NOBKA-iot-based-monitoring-networks-role-in-oil-and-gas-industries-part2.jpg

شبکه های مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز-بخش دوم

در بخش اول این وبلاگ، به طور خلاصه به نقش شبکه‌های مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) صنایع‌ای نظیر نفت و گاز پرداختیم. در این مطلب تصمیم داریم به نظرات کارشناسان درباره استفاده از این فناوری در صنایع مختلف بپردازیم.

در بخش اول این وبلاگ، به طور خلاصه به نقش شبکه‌های مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) صنایعی نظیر نفت و گاز پرداختیم. در این مطلب تصمیم داریم به نظرات کارشناسان درباره استفاده از این فناوری در صنایع مختلف بپردازیم.

سنسورهای موجود در اتومبیل‌های ریلی و کامیون‌های تانکی را می‌توان از طریق شبکه‌های باند پهن LTE ردیابی کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از سنسورهای مشابه نصب شده بر روی خطوط لوله قابل ردیابی هستند و اطلاعات موقعیت و وضعیت نفت و گاز در زمان واقعی قابل دستیابی ست.

جان هترینگتون مدیر مشاوره John Hetherington و خدمات مشاوره صنعت نفت و گاز خاطرنشان می‌کند که پیش‌بینی نگهداری نقش مهمی در حمل‌ونقل نفت و گاز دارد. وی می‌گوید: "این صنعت به سمت نظارت مستمر حرکت می‌کند و با دریافت اطلاعات هشدار پرسنل را در خدمت‌رسانی یاری می‌کند."

Sanjeev Verma مدیر ارشد اجرایی BizIntellia در این باره می‌گوید:"پیگیری مکان یک وسیله نقلیه همیشه یک چالش اساسی در صنعت نفت و گاز بوده است. سنسورها باید بتوانند داده‌های مرتبط نظیر سرعت جریان، دما، فشار و سپس دروازه‌های موجود در سایت را بخواند و این حسگرها به شبکه‌های بی‌سیم وصل باشند."

نتایج این تحولات فنی عمیق بوده است و نظارت و مدیریت بی‌سابقه‌ای را بر حمل‌ونقل نفت و گاز فراهم می‌کند. نظارت واقعی بر حرکت نفت در خط لوله تا حدودی قابل انجام است و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بسیار پیچیده‌تر است.

تشخیص زودهنگام نشت

فراتر از مزایای توانایی نظارت مداوم بر تأسیسات حمل‌ونقل کالاها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نفت و گاز از تشخیص زودهنگام نشت نیز بهره‌مند می‌شوند که نه تنها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ می‌شود بلکه به جلوگیری از بلایای زیست‌محیطی نیز کمک می‌کند.

در مقاله‌های نوشته شده توسط آلیسون و مندلر اشاره شده است که هر ساله صدها حادثه نشت رخ می‌دهد و منجر به از بین رفتن ده ها هزار گالن فرآورده‌های نفتی خام و تصفیه‌شده می‌شود. بدیهی است برای اطمینان از محافظت بیشتر خطوط لوله، باید کار بیشتری انجام شود، اگرچه ممکن است جلوگیری از برخی نشت‌ها غیرقابل اجتناب باشد.

آلیسون و ماندلر افزودند كه نفت و گاز تنها كالاهایی نیست كه باید جابجا و نظارت شوند. ممکن است این نیاز خطوط انتقال آب هم باشد. آب نیاز به انتقال به نقاط استخراج و نظارت دارد. سپس پس از طی فرایند باید به مراکز دفع یا تصفیه منتقل شود. ازآنجاکه ممکن است آب برای محیط‌زیست چالش زا باشد، حرکات آن باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرند.

نظارت بر حمل و نقل

اینکه چگونه یک شرکت منابع طبیعی سیستم نظارت بر حمل‌ونقل مبتنی بر شبکه را پیاده‌سازی می‌کند، بستگی به سیستم نظارت بر تولید در حال حاضر و بلوغ آن سیستم دارد. برخی از فروشندگان بزرگ ممکن است بسته‌های پیشنهادی اینترنت اشیا (IoT) را به صورت فراگیر ارائه دهند که بر حمل‌ونقل نظارت دارد، درحالی‌که برخی از فروشندگان کوچکتر ممکن است تنها ماژول‌های حمل‌ونقل را مورد استفاده قرار دهند.

GE و اشنایدر به عنوان دو شرکت برتر در سیستم‌های مدیریت حمل‌ونقل نفت و گاز مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) شناخته شده‌اند. فقدان استانداردها و پروتکل‌های معمول مسئله‌ای برای این دسته از محصولات محسوب می‌شود زیرا مانند بسیاری از برنامه‌های کاربردی صنعت انرژی که نیاز به عبور از شبکه‌های خصوصی و عمومی دارند و دریافت داده از یک سیستم متفاوت همیشه چالش برانگیز است.

مطالب مرتبط

سنسورهای برتر در اینترنت اشیا صنعتی-بخش اول

شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از طریق راهکارهای اینترنت اشیا (IoT) پلی بین دنیای واقعی و دنیای دیجیتال بسازند. در فناوری‌های سخت‌افزاری و راهکارهای ابری یک اندازه متناسب برای همه کاربردها وجود ندارد به همین علت باید لیستی از سنسورهای صنعتی IoT که به پوشش اغلب الزامات نظارت کمک می‌کند، تهیه شود.

با گذر از یک دهه در حوزه امنیت اینترنت اشیا (IoT) بلوغ رو به رشدی در این زمینه به وجود آمده است اما موجی از خطرات جدید نیز در راه است.

در هنگام انتخاب پردازنده IoT ملاحظاتی را باید در نظر بگیرید. به‌علاوه باید نگاهی به نحوه تأثیرگذاری بنیاد RISC-V بر چشم‌انداز پردازنده داشته باشید.

ازآنجاکه پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف انرژی در جهان طی 25 سال آینده 40 درصد افزایش داشته باشد، نیاز به راهکارهای هوشمندانه جهت مصرف انرژی به بالاترین اهمیت خود رسیده است.