معماری RISC-V و ظهور سخت‌افزارهای منبع باز

معماری RISC-V و ظهور سخت افزارهای منبع باز

نرم‌افزارهای منبع باز تجارت بزرگی را به راه انداخته‌اند که در دستاوردهای میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر IBM و Microsoft هم به آنها اشاره شده است.

نرم‌افزارهای منبع باز تجارت بزرگی را به راه انداخته‌اند که در دستاوردهای میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر IBM و Microsoft هم به آنها اشاره شده است. سخت‌افزارهای منبع‌باز نیز می‌توانند به عنوان شاخص در نسل‌های بعدی در نظر گرفته شوند.

جوزف جکس بنیانگذار و شریک OSS Capital در یک میزگرد در نشست لوازم‌خانگی هوشمند اظهار داشت که " قابلیتمنبع‌باز بودن همه‌چیز را پوشش داده است حتی سخت‌افزارها را."

چندین خبر اخیر این نکته را برجسته می‌کند. IBM، توزیع‌کننده ورژن‌های مختلف لینوکس Red Hat را با قیمت 33.4 میلیارد دلار خریداری کرده است. مایکروسافت اخیراً مالکیت GitHub را با قیمت 7.5 میلیارد دلار به اتمام رساند و درعین‌حال 60 هزار اختراع ثبت شده خود را برای جلوگیری از دادخواست‌های مبتنی بر لینوكس تهیه كرد. در چشم‌انداز اینترنت اشیا (IoT)، لینوکس EdgeX بنیادی مهمی برای نرم‌افزارهای رایانش لبه است و کنسرسیوم سخت‌افزارهای منبع‌باز RISC-V در حال کار برای منبع‌باز کردن پردازنده‌ها است.

چزاره گرلات رئیس استراتژیست امنیت بنیاد prpl در این باره می‌گوید: "به Red IBM توجه کنید، اگر مشاغل متمرکز بر سخت‌افزار را با مشاغل متمرکز بر نرم‌افزارهای منبع‌باز مقایسه کنید، منبع‌باز اکثریت بیشتری دارد و مشاغل بیشتری را به خود جذب می‌کند.

مارتین فینک مدیر ارشد فناوری در وسترن دیجیتال نیز در این باره می‌گوید: همیشه اینگونه نبوده که منبع‌باز چنین پشتیبانی کاملی از شرکت‌های بزرگ فناوری داشته باشد. وی با شروع کار با لینوکس در حدود سال 1997 ، پنج سال بعد کتابی به نام "تجارت و اقتصاد لینوکس و منبع‌باز" نوشت و قصد داشت گرایش بازار را در مورد منبع‌بازها تغییر دهد. در آن زمان رهبری مایکروسافت کاملاً مخالف منبع‌باز بود اما اکنون، این شرکت در موضع دیگر قرار گرفته است. فینک نیز می‌گوید: "هنگامی‌که من به وسترن دیجیتال پیوستم، شش تا نه ماه اول را صرف آموزش تیم اجرایی و شرکت در مورد ارزش و اهمیت نرم‌افزارهای منبع‌باز و اینکه چگونه منبع‌باز بودن می‌تواند یک ابزار رقابتی در بهره‌وری مهندسی، مدل‌های مختلف تجاری و غیره محسوب شود، کردم و اکنون این شرکت وارد دوره جدید سخت‌افزارهای منبع‌باز شده است. او در ادامه می‌گوید: "حدود یک سال پیش ، من در نشست RISC-V روی صحنه ایستادم و اعلام کردم که وسترن دیجیتال قصد دارد همه محصولات خود را منبع‌باز کند و معماری آنها را تغییر دهد."

شرکت‌های NXP ،Google ،NVIDIA از معماری RISC-V در کارت‌های گرافیکی خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های دیگری نظیر کوالکام، سامسونگ، تالس، میکروسمی، مارول، هیتاچی، HPE، هوآوی و آی بی ام نیز از این معماری استفاده می‌کنند. مجوز سخت‌افزار منبع‌باز معماری RISC-V کاملاً آزاد است و هرکسی می‌تواند حتی بدون محدودیت از آن استفاده کند.

جکس در ادامه می‌گوید: "ما معتقدیم که یک اکوسیستم بزرگ از شرکت‌های نرم‌افزاری و سازندگان سخت‌افزار و پلتفرم‌های سخت‌افزاری وجود دارد که بر اساس این استاندارد آشکار ساخته شده‌اند. ما هیجان‌زده هستیم که شرکت‌های فناوری سخت‌افزاری مهم موجود نظیر Western Digital و دیگر شرکت‌ها را در استفاده از معماری RISC-V ببینیم.

مطالب مرتبط

سنسورهای LIDAR به روند رو به رشد بازار اتومبیل‌های خودران سرعت می‌بخشد

شرکت Yandex که یک شرکت خدمات اینترنت در روسیه است اخیراً اعلام کرد که در حال آزمایش تکنولوژی تشخیص نور و فاصله (LIDAR) و دوربین‌های لیزری ‌است. این شرکت قصد دارد از این تکنولوژی در ربات‌های جدید این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

منبع باز بودن پلتفرم‌ها باعث جلب اعتماد سازمان‌ها می‌شود

پروژه Alvarium بنیاد لینوکس قصد دارد از خرد جمعی برای جلب اعتماد شرکت‌ها و ایجاد امنیت در حوزه اینترنت اشیا (IoT) بهره ببرد.

درآمد حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا بطور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت

بر اساس آخرین گزارش شرکت Navigant پیش‌بینی می‌شود درآمد سالانه حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا تا سال 2028 به 35.6 میلیارد دلار برسد و شاخص نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) به میزان 28 درصد افزایش یابد.

10 استراتژی برتر برای ایمن‌سازی تجهیزات اینترنت اشیا

یک شرکت امنیت سایبری مستقر در اوهایو فهرستی از 10 استراتژی برتر را برای سازمان‌ها در جهت استفاده ایمن از تجهیزات IoT منتشر کرده است.