بهره‌گیری از تکنولوژی واقعیت افزوده در دوران شیوع ویروس کرونا

بهره‌گیری از تکنولوژی واقعیت افزوده در دوران شیوع ویروس کرونا

واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VRدر دوره شیوع ویروس کرونا ضرورت و مفهوم تازه‌ای پیدا کرده‌اند.

واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VRدر دوره شیوع ویروس کرونا ضرورت و مفهوم تازه‌ای پیدا کرده‌اند.

مایکل توماس مهندس معمار سیستم‌های تحلیلی SAS Institute در اینباره می‌گوید: "ما در نقطه‌ای هستیم که واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR در حال ورود به عرصه تجاری‌سازی هستند. واقعیت افزوده قادر به ارائه اطلاعات مربوط به مکان، اسناد و مدارک و مشاوره‌های تخصصی تولید، نگهداری و انبارداری در دنیای واقعی و از راه دور است.

طبق مطالعه گروه مشاوره بوستون و تحقیقات PTC در سال 2019، با بهره‌گیری از واقعیت افزوده AR، 68 درصد محصولات یک صنعت می‌تواند ظرف 12 ماه به تولید برسند. با این حال این مطالعه درباره پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا نیز انجام شده است تا بتوان بسیاری از پیش‌بینی‌های بازار در آینده را در دست گرفت.

این نکته قابل‌توجه است واقعیت افزوده AR نیاز به نمایشگرهای پیشرونده ندارد و دستگاه‌های ساده نیز می‌توانند به عنوان رابط AR عمل کنند. طبق مطالعات انجام شده به ترتیب 62 درصد و 55 درصد واقعیت افزوده AR را می‌توان در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در دسترس قرار داد.

در حالی که حرکت AR می‌تواند با تأثیر ویروس کرونا بر منحنی اقتصادی محدود و کند شود اما برخی از عناصر AR می‌توانند کاربرد جدیدی را ارائه دهند. برای نمونه می‌توان به خدمات کنفرانس از راه دور اشاره کرد.

اتصال کاربران به اطلاعات مفید اینترنت اشیا IoT یک هدف اصلی ابتکارات واقعیت افزوده AR است. زمینه‌ای که AR ارائه می‌دهد مشابه اطلاعات ترافیکی روی نقشه‌های Google و یا نشانه‌گذاری تصاویر ایجاد شده توسط کاربران اینستاگرام است.

دستگاه‌های دارای قابلیت واقعیت افزوده AR می‌توانند خواندن دیتا اشیا را به صورت سه‌بعدی هستند و همچنین می‌تواند روش بهتری برای مقابله با اطلاعات پیچیده‌ای که از اینترنت اشیا (IoT) استخراج می‌شوند، فراهم کند. افزون بر این کنترل فعالیت از راه دور بر جذابیت این تکنولوژی می‌افزاید.

یک کاربرد فناوری واقعیت افزوده AR قرار دادن داده‌ها در قالب متون فیزیکی است. این سیستم‌ها به بسیاری از قسمتهای متحرک از جمله: انواع سنسورهای اینترنت اشیا IoT ، فضای ابری، موتورهای تجزیه و تحلیل و غیره متصل هستند و به صورت فیزیکی می‌توانند اطلاعات آنها را نمایش دهند. هر چند که در این زمینه همچنان چالشهای زیادی وجود دارد.

واقعیت افزوده AR همچنین در صنعت تدارکات و دسته‌بندی میوه و صیفی جات مناسب است. این امر می‌تواند فرایندهای نظیر برداشت و بسته‌بندی را سرعت بخشد. دانستن دقیقاً فضای ذخیره‌سازی و همچنین مکان قرارگیری محصولات شما و امکان استفاده بهتر از ظرفیت و مسیریابی انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم می‌کند.

اغلب فرایندها برای ورود دنیای دیجیتال آماده نیستند و نیاز به اصلاح مجدد دارند و طبیعتاً چالش ادغام برنامه‌های کاربردی و دسترسی به داده‌ها وجود دارد.

سیستم‌های واقعیت افزوده AR باید با انواع مختلفی از روابط دیجیتالی متصل به دنیای واقعی، از بینایی ماشین و یادگیری ماشین گرفته تا رابط‌های متنوع کار کنند و همه آنها نیاز به همکاری و سازگاری دارند.

استریم دیتا

پل میلر تحلیلگر Forrester Research در اینباره می‌گوید: اگرچه او می‌پذیرد که بخش اعظم واقعیت افزوده AR از لحاظ بصری خیره کننده است اما موانع را نباید دست کم گرفت. ایده نمایشی دیجیتالی از اشیاء مدت زمان طولانی ست که وجود داشته اما چالش واقعی اتصال انواع متنوع داده‌ها است.

کاربران می‌توانند اطلاعات زیادی را از فرایندهای فیزیکی جمع‌آوری کرده و دیجیتال‌سازی کنند اما برای موفقیت در ادغام واقعیت افزوده AR و اینترنت اشیا IoT ، کاربران باید مشکلات تجاری خود را مورد بررسی قرار داده و سؤال کنند که آمادگی فنی خوب و ارزش بالا در کجا وجود دارد.

واقعیت افزوده و ویروس کرونا

به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا فناوری‌های مختلفی جلب توجه کرده‌اند اما واقعیت افزوده AR ممکن است جزو معدود فناوری‌هایی باشد که می‌تواند تأثیر بسزایی بگذارد.

واقعیت افزوده AR می‌تواند به کمک هوش مصنوعی AI و آنالیز داده‌های ارسالی از سنسورهای اینترنت اشیا IoT نقاط مشکوک احتمالی را شناسایی کند و به روندکاهش شویع این ویروس کمک کند.

مطالب مرتبط

چگونه اینترنت اشیا می‌تواند صنعت هواپیمایی را در بحران کووید 19 نجات دهد

Airbus شرکت اروپایی سازنده هواپیماهای مسافربری یکی از شرکتهای است که برای دور نگه داشتن مسافران از آلوده شدن به ویروس کرونا در حال تلاش و بهره‌گیری از سنسورهای اینترنت اشیا IoT است.

تشخیص تماس با افراد مبتلا به کورونا توسط بلوتوث

تیمی از محققان MIT روش جدیدی را برای ردیابی انتقال ویروس کرونا در بین جمعیت ایجاد کرده‌اند که از بلوتوث استفاده می‌کند و می‌تواند به طور خودکار مخاطبین مثبت COVID-19 را ردیابی کنند و به افرادی که آلوده شده‌اند بدون نقض حریم خصوصی آنها، هشدار دهند.

ربات‌های هوشمند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند

چین به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مهار گسترش COVID-19 از ربات‌های هوشمند 5G patrol تولید شده توسط Guangzhou Gosuncn Robot Co.,Ltd، برای نظارت بر ماسک و دمای بدن افردا در اماکن عمومی استفاده می‌کند.

موزیلا ویژگی‌های جدیدی را به مرورگر Firefox Reality VR اضافه می‌کند

جدیدترین محصول موزیلا اکنون به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با اعتبار حساب Firefox خود از ویژگی واقعیت افزوده (AR) فایرفاکس بهره‌مند شوند.