تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند.

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند. موسسه IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک) مستقر در نیویورک، اخیراً نتایج یک نظرسنجی انجام شده از افسران و مدیران ارشد اطلاعات و فناوری در کشورهای ایالات متحده ، انگلستان ، چین ، هند و برزیل را در رابطه با مهمترین تکنولوژی‌های سال 2021 منتشر کرده است. در سال آینده، همه‌گیری جهانی ویروس کرونا مهمترین فاکتور تأثیرگذار روی صنایع مختلف و سرعت سازگاری تکنولوژیکی آنها با وضعیت جدید خواهد بود. در ادامه جزییات بیشتری از این نظر سنجی بررسی می‌گردد. 

مهمترین فناوری‌ها و چالش‌های سال 2021

مهمترین تکنولوژی‌ها در سال 2021 چه خواهند بود؟

تقریباً یک‌سوم شرکت کنندگان در نظرسنجی (32%)، میگویند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و بعد از آنها 5G با 20% و اینترنت اشیاء با 14% قرار دارند. بر اساس این نظرسنجی ، ساخت و تولید (19٪) ، بهداشت و درمان (18٪) ، خدمات مالی (15٪) و آموزش (13٪) صنایعی هستند كه بیشترین تأثیر را از فناوری‌های نو در سال 2021 خواهند گرفت. در همین حال، بیش از نیمی از مدیران و افسران ارشد اذعان داشتند که بزرگترین چالش آنها در سال 2021 مقابله با اثرات مخرب ویروس کووید-19 روی فرآیندهای تجاریشان خواهد بود.

این چالش‌ها شامل ساختار ترکیبی دورکاری و حضوری کارکنان(22٪) ، بازگشایی دفاتر کاری و بازگشت کارکنان (17 در) و مدیریت دورکاری دائمی (13٪) می‌باشد. با این حال، 11% از شرکت کنندگان اشاره کردند که چابکی در شروع و توقف خلاقیت‌های تکنولوژیکی در این دوران غیرقابل پیش‌بینی بزرگترین چالش آنها خواهد بود. 11٪ دیگر از شرکت کنندگان تهدیدهای امنیتی آنلاین از جمله تهدیدهای مربوط به دورکاری کارکنان را بزرگترین چالشی که در سال 2021 خواهند داشت، ذکر کردند.  

سازگاری با تکنولوژی‌های جدید، شتابدهی ایده‌های نو و آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه در دوران کرونا

افسران و مدیران ارشد شرکت کننده در این نظرسنجی اذعان داشتند که همین حالا هم روند سازگاری و پذیرش برخی از فناوری‌ها را به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کووید-19 سرعت بخشیده‌اند، همچون:

  • 55% شرکت کنندگان بکارگیری تکنولوژی‌های پردازش ابری را تسهیل کرده‌اند.
  • 52% شرکت کنندگان بکارگیری فناوری 5G را تسهیل کرده‌اند.
  • 51% شرکت کنندگان استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را تسهیل کرده‌اند.

استفاده از اینترنت اشیاء (42%)، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (35%) کنفرانس ویدیویی (35%) ، نیز از دیگر تکنولوژیهایی هستند که کاربردشان توسط این مدیران ارشد در سازمانهایشان تسهیل شده است.

در مقایسه با یک سال پیش اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان (92٪) معتقدند بهتر است سازمانشان آمادگی بیشتری جهت پاسخگویی در زمان بروز اختلالات فاجعه باری مانند نقض داده‌ها (وقتی که افراد به اطلاعات خصوصی و محرمانه‌ای دسترسی پیدا کنند که در حالت عادی، اجازه‌ی دسترسی به آن‌ها را ندارند) یا حوادث طبیعی داشته باشد. علاوه بر این، 58% از این اشخاص کاملاً موافقند که کووید-19 باعث شده آنها بیشتر روی آمادگیشان کار کنند.

همچنین 25% از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند معتقدند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بیشترین تأثیر را در فرآیند بهبودی از ویروس کرونا خواهند داشت.

امنیت سایبری

نگرانی اصلی مدیران و افسران انجمن IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک) در زمینه امنیت سایبری سازمان‌هایشان دو مورد اصلی است: یکی مسائل امنیتی مرتبط با گوشی‌های موبایل کارکنان (37%) و دیگری امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء (35%) . این نگرانی‌ها اصلاً تعجب‌آور نیست ، زیرا تعداد دستگاه‌های متصل به هم مانند تلفن‌های هوشمند ، تبلت‌ها ، سنسورها ، روبات‌ها و پهبادها به طرز چشمگیری در حال افزایش است.

کمی بیش از یک‌سوم (34%) از پاسخ دهندگان به سؤالات این نظرسنجی گفته‌اند که تنها می‌توانند 50%-26% از دستگاه‌های هوشمند متصل به شبکه سازمانشان را ردیابی و مدیریت کنند، در حالیکه 20% از آنها معتقدند قادر خواهند بود 75%-51% از دستگاه‌های هوشمند متصل به شبکه را ردیابی و مدیریت کنند.

مطالب مرتبط

چشم‌انداز نسل چهارم صنایع (industry.4)؛ یک قرن پیشرفت در ۵ سال آینده

کارشناسان ارشد انجمن ITDM معتقد هستند اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) طی پنج سال آینده معادل یک قرن پیشرفت بهمراه خواهد داشت.

فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند.

نگاهی به روند بازار سنسورهای پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا

تعداد پارکینگ‌های مجهز به سنسورهای هوشمند (نصب شده کف زمین یا روی سطوح) در سال 2019 به 1.3 میلیون واحد رسیده است و پیش‌بینی می‌گردد با نرخ رشد مرکب سالانه 19.9 درصد ، این تعداد تا سال 2023 بیش از دو برابر خواهد شد.

کاربردهای هوش مصنوعی در کاوش فضا

هوش مصنوعی (AI) فناوری جدیدی است که کاربردهای گسترده‌ای در تمامی صنایع دارد؛ علم نجوم و کاوش فضا نیز از این قاعده مستنثنی نیست.