چه موقع از شبکه 5G استفاده کنیم و چه موقع از شبکه Wi-Fi 6

چه موقع از شبکه 5G استفاده کنیم و چه موقع از شبکه WiFi-6

5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه سلولی است و Wi-Fi 6 جدیدترین استاندارد اتصال بی‌سیم است. هر کدام دارای ویژگیهایی هستند که باعث می‌شود در نقشهای خاص سازمانی مفید واقع شوند.

شهر هوشمند , فناوری

5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه سلولی است و Wi-Fi 6 جدیدترین استاندارد اتصال بی‌سیم است. هر کدام دارای ویژگیهایی هستند که باعث می‌شود در نقشهای خاص سازمانی مفید واقع شوند.

پتانسیل 5G برای شرکت‌ها

فناوری 5G ارتباط با سرعت بالا و زمان تأخیر پایین را به کاربران وعده داده است. این فناوری از طیف فرکانس سلولی دارای مجوز استفاده می‌کند و مانند تکنولوژی نسل قبل (4G LTE) می‌توان آن را توسط دکل‌های شبکه سلولی یا آنتن‌های شبکه خصوصی توسعه داد.

معماری 5G به نقاط دسترسی رادیویی بیشتری نیاز دارد و می‌تواند از ضعف و یا عدم اتصال رنج ببرد. بنابراین یک سازمان معمولی باید برای رفع نیازهای بلقوه خود نظیر رایانه‌های شخصی، روترها و سایر دستگاه‌ها باید استفاده از خدمات فعلی 4G و 5G بالقوه خود را ارزیابی کند. بکارگیری میکروسل‌های داخلی، تکرار کننده‌ها و آنتن‌های توزیع شده می‌تواند به حل مشکلات سرویس داخلی 5G کمک کند. همانند 4G ، موارد استفاده از 5G برای ارتباطات تلفن همراه، وسایل نقلیه ایمنی عمومی و محیط‌های صنعتی مانند معدن، استخراج نفت و گاز، حمل و نقل، کشاورزی و برخی از تولیدات می‌باشد.

5G از لحاظ تأیید هویت در هنگام رومینگ و سرعت استقرار از مزایای استفاده برای ارائه اتصال WAN به استفاده می کند. 5G ظرفیت ظرفیت انتقال ترافیک بالایی دارد. با بلوغ استانداردهای 5G، این فناوری گزینه‌های خود را برای ارتباطات کم‌مصرف اینترنت اشیا (IoT) بهبود می‌بخشد.

5G به تدریج طی چهار تا پنج سال آینده با توسعه در شهرهای بزرگ و جغرافیای خاص شروع می‌شود. فناوری 4G برای چندین سال شیوع خواهد یافت. کاربران برای اتصال به سرویس‌های 5G به تجهیزات جدید از جمله دانگل و روتر احتیاج خواهند داشت. به عنوان مثال انتظار نمی‌رود که آیفون‌های اپل تا سال 2020 از 5G پشتیبانی کنند و تجهیزات اینترنت اشیا IoT برای اتصال به 5G به سازگاری سلولی خاصی نیاز داشته باشند.

پهنای باند یک گیگابایت بر ثانیه و پهنای باند بالاتر وعده داده شده توسط 5G تأثیر قابل توجهی در بازار SD-WAN خواهد داشت. شبکه 4G LTE در حال حاضر خدمات تلفن همراه را قادر می‌سازد تا به یک لینک اصلی WAN تبدیل شوند. 5G به مدیران بنگاه‌های اقتصادی گزینه‌های بیشتری برای ارائه پهنای باند به سایت‌های شعبه خود و کاربران از راه دور ارائه می‌دهد.

پتانسیل Wi-Fi 6 در شرکت‌ها

Wi-Fi برای اتصال لپتاپ‌های موبایل، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها به شبکه‌های سازمانی تقریباً همه گیر است. Wi-Fi 6 یا 802.11ax جدیدترین نسخه Wi-Fi است و نوید افزایش سرعت، زمان تأخیر کم، بهبود پهنای باند کل و مدیریت پیشرفته ترافیک را به ارمغان می‌آورد. در حالی که دارای شباهت‌هایی با 5G است (هر دو مبتنی بر تقسیم فرکانس دسترسی چندگانه هستند)، Wi-Fi 6 مستعد تداخل است و به انرژی کمتری نیاز دارد که عمر باتری دستگاه را طولانی‌تر می‌کند و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد.

نسخه‌های اولیه Wi-Fi 6 در حال حاضر برای بسیاری از تولید کنندگان در دسترس است. افزایش تعداد نقاط دسترسی Wi-Fi باعث می‌شود بیشتر در معرض تداخل باشند. راهکارهای Wi-Fi 6 باید با زیرساخت‌های پردیس سیمی ادغام شود. تأمین کنندگان شبکه Wi-Fi باید در ارائه مدیریت یکپارچه شبکه از طریق راهکارهای بی‌سیم کار بهتری انجام دهند.

نیاز به سیم‌های برگشتی

برای هر دو فناوری، شبکه بی‌سیم با زیرساخت‌های سیمی ترکیب شده است تا ارتباطات پر سرعت را به پایان برساند. Wi-Fi معمولاً با سوئیچ‌های اترنت سیمی برای محوطه دانشگاه و شعب بزرگتر جفت می‌شود. برخی از دستگاه‌ها از طریق کابل به سوئیچ متصل می‌شوند، برخی دیگر از طریق Wi-Fi و لپتاپ‌ها ممکن است از هر دو روش استفاده کنند. نقاط دسترسی Wi-Fi از طریق اترنت در داخل شرکت و از طریق اتصالات فیبر به WAN یا اینترنت متصل می‌شوند.

در معماری 5G از فیبر نوری استفاده گسترده‌ای برای اتصال شبکه دسترسی رادیویی توزیع شده به هسته شبکه 5G شده است. فیبر معمولاً برای تأمین پهنای باند مورد نیاز برای اتصال نقاط انتهایی 5G به برنامه‌های مبتنی بر SaaS و تهیه ویدیوی زنده و دسترسی سریع به اینترنت مورد نیاز است. شبکه‌های 5G خصوصی نیز باید نیازهای اتصال سیم به سرعت بالا را برآورده کنند.

مسائل و مشکلات مربوطه

مدیران فناوری اطلاعات سازمانی باید با توجه به جابجایی تلفن‌ها بین 5G و Wi-Fi ، نگران چالش‌های انتقال نیرو باشند. این موارد می‌تواند بر عملکرد و رضایت کاربر تأثیر بگذارد. چندین گروه در حال تلاش برای ارتقاء قابلیت همکاری بهتر بین Wi-Fi 6 و 5G ب هستند. از آنجایی که معماری‌های Wi-Fi 6 با 5G مطابقت دارند، تجربه جابجایی بین شبکه‌های تلفن همراه و Wi-Fi باید یکپارچه شود.

5G در مقابل Wi-Fi 6 به مکانها، برنامه‌ها و دستگاه‌ها بستگی دارد. مدیران فناوری اطلاعات باید شرایط فعلی و در حال ظهور اتصال خود را با دقت ارزیابی کنند.

برخی از موارد همپوشانی در استادیومها، تالارها و سایر مکانهای تجمعی بزرگ اتفاق می‌افتد که بسیاری از کاربران در یک پهنای باند رقابت می‌کنند. مراکز درمانی بسیاری از وسایل گرفته تا کاربران به پوشش گسترده نیاز دارند. محیط‌های تولید نیز ویژگی‌های مشابهی دارند.

توصیه‌هایی برای رهبران IT

فناوری‌های Wi-Fi 6 و 5G شبکه‌هایی هستند که اساساً مجزا هستند و هر دو نقش خود را در اتصال دارند. رهبران IT باید بر روی چگونگی تبدیل Wi-Fi و تلفن همراه متمرکز شوند و Wi-Fi نیز همچنان باید به عنوان فناوری داخلی برای اتصال رایانه‌ها و لپتاپ‌ها، بارگیری اطلاعات تلفن و رایانه لوحی و برخی از ارتباطات IoT در نظر گرفته شود.

انتقال از 4G LTE به 5G به عنوان فناوری واقعی موبایل برای اتصال تلفن و تبلت، گزینه‌ای (از طریق دانگل) برای اتصالات رایانه‌ای و برای اتصال برخی از تجهیزات IoT، باقی خواهد ماند. پیوندهای 5G WAN به عنوان پشتیبان برای بهبود قابلیت اطمینان SD-WAN و به عنوان پیوندهای اصلی برای دفاتر راه دور تبدیل می‌شود.

مطالب مرتبط

MU-MIMO چیست و چرا در روترهای بی‌سیم خود به آن احتیاج دارید

MU-MIMO (مخفف چند کاربر، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) برای پشتیبانی از محیط‌هایی است که چندین کاربر همزمان سعی در دسترسی به یک شبکه بی‌سیم دارند.

چگونه می‌توان مشکلات و سرعت شبکه WiFi را حل کرد

از نظر تئوری تمام آنچه شما نیاز دارید یک روتر جدید برای ارتباطات بی‌سیم و بدون دردسر در خانه یا محل کار است با این حال اغلب در ارتباط بی‌سیم با مشکلاتی مواجه هستیم.

اینترنت چگونه کار می‌کند؟

اینترنت همه زندگی ما را تغییر داده است. به ما امکان می‌دهد فوراً با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم ، از هر کجای کره زمین اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و بازیابی کنیم و موارد دیگر.

آیا شبکه 5G و اینترنت اشیا تغییر واقعی تکنولوژی را در سال 2019 ایجاد می‌کنند؟

لوازم خانگی و تجهیزات ارتباطی شیوه زندگی ما را تغییر داده‌اند. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه خودران، تکنولوژی 5G ذهنیت عمومی را تسخیر کرده و رسانه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده‌است. رقابت جهانی برای شبکه 5G با ۱۳۸ آزمایش ثبت‌شده و ۱۰ "راهروهای دیجیتال فرامرزی" که تنها در اروپا ایجاد شده‌است، ادامه دارد.