوژی‌های مبتنی بر IoT استفاده می‌کنند تا زیرساخت‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، جاده‌ها، بزرگراه‌ها، علائم و چراغ‌های خیابانی را به وسایل نقلیه متصل کنند.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) در آینده در بخش حمل‌ونقل بسیار مهم‌تر خواهد شد و امکان تجزیه‌وتحلیل خودکار، پیش‌بینی‌کننده و تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌آورد. AI و ML باعث افزایش ایمنی و کارایی جاده‌ها و بزرگراه‌ها می‌شود و امکان پیش‌بینی زمان راه‌اندازی واحدهای واکنش اضطراری، کامیون‌ها، پاروهای برف و غیره را فراهم می‌آورد. مثلا با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل وضعیت آب و هوا، اطلاعات محیطی اطراف و داده‌های ترافیکی، پیمانکاران صنعت حمل و نقل و امداد می‌توانند کامیون‌های حامل نمک را به جاده‌ها و قبل از یخ زدن جاده گسیل کنند یا می‌توانند پیش‌بینی کنند که ممکن است مه در قسمت‌های خاصی از جاده‌ها غلیظ شود و به سرعت رانندگان را آگاه کنند تا نکات ایمنی را رعایت کنند.

این نوع تصمیم‌گیری‌های پیش‌بینی شده توسط AI و ML، صنعت حمل و نقل را با اختلال‌های کمتری مواجه می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سفر ایمن‌تر را تضمین می‌کند.

این‌ها تنها مواردی از کاربردهای اینترنت اشیا در سه صنعت بهداشت و درمان، کشاورزی و حمل و نقل بود. روند رو به رشد کاربردها و ایده‌های خلاقانه هر روزه در حال پیشرفت است و IoT در کنار AI و ML می‌تواند دائماً کاربردهای بیشتری را برای مردم و کسب و کارها به ارمغان بیاورد.

مطالب مرتبط

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در زمینه‌ی مدیریت خدمات

پیشرفت در اقسام متفاوت تکنولوژی منجر به تغییرات گسترده‌ای در همه‌ی جوانب زندگی ما شده است. این تغییرات در مورد هر صنعت وجود دارد اما تکنولوژی در سال‌های اخیر اثرات تکان‌دهنده‌ای در زمینه صنعت مدیریت خدمات داشته است.

تغییر در روش‌های مسافرت با اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) به مجموعه‌ی در حال رشد از دستگاه‌های متصل و هوشمند اشاره می‌کند که شما ممکن است بسیاری از آنها را قبلاً داشته باشید. مزایای استفاده از IoT در صنایع مختلف از کشاورزی تا سرگرمی را در بر می‌گیرد.

اینترنت اشیا چگونه می‌تواند بهره‌وری در صنعت را بهبود بخشد

IoT به ما امکان می‌دهد داده‌های قابل اعتماد، ایمن و به‌هنگام را جمع‌آوری و آن را به اطلاعات بسیار مفید برای کسب و کار تبدیل کنیم. این روند به کاهش مصرف منابع برای بهبود کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند.

اینترنت اشیا به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند

در سال‌های اخیر، ارتباطات بین افراد، اشیا و کسب‌وکارها به طور فضاینده‌ای افزایش یافته است. فعال کردن اتصالات انعطاف‌پذیر و تبادل داده‌ها بین میلیاردها دارایی و فرایندها، فرصتی فوق‌العاده برای کسب و کارها ایجاد می‌کند. در این راستا مدل‌های تجاری و فرایندهای قدیمی در حال بازنگری و در حال ظهور فناوری‌های جدید هستند.