سوانح رانندگی غیرقابل پیشبینی هستند و در این میان تقریباً 40 درصد از تصادفات در چهارراهها رخ میدهد. ورود غیرمنتظرهی عابرین پیاده و یا حیوانات به تقاطعها، عبور وسایل نقلیهی اورژانس و یا مانورهای خطرناک رانندگان ، دلایل اصلی این تصادفات به شمار میروند. اخیراً کمپانی هوندا از پروژهی " تقاطعهای خیابانی هوشمند" صحبت به میان آورده است که منجر به افزایش ایمنی به خصوص در عصر اتومبیلهای خودران میگردد.
تکنولوژی V2I شرکت هوندا (Vehicle-to-Infrastructure)، دادهها را از زیرساختهای جادهای به وسایل نقلیه انتقال میدهد. بدین ترتیب، علاوه بر دستورالعملهای صوتی، هشدارهای بصری به شکل خط تیره روی داشبورد اتومبیل نمایش داده میشود.
بر اساس گزارشات کمپانی هوندا، حدود 20 درصد از 35000 تلفات ترافیکی در امریکا در تقاطعها رخ میدهد. بنابراین، هر چه سریعتر به راننده یا اتومبیل در مورد خطر احتمالی هشدار داده شود، زمان بیشتری برای کاهش خطر تصادف فراهم میشود.
در این راستا، پروژهی آزمایشی با مشارکت شهر Marysville به عنوان بخشی از 33 پروژه هوشمند متحرک، با هدف محدود کردن سنسورهای وسایل نقلیه در هنگام رسیدگی به تصادفات در تقاطعهای جادهای مورد بررسی قرار گرفته است.
Ted Klaus، معاون تحقیقات استراتژیک هوندا در بخش تحقیق و توسعه میگوید: "هوندا معتقد است که فناوری V2X یک جزء ضروری از اکوسیستم حمل و نقل دقیقتر و ایمنتر است و میتواند برای رسیدن به رویای ما برای جامعهای بدون تصادف نقش مهمی ایفا کند. با همکاری با شهر Marysville و ایالت اوهایو، ما معتقدیم که این تحقیق به درک بهتر ما از اینکه چگونه فناوریهای V2X میتوانند به طور مؤثر برای بهرهبرداری از تمام کاربران جادهای به کار گرفته شوند، منجر گردد."
وسایل نقلیه اضطراری نمونه خوبی برای درک این تکنولوژی هستند. یک آمبولانس که حامل فردی مصدوم است، تصور کنید، به هر وسیله نقلیه دیگری در طول مسیر این آمبولانس هشدار داده میشود تا قبل از اینکه صدای آژیر آمبولانس را بشنود، راه را برای عبور آن باز کند. به ویژه کسانی که مشکلات شنوایی دارند، هشدار بصری به آنها کمک میکند تا سریعاً واکنش نشان دهند.
سیستم هوندا با استفاده از چهار دوربین نصب شده بر روی چراغهای راهنمایی در هر گوشهای از تقاطع، تردد وسایل نقلیه اطراف و عابرین پیاده را به دامنه 300 فوت مشاهده میکند.
نرمافزار پردازش تصویر این شرکت، یک تصویر 360 درجه از تقاطع ایجاد میکند که وسایل نقلیه و دیگر وسایل متحرک را مانند عابرین پیاده، موتورسیکلت و وسایل نقلیه اضطراری را دستهبندی میکند. دادههای مهم برای وسایل نقلیه با استفاده از سیگنال ارتباطی برد کوتاه (DSRC) پخش میشوند.
هر وسیله نقلیه دارای رایانهای است که اطلاعات را رمزگشایی میکند و در صورت لزوم هشدارهای قابل مشاهده و شنیدن را به راننده میدهد. بدین ترتیب راننده میتواند اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از برخورد بالقوه را داشته باشد.