به نظر میرسد که اتحادیه اروپا تصمیم دارد بیشتر از استاندارد Wi-Fi نسبت به تکنولوژی 5G در اتومبیلهای خودران استفاده کند. این اتحادیه امیدوار است که تائید مشخصات فنی یک تکنولوژیها باعث نزدیکتر شدن این صنایع به یکدیگر شود.
هنگامی که اطمینان بیشتری در مورد اینکه چه استانداردی مورد استفاده قرار خواهد، این صنعت میتواند با اعتماد به نفس به جلو حرکت کند. تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هر دو میدانند که محصولات جدید آنها پشتیبانی خواهند شد و به سرعت از بین نمیروند. طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا نشان میدهد که این اتحادیه در حال آماده شدن برای تأیید استاندارد ITS-G5 مبتنی بر Wi-Fi است که پیش از این جایگزین 5G C-V2X بوده است.
هر دوی این استانداردها ویژگیهای خاص خود را دارند:
- ITS-G5 توسط طرفداران فولکسواگن، رنو و NXP پشتیبانی میشود.
- درعینحال، C-V2X به طور عمده توسط اپراتورهای تلفن همراه از جمله Huawei، Ericsson، Samsung و Qualcomm پشتیبانی میشود. بااینحال، استاندارد مبتنی بر 5G مورد استفاده برخی از تولید کنندگان خودرو مانند فورد و دایملر است.
حامیان ITS-G5 معتقدند که این استاندارد بیشتر به سمت نیازهای وسایل نقلیه مانند اجتناب از تصادف است؛ که در آن سرعت و قابلیت اطمینان در اولویت هستند در مقابل حامیان C-V2X معتقدند این استاندارد با طیف گستردهای از کاربردها سازگار بوده و قابلیت پیش بینی به آن میدهد.
علیرغم اینکه هر دوی آنها در نهایت مورد تایید قرار خواهند گرفت، اما استقبال از مورد اول بیشتر است. انتظار میرود که خودروهای خودران و خدمات آنها در سالهای آینده میلیاردها دلار ارزش داشته باشد، بنابراین شرکتها مشتاق هستند که شروع به کار کنند.