چت بات‌ها در خدمت سیستم بهداشت و درمان

چت بات‌ها در خدمت سیستم بهداشت و درمان

ربات‌های chatbot در حالی که هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود هستند اما می‌توان صدای آنها را در جنبه‌های مختلف زندگی سالخوردگان شنید.

ربات‌های chatbot در حالی که هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود هستند اما می‌توان صدای آنها را در جنبه‌های مختلف زندگی سالخوردگان شنید.

آنها می‌توانند اطلاعات بهداشتی و یادآوری قرار ملاقات یا مصرف دارو را در اختیار سالمندان قرار دهند. علائم بیماری‌های آنها را از راه دور تجزیه و تحلیل می‌کنند و تشخیص‌های احتمالی را ارائه می‌دهند. برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن این رباتها در حال بروزرسانی هستند تا کاربران بتوانند حتی از طریق آنها با متخصصین مراقبت‌های پزشکی مشاوره کنند.

همچنین ممکن است که چت بات‌ها، به یک دوست مجازی برای کسانی که احساس تنهایی می‌کنند تبدیل شوند. با استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی (AI) تقریبی از مکالمه انسانی از طریق سیگنال‌های شنیداری یا مبتنی بر متن تعریف می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 بازار جهانی چت بات‌ها در همه بخش‌ها و نه فقط مراقبت‌های بهداشتی به یک صنعت 1.23 میلیارد دلاری تبدیل شود و تا سال 2023 حدود 2.8 بیلیون تعامل چت بات وجود داشته باشد.

بازارهای مرتبط با نیازهای سالخوردگان برای استقبال از این فناوری رو به رشد آماده هستند. یک نفر از هر پنج آمریکایی تا سال 2030 بالای 65 سال سن خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود با مشکل کمبود بین 408000 تا 104.900 پزشک وجود مواجه شود.

امید این است که این فناوری به رفع شکاف و رفع نیازهای بیماران کمک کند. به عنوان مثال در گروه Allure، ربات‌های توانبخشی، یک سیستم کنترل از راه دور برای بیمار به نام EarlySense جهت ردیابی علائم و حرکات حیاتی ساکنان فراهم می‌کند که این فناوری TeleHealth نام دارد.

کاربردهای دیگر

به نظر می‌رسد که چت بات‌ها در رادارهایی که در سراسر صنایع قرار دارند، نیز قابل استفاده باشند. اولین و مهمترین توانایی قابلیت chatbots در پاسخ به سؤالات متداول است. فراتر از این آنها می‌توانند قرار ملاقات‌ها را تعیین کنند و به افراد سالخورده اطلاع دهند که چه موقع نیاز به تجدید نسخه‌های جدید دارند و فرایند پذیرش / تخلیه / انتقال و غیره را ساده‌تر می‌کنند.

ناگفته نماند که چت بات‌ها مانند مواردی که در دستیاران مجازی نیز وجود دارد می‌توانند اطلاعات و سرگرمی نیز داشته باشند و همانطور که اشاره شد همچنین ممکن است که آنها بتوانند همراه و دوستی مجازی برای افراد تنها باشند.

VentureBeat همچنین خاطرنشان كرد كه مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه روچستر نشان می‌دهد كه هرچه گفتگو از نظر عاطفی شدیدتر و صمیمی‌تر شود، سالمندان بیشتری درگیر چت بات می‌شوند.

دستیاران مجازی دیگری نظیر ElliQ وجود دارد. ElliQ محصولی از Intuition Robotics است که بر اساس تمایلات و عادات خود، قادر به توصیه فعالیت‌هایی برای یک فرد سالخورده است و می‌تواند بدون هیچ‌گونه معطلی آن را انجام دهد.

چنین ارتباطی می‌تواند برای سالمندان بسیار حیاتی باشد بر اساس یک مطالعه دانشگاه 2012 در کالیفرنیا سانفرانسیسکو، 43 درصد از افراد در این گروه سنی احساس تنهایی می‌کنند و مشخص شده است که افرادی که احساس انزوا می‌کنند در معرض خطرات جدی‌تر از مشکلات سلامتی جدی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و آلزایمر هستند.

بنیانگذار Intuition و مدیرعامل شرکت Dor Skuler می‌گوید که ElliQ هماهنگ کننده ارتباطات، تسهیل‌کننده یادگیری مادام‌العمر و مربی است و تأکید می‌کند که برخلاف دستیاران مجازی نظیر الکسا، آمازون و سیری اپل، محصول آنها تعاملی است و واکنشی نیست.

ربات‌های دیگری در این زمینه نیز وجود دارند. Replika رباتی است که افراد در هر سنی را ترغیب می‌کند تا عمیق‌ترین احساسات خود را به اشتراک بگذارند و Woebot به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند با اضطراب کنار بیایند. مطمئناً روش‌های دیگری نیز وجود دارد که با کمک این فناوری می‌توان به سالمندان کمک کرد.

با افزایش جمعیت آمریكا این مسئله در سالهای آینده بسیار مهم است.

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی از راه دور به کاربران در غلبه بر مشکلات فنی کمک می‌کند

ویروس کرونا در سراسر جهان تمامی مشاغل را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد بی‌کار شده‌اند و برخی در محیط منزل دورکاری می‌کنند. تجهیزات در دسترس کارمندان وجود ندارد و همین مسئله موانع بسیاری را به وجود آورده است که شرکتها مجبور هستند بر آن غلبه کنند.

آموزش آنلاین کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی

شرکت آمفنول یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی، مجموعه‌ای از کلاس‌های 20 دقیقه‌ای آنلاین را ایجاد کرده است که راهکارهای موجود مرتبط به کاربرد اینترنت اشیا (IoT) در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را تشریح می‌کند.

دیجیتالی شدن فرایندها و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها

اتوماسیون و دیجیتالی شدن از موضوعات مهمی در شرکت‌های فناوری هستند. در همین راستا شرکت maxon در فروشگاه آنلاین خود یک امکان شخصی‌سازی محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می توانند یک درایو با ویژگی‌های خاص خود را برای رایانه سفارش دهند. هنگامی که شخصی یک درایو را بصورت آنلاین که متشکل از موتور، دنده دستی و رمزگذار پیکربندی می‌کند، قیمت آن را در زمان واقعی می‌بیند و به محض تکمیل پیکربندی، مشتری به داده‌های ساخت دوبعدی و سه‌بعدی دسترسی پیدا می‌کند.

نقص امنیتی در بلوتوث کم مصرف تهدید جدی برای تجهیزات پزشکی

بلوتوث در همه چیز از بلندگوها گرفته تا ضربان‌ساز ایمپلنت کاشته شده استفاده می‌شود به همین علت آسیب‌پذیری‌های مربوط به بلوتوث کم‌مصرف می‌تواند بر روی این تجهیزات تأثیر بگذارد.