Nobka_New-AI-system-may-help-prevent-water.jpg

هوش مصنوعی می‌تواند به جلوگیری از ورود سیلاب به شهرها کمک کند

یک تیم از دانشجویان مهندسی،یک سیستم هوش مصنوعی (AI) را توسعه داده‌اند که می‌تواند مناطق مستعد ورود به آب را شناسایی کرده و این امکان را بوجود اورد که به شهرهایی که از مترو استفاده می‌کنند کمک کند تا به ازدحام جاده ای خسته کننده ناشی از بارندگی های موسمی پایان دهد.

این مطالعه ابتدا در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین انجام شد که شرایط محیطی آن مشابه شهرهای هند است. گپتا یکی از محققان این طرح گفت: "ما ابتدا مناطقی در مانیل را که احتمال ورود به آب در آن بر اساس اطلاعاتی که از نظرسنجی‌هایی قبلی بدست آوردیم بیشتر است در نظر می‌گیریم، مناطقی که احتمال ورود به آب در آن‌ها بیشتر است با استفاده از داده‌های زمانی سفرهای گذشته (زمان سفر از یک نقطه به دیگر) با استفاده از سرویس UBER مبتنی بر گوشی‌های هوشمند و داده‌های ارتفاع از منطقه تعیین می‌شوند. شدت ورود آب بر اساس داده‌های بارندگی و روزهای هفته محاسبه می‌شود، زیرا ترافیک آخر هفته به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از روزهای دیگر هفته است.

او گفت: "بعدازاینکه ما این داده‌ها را از طریق شبکه‌های عصبی اجرا کردیم، آسیب‌پذیری این مکان‌ها را تأیید کرده و حتی مناطق بی‌دفاع در برابر ورود به سیستم آب را نیز تعیین می‌کنیم."

داده‌ها در داخل یک سیستم هوش مصنوعی تغذیه می‌شوند که شامل یک شبکه عصبی است که می‌تواند الگوها را در اطلاعاتی که به آن داده می‌شود استنتاج کنند. این سیستم توسط دانشجویان آموزش داده شد تا میزان شدت ورود آب را با به‌کارگیری یک الگوریتم مشخص کنند که می‌تواند حد نهایی مشکلات را در منطقه تخمین بزند.

گپتا گفت: "کار ما می‌تواند به راحتی برای دهلی به عنوان داده‌های Uber که در حال حاضر در این شهر در دسترس است مدل‌سازی شود و من می‌توانم نتایج را در فاصله 5-10 روز اعلام کنم.این سیستم را می‌توان برای تشخیص الگوها به صورت ساعتی و برای آینده آموزش داد، که این در واقع چیزی است که حتی گوگل نمی‌تواند محاسبه کند."

محققان پیش از این از اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کردند و دستگاه‌های الکترونیکی کوچک شبکه‌ای را در مکان‌های مختلف نصب می‌کردند تا اطلاعات مربوط به رطوبت، ترافیک و غیره را جمع‌آوری کند. با این حال، هزینه‌های بالا این دستگاه‌ها از لحاظ اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی بود.

گوپتا گفت: واقعیت این است که ما می‌توانیم به راحتی به داده‌های زمان سفر به صورت رایگان از uber دسترسی پیدا کنیم که مثل این است که به یک مخزن باز از داده‌های ترافیک دسترسی داریم که کارها را برای ما آسان‌تر و عملی می‌سازد، و یک درخواست کاربردی به تکنولوژی می‌دهد."

این سیستم همچنین می‌توانید برای تعیین مناطق حادثه خیز و تعیین زمان‌هایی که در یک شهر حادثه رخ می‌دهد و برای تصمیم‌گیری نقاط استراتژیک برای موقعیت‌یابی آمبولانس‌ها و محاسبه تأثیری که فستیوال‌ها و تعطیلات روی ترافیک می‌گذارد نیز بکار رود، و همچنین می‌تواند در برنامه‌ریزی جاده‌های شهری به کار گرفته شود.