رعایت حقوق بشر و حق کار منصفانه و مناسب با اینترنت اشیا (قسمت اول)

رعایت حقوق بشر و حق کار منصفانه با بهره‌گیری از اینترنت اشیا (قسمت اول)

تکنولوژی‌های اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به توسعه‌ی خود ادامه خواهند داد تا دنیای ما را تغییر دهند و رویاهای جامعه‌ی بشریت برای زندگی توام با آسایش را تحقق بخشند. این فناوری‌ها امکانات بالقوه‌ای را برای رونق امکانات در دسترس انسان ها ارتقا می‌بخشند. با‌این‌حال، از دست دادن شغل، نقض حریم خصوصی، و افزایش سیستم‌های رباتیک، همه مواردی هستند که برای زندگی انسان ها تهدید به شمار می‌روند.

اینترنت اشیا IoT

تکنولوژی‌های اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به توسعه‌ی خود ادامه خواهند داد تا دنیای ما را تغییر دهند و رویاهای جامعه‌ی بشریت برای زندگی توام با آسایش را تحقق بخشند. این فناوری‌ها امکانات بالقوه‌ای را برای رونق امکانات در دسترس انسان ها ارتقا می‌بخشند. با‌این‌حال، از دست دادن شغل، نقض حریم خصوصی، و افزایش سیستم‌های رباتیک، همه مواردی هستند که برای زندگی انسان ها تهدید به شمار می‌روند.

نگرانی‌ها در مورد دسترسی به کار و معیشت، جدید نیست. در سال 1948، زمانی که نمايندگان از 48 کشور برای اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) گردهم آمدند، به دنبال کلمات کلیدی "زندگی خوب انسانی" بودند. این کلمات به عنوان اهداف و اصول برای کمک به حکومت‌های بین‌المللی و ملی به کار می‌روند.

حقوق بشر یک چارچوب مفید برای تحلیل خطرات و تأثیرات پیشرفت تکنولوژیکی ارائه می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد تا ارزیابی کنیم که آیا فناوری باعث افزایش و یا نقض حقوق بشر می‌شود. تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی و پاسخ فعالانه به تأثیرات منفی پذیرش فناوری‌های جدید برای حفظ جامعه‌ی پیشرفته حیاتی خواهد بود.

لایحه بین‌المللی حقوق بشر

حقوق بشر در شکایات، دادگاه‌ها، گفتگوها و برنامه کاری شرکت‌های دولتی و غیردولتی در سرتاسر جهان به کار می‌رود. قوانین حقوق بشر یک چارچوب حاکمیتی هستند که نشان می‌دهند چگونه باید زندگی کنیم یا باید در مورد انسان‌های دیگر فکر و عمل کنیم.

بسیاری معتقدند که هدف حقوق بشر، نشان دادن توافق عمومی در میان رهبران جهان در مورد اینکه چگونه دولت‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و اینکه آیا نحوه عملکرد دولت‌ها مشروع هستند، می‌باشد. آنها مجموعه‌ای از ارزش‌های مشترک در سراسر فرهنگ‌ها و سیستم‌های سیاسی، و همچنین یک استاندارد مشترک برای دستیابی به موفقیت هستند. علاوه ‌بر‌ این، آنها در هنگام بحث در مورد سیاست‌های مختلف، یک نقطه مرجع معتبر باقی می‌مانند.

چرا از حقوق بشر برای کنترل خطرات و فواید تکنولوژی استفاده می‌کنیم؟

بسیاری معتقدند که حقوق بشر واژگانی برای ارتقا وضعیت انسانی فراهم می‌کند و از موانع این امر می‌کاهد. اگرچه تکنولوژی باعث سهولت زندگی بشر می‌گردد ولی نباید از تاثیرات آن روی حقوق و قوانین اجتماعی چشم پوشی نمود.

در ادامه، موضوعاتی که در رابطه با حقوق بین‌الملل مطرح است، بررسی می‌شود. در بسیاری از موارد IoT با قوانین موجود مغایرت دارد.

"حقوق کار" در جهان اتوماسیون

واضح است که پیشرفت و اتوماسیون تکنولوژی باعث رکود کارهای سنتی می‌شود. همانطور که سیستم‌های قدرتمند AI و IoT رشد می‌کنند، منجر به اتفاقات اجتناب ناپذیری مانند از دست دادن مشاغلی که اتوماسیون جای آن را می‌گیرد، می‌گردد. ممکن است که رشد مداوم ماشین آلات منجر به از دست رفتن 99 درصد از مشاغل حال حاضر گردد.

تکنولوژی در طول تاریخ شغل‌های بی‌شماری ایجاد کرده و از طرفی دیگر شغل‌ها را از بین برده است. مشاغل جدید به وجود می‌آیند و جای حرفه‌های قبلی را می‌گیرند و این تغییرات اغلب با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی همراه است.

از دست دادن شغل، به دلیل اثرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش بیکاری و انتقال نیروی کار، ناامید کننده است. مهم نیست که چگونه مؤسسات ما به آموزش نسل بعدی کارگران پاسخ می‌دهند، بین گذرگاه‌های تکنولوژیک در نیروی کار، زمان سختی وجود خواهد داشت. تهدیدات، بی‌ثباتی سیاسی، افزایش نابرابری اقتصادی و افزایش نرخ فقر عواقب اجتماعی را ایجاد می کنند. از دست دادن شغل فقط یکی پیش‌بینی‌های مرتبط با رشد و تغییر تکنولوژی است. اثرات آن در مقیاس بالا بسیار زیاد است، اما آنها نیز در سطح شخصی ظاهر می‌شوند. گذشته از این، به نظر می‌رسد در کوتاه مدت از دست دادن شغل می‌تواند برای افراد و خانواده‌ها به طور یکسان فاجعه بار باشد.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

مزایای مکان‌یابی داده‌ها در اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا (قسمت اول)

تحلیل داده‌های موقعیت مکانی به این معناست که چگونه بسیاری از کسب‌وکارهای مدرن، فرایندها، محصولات و یا خدمات خود را ردیابی می‌کنند

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند.

خدمات اینترنت اشیا به سالمندان

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.