خبرهای اخیر حاکی از آن است که دولت چین استفادهای فراتر از میزان مجاز دادههای شخصی ارائه شده توسط اتومبیلهای هوشمند افراد را دارد. گزارش Associated Press نشان میدهد که بیش از 200 خودروساز، از جمله Tesla، Volkswagen، BMW، Daimler، Ford، General Motors، Nissan و Mitsubishi، دادههای لحظهای را به مقامات چینی ارائه میدهند.
خودروسازان ادعا میکنند که ارائهای این دادهها با قوانین ملی مطابقت دارند. همچنین مقامات چینی جمعآوری دادهها انکار نمیکنند اما میگویند این امر برای اهداف تحلیلی جهت بهبود شرایطی مانند امنیت عمومی و برنامهریزی زیرساخت است.
از طرفی دیگر، منتقدان میگویند که جمعآوری دادهها در چین از آنچه ضروری است فراتر رفته است. دیگر کشورها مانند ایالاتمتحده، اروپا و ژاپن که از اتومبیلهای هوشمند استفاده مینمایند، دادهها را فراتر از نیازهای مرتبط با رانندگی، جمعآوری نمیکنند.
در این راستا، یک تأسیسات اختصاصی به نام "مرکز جمعآوری داده، نظارت و تحقیقات عمومی برق الکتریکی شانگهای" دارای نمایشگری پر از نقاط در حال حرکت در خیابانهای شانگهای است. با کلیک کردن روی هر نقطه میتوان اطلاعات دقیقی در مورد وسیله نقلیه تا میزان شارژ الکتریکی باقی ماندهی آن به دست آورد.
چنین دادههایی میتوانند در رابطه با نظارت پلیس مثل اجتناب از تعقیب طولانی و خطرناک مجرمین، مورد استفاده قرار گیرند. یک وسیله نقلیه پلیس میتواند ماشین مشکوک را هنگامیکه باتری آن کم است، تعقیب کند،اگرچه نمیتوان پیشبینی کرد که اجرای قانون بتواند از اتومبیلهای هوشمند از راه دور اعمال شود.
در دنیای غرب، این نوع ردیابی ممکن است شوک بزرگی باشد. اما در چین، جایی که سانسور اینترنت و چیزهایی مانند تشخیص چهره فقط بخشی از زندگی روزمره است، چنین اقداماتی طبیعی به نظر میرسد.