Nobka_Smart-Agriculture-is-More-Than-the-Internet-of-Cows.jpg

کشاورزی هوشمند، مفهومی فراتر از "اینترنت گاوها" است - قسمت اول

در کشاورزی هوشمند و دقیق، دستگاه‌های با تکنولوژی "اینترنت اشیا"، سیستم‌های مکان‌یابی و فناوری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند که از طریق آنها می‌توان به حل چالش‌های آینده در حیطه نحوه تولید و مدیریت بهتر مواد غذایی دست یافت.

کشاورزی هوشمند

قدیمی‌ترین حرفه در جهان در معرض تحول و دگرگونی با فناوری IoT قرار گرفته است. کشاورزی هوشمند می‌تواند میزان محصول را تا 5 درصد و سود کلی را تا 20 درصد افزایش دهد.

در کشاورزی هوشمند و دقیق، دستگاه‌های با تکنولوژی "اینترنت اشیا"، سیستم‌های مکان‌یابی و فناوری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند که از طریق آنها می‌توان به حل چالش‌های آینده در حیطه نحوه تولید و مدیریت بهتر مواد غذایی دست یافت.

اهداف اصلی این موضوع عبارت‌اند از:

  • کشت و برداشت دانه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها
  • نگهداری و پرورش دام و طیور

چالش‌های کشاورزی هوشمند:

نیازهای غذایی فزاینده:

با توجه به جمعیت در حال رشد جهان، نیازهای غذایی نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. برآورد رشد مورد نیاز  محصولات کشاورزی تا سال 2050 در حدود 70 درصد است. هم‌چنین علاوه بر رشد جمعیت، میزان مصرف کالری نیز در حال افزایش است. افزایش مصرف کالری متوسط در بازه سال‌های 2010 الی 2050 در حدود 10 درصد برآورد گردیده است.

کاهش تعداد متخصصین:

در حال حاضر چالش‌های بزرگ صنعت کشاورزی سودآوری کم و جذابیت شغلی اندک این صنعت است و در نتیجه تعداد افراد متمایل به این صنعت در حال کاهش بوده و در آینده متخصصین این حیطه کمتر از میزان مورد نیاز خواهند بود.

راندمان و کارایی کم:

کشت غلات و سبزیجات با راندمان کم انجام می‌شود. از علل اصلی این امر می‌توان به اطلاعات اندک و عدم پیش‌بینی‌های مؤثر اشاره نمود. این عوامل منجر به از بین رفتن محصول، اتلاف آب در آبیاری، اتلاف کود و عدم کنترل آفات می‌شوند. با توجه به کمبود و کاهش متخصصین فنی و علمی این رشته، این صنعت بیشتر به صورت مهارتی یا تجربی اداره می‌گردد. هم‌چنین به تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از استفاده از مواد مصرفی غیرقابل تجدیدپذیر و منابع طبیعی، کمتر توجه شده است.

در کنار کشاورزی، صنعت دامداری محصولاتی مثل شیر، پشم، تخم‌مرغ و گوشت را مهیا می‌سازد. چالش‌های خاصی در مورد سلامت دام‌ها نیز مطرح است که می‌توان به شیوع بیماری‌های واگیردار و یا باروری پایین اشاره نمود که باعث کاهش کارایی این صنعت می‌گردند.

ریسک بالا:

یک ریسک ذاتی این حیطه، دوره زمانی طولانی بین کاشت تا برداشت در کشاورزی یا تولد تا کشتار در دامپروری است. در طول این زمان به احتمال زیاد نوسانات قیمت برای محصول رخ می‌دهد و بالطبع  اطمینان نسبت به میزان سود نهایی را کاهش می‌دهد. مثلاً اگر در زمان فروش، قیمت گاو کمتر از حد انتظار باشد، حاشیه سود کاهش می‌یابد.

راه‌حل‌ها:

کشاورزی دقیق و هوشمند راه‌حل رفع چالش‌های این صنعت است و این امر نتیجه استفاده از دستگاه‌های متصل به‌هم و فناوری‌های جدید است. مزایای این تکنولوژی عبارتند از:

  • کارایی بالاتر
  • محصول بهینه شده
  • دقت برنامه‌ریزی بالاتر

این تکنولوژی سودآوری بیشتری را برای کشاورزی به ارمغان آورده، جذابیت صنعت را افزایش داده، و ابزارهایی را برای رسیدگی بهتر به چالش‌های آینده فراهم می‌کند.

ادامه دارد...