مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.

اینترنت اشیا IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری اینترنت اشیا با بلاک چین یک پیشرفت مهم و توسعه‌ی کلیدی این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف تعامل داده‌ها می‌باشد.

بدون شک می‌توان گفت گسترش بیشتر IoT در ابعاد مختلف زندگی ما منجر به افزایش ارتباطات بین دستگاه‌های هوشمند در سطح گسترده خواهد شد. درعین‌حال، سرورهایی که برای انتقال داده بین دستگاه‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند احتمالاً به یک لینک ضعیف از لحاظ بهره‌وری و قابلیت اطمینان تبدیل می‌شوند.

تکنولوژی Blockchain قادر به تثبیت عملکرد سیستم‌های پیچیده IoT است به گونه ای که که از ایمنی و صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کرده و در نتیجه پروتکل‌های مبادله و نتایج عملیات دستگاه‌های مختلف را در سیستم غیر متمرکز ذخیره می‌کند. معماری توزیع شده بلاک چین اجازه می‌دهد تا IoT امنیت بیشتری داشته باشد، بدین ترتیب که حتی اگر به برخی از دستگاه‌های شبکه نفوذ میسر شود، بر عملکرد کل سیستم تأثیر نمی‌گذارد.

با گسترش روز افزون سیستم‌های IoT به شبکه‌های امن P2P نیاز است که بتوان از انتقال اطلاعات بین تمام دستگاه‌ها و کاربران اطمینان حاصل شود. Blockchain می‌تواند با دنبال کردن تاریخچه‌ی هر دستگاه خاص، اطلاعات مربوط به تعامل این دستگاه با افراد، شبکه، دنیای بیرون و همچنین سایر دستگاه‌ها را در یک بلوک جداگانه بررسی و به مدیریت و توسعه IoT کمک کند.

در این میان بخش‌های بانکی و مالی، بیشتر از سایر نهادها به پیاده‌سازی فناوری بلاک چین و IoT و استفاده از این توافق برای حفاظت از تمامیت‌های پرداخت و داده‌های مربوط به حساب ها و کارت های اعتباری نیاز دارند. در حال حاضر، شرکت‌هایمختلفی در این عرصه پیشگام هستند تا با این یکپارچه‌سازی بلوک‌های زنجیره‌ای را در بخش تولید عرضه نمایند.

به‌عنوان‌مثال، IBM از زیربنای ابری بزرگ خود برای ارائه خدمات بلاک چین برای ردیابی آیتم‌های با ارزش در طول زنجیره‌های عرضه استفاده می‌کند. بااین‌حال، بسیاری از حوزه‌هایی که بلاک چین می‌تواند به تکنولوژی IoT کمک کند شامل انرژی هوشمند، افزایش اعتماد به شبکه‌های اجتماعی، جلوگیری از تقلب‌های اینترنتی، و حملات سایبری، تدارکات، تائید قابلیت کارکرد خدمات مختلف، مدیریت احراز هویت، و بسیاری دیگر خصوصا در حوزه امنیت سایبری می‌باشد.

ترکیب بلاک چین و IoT همچنین مفهوم جدید "اقتصاد قابل برنامه‌ریزی" را تشکیل می‌دهد. به گفته Gartner، "موفقیت یا شکست با IoT تنها از طریق ایجاد یک پلتفرم اقتصادی جدید و یک  خلاقیت در مدل عملیاتی پولی به دست می‌آید. اقتصاد برنامه‌ریزی شده بر اساس ترکیبی از فناوری‌های هوشمند و منابع محاسباتی توزیع می‌تواند به تغییر قابل ملاحظه سیستم اقتصادی جهانی با تبادلات جدید بازارها کمک كند."

 

مطالب مرتبط

جدیدترین پیشرفت‌های اینترنت اشیا

اخیراً FCC از افتتاح رادیو پهن باند CBRS) 3.5) گیگاهرتزی برای استفاده تجاری شهروندان خبر داده است. پیش‌ازاین، باند 3.5 گیگاهرتزی به حوزه اعضای وزارت دفاع امریکا یعنی سیستم‌های رادار دریایی ایالات‌متحده، اختصاص داشته است.

نگرانی‌های امنیتی اینترنت اشیا و راهکارهایی برای آنها

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها ، تا سال 2023 تعداد دستگاه‌های هوشمند به 20 میلیارد خواهد رسید. در واقع این افزایش حجم، به یک چالش رو به رشد برای ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل شده است که برای حفظ امنیت شبکه خود، و همچنین برای شرکت‌ها و مؤسسات و زیرساخت‌های حیاتی و مدیریت دستگاه‌ها تلاش می‌کنند.

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.