آیا اینترنت اشیا سلولی تنها گزینه مناسب برای تجهیزات پوشیدنی است؟

آیا اینترنت اشیا سلولی تنها گزینه مناسب برای تجهیزات پوشیدنی است؟

بازار تجهیزات پوشیدنی طی شش سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و از 750 میلیون دلار در سال 2012 به 6 میلیارد دلار رسیده است.

بازار تجهیزات پوشیدنی طی شش سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و از 750 میلیون دلار در سال 2012 به 6 میلیارد دلار رسیده است. شبکه‌های LTE-M و NB-IoT در سال گذشته رشد داشته و بازار اینترنت اشیا (IoT) سلولی به عنوان تنها راه‌حل طولانی‌مدت برای ارتباط اکثر کاربردهای نوظهور پذیرفته‌شده است. این گزینه در فضای تجهیزات پوشیدنی بیشتر مشهود است و مزیت شبکه سلولی آشکارتر است.

نگاهی به نکات کلیدی میاندازیم:

• قابل حمل بودن و برخورداری از قابلیت ارتباط در فضای باز: این ویژگی از موارد اساسی برای تجهیزات پوشیدنی به ویژه برای ردیاب‌های GPS و مانیتور تناسب‌اندام است که انتظار می‌رود برای مدت طولانی در فضای باز قابل اجرا باشد. شبکه بی‌سیم Wi-Fi و بلوتوث به خودی خود فاقد دامنه مورد نیاز هستند، در حالی که فناوری‌های غیر سلولی LPWAN نظیر LoRa و Sigfox به عنوان شبکه‌های داده تحت پوشش فعالیت می‌کنند و فقط اینترنت اشیا (IoT) سلولی دامنه و پوشش لازم را برای کاربردهای فضای باز فراهم می‌کند.

• خدمات صوتی شبکه سلولی: امکان پشتیبانی از (VoLTE (Voice over LTE و موارد دیگر نظیر تماس‌های اضطراری از پوشیدنی‌هایی که به تلفن همراه نیاز ندارند را فراهم می‌کند. همراه با سایر ویژگی‌های یکپارچه، مانند موقعیت‌یابی GPS امنیت بیشتری را برای کابردهایی از جمله ردیاب کودک و مانیتور برای علاقه‌مندان به ورزش در فضای باز فراهم می‌کند.

هنگام انتخاب تراشه سلولی برای تجهیزات پوشیدنی باید ویژگی‌های اصلی زیر را در خاطر داشته باشید:

عمر باتری: بر خلاف باتری‌هایی که با ماندگاری ماه‌ها و سال‌ها در سایر کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌شوند، میزان مصرفی انرژی برای پوشیدنی‌ها اغلب در حد روزها تا ماه‌ها اندازه‌گیری می‌شود. با این وجود توانایی تراشه‌های سلولی IoT در ترکیب و پوشش وکاهش مصرف برق باعث می‌شود تا کاربران بدون نیاز به شارژ دستگاه ، به مدت طولانی‌تری بتوانند از آنها استفاده کنند. این امر برای کسانی که دوره‌های طولانی را در خارج از کشور می‌گذرانند بسیار مهم و حیاتی خواهد بود و باعث بهبود چشمگیری در تجربه کاربر خواهد شد.

• اندازه: اندازه همیشه عاملی متمایز بین تجهیزات پوشیدنی محسوب می‌شود. چه ساعت هوشمند، چه مانیتور مراقبت‌های بهداشتی و چه انواع دیگری از پوشیدنی‌ها، دستگاه‌ها باید تا حد امکان بدون هیچ‌گونه آسیبی به عملکرد دقیق باشند. در حالی که تراشه‌های Cat-4 و Cat-1 پیشرفت‌های زیادی در کاهش اندازه داشته‌اند، نسل جدید تراشه‌های LTE-M و NB-IoT با اندازه‌های کوچکتر از 100 میلی‌متر مربع یا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش‌بینی می‌شود حمل و نقل جهانی تجهیزات پوشیدنی تا سال 2022 از تعداد 190 میلیون دستگاه فراتر رود. تنها اینترنت اشیا (IoT) سلولی قادر است یک راهکار کارآمد و مقرون به صرفه جهت پاسخگویی به خواسته‌های کاربران تجهیزات پوشیدنی فعلی و در حال ظهور ارائه دهد. علاوه بر این، استفاده از تراشه‌های دو حالته LTE-M / NB-IoT مزیت اضافی را برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان پوشیدنی فراهم می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا بدون در نظر گرفتن پوشش غالب شبکه، دستگاه‌ها در هر مکان جغرافیایی پشتیبانی شوند و کار کنند.

مطالب مرتبط

روند رو به رشد ارزش بازار جهانی تراشه‌های اینترنت اشیا تا سال 2029

بر اساس گزارش جدید تحلیل بازار جهانی تراشه‌های اینترنت اشیا شرکت تحقیقاتی BISپیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار تا سال 2029 به میزان 38.61 میلیارد دلار رشد داشته باشد و شاخص نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) به میزان 15.8 درصد برسد.

ردیابی اموال و دارایی‌ها به کمک شبکه اینترنت اشیا Sigfox

شرکت فرانسوی Sigfox که در زمینه اینترنت اشیا (IoT) فعالیت می‌کند با همکاری شرکت مسافرتی Amadeus به دنبال راهکاری برای ردیابی اموال و کاهش میزان چمدان‌های گمشده در فرودگاه‌ها هستند.

سازگاری تجهیزات با شبکه NB-IoT روز به روز افزایش خواهد یافت

مطمئناً سازگاری سیستم‌های NB-IoT و همتای آن LTE-M همچنان خواهد ادامه داشت و دوران نسل دوم (G2) و نسل سوم (G3) شبکه سلولی به زودی افول خواهد کرد. تکنولوژی Narrowband-IoT از سال 2016 وارد بازار شده است و به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.

افزایش فروش جهانی دستگاه‌های پوشیدنی در سال 2019

طبق آخرین آمار Gartner پیش‌بینی می‌شود که فروش جهانی دستگاه‌های پوشیدنی در سال 2019 به میزان 25.8 درصد به 225 میلیون دلار (176.3 میلیون پوند) افزایش یابد.