کاربردهای ماهواره‌ای اینترنت اشیا می‌تواند چندین برابر شوند

کاربردهای ماهواره‌ای اینترنت اشیا می‌تواند چندین برابر شود

بسیاری از شرکت‌ها در ساخت زیرساخت‌های ماهواره‌ای اینترنت اشیا (IoT) متمرکز شده‌اند. یکی از اولین پروژه‌های اینترنت اشیا، یک دستگاه Coke machine متصل در دانشگاه کارنگی ملون بود که در دهه‌ 1970 یا 1980 ساخته شد. دانشجویان و اساتید کامپیوتر پروژه‌ای را انجام دادند که می‌توانست محتویات دستگاه را کنترل کند و همچنین مشخص کند که آیا بطری‌ها سرد هستند یا خیر.

بسیاری از شرکت‌ها در ساخت زیرساخت‌های ماهواره‌ای اینترنت اشیا (IoT) متمرکزشده‌اند. یکی از اولین پروژه‌های اینترنت اشیا، یک دستگاه Coke (Coke machine) متصل در دانشگاه کارنگی ملون بود که در دهه‌ 1970 یا 1980 ساخته شد. دانشجویان و اساتید کامپیوتر پروژه‌ای را انجام دادند که می‌توانست محتویات دستگاه را کنترل کند و همچنین مشخص کند که آیا بطری‌ها سرد هستند یا خیر.

این پروژه شبیه بسیاری از پروژه‌های اولیه اینترنت اشیا (IoT) بود، یعنی راهی برای اتصال تجهیزات به یکدیگر و نظارت از راه دور به آنها فراهم شده بود. درحالی‌که در انواع پروژه‌ها از نظارت بر دام گرفته تا تجهیزات صنعتی انقلابی رخ داده است، یکی از عوامل محدود کننده موجود بودن شبکه است. شبکه‌های تلفن همراه و LPWAN در سالهای اخیر رواج یافته‌اند اما این پروتکل‌ها ارتباطات جهانی را ارائه نمی‌دهند.

اخیراً تعداد انگشت شماری از فروشندگان خدمات ماهواره‌ای قصد خود را برای تغییر این پروتکل ارتباطی اعلام کردند. اخیراً شرکت Swarm Technologies برنامه‌های خود را برای استقرار 150 ماهواره تا پایان سال آینده با پشتیبانی از اینترنت اشیا (IoT) اعلام کرده است. استارتاپ هلندی Hiber همچنین اعلام کرد که قصد دارد یک سرویس اختصاصی اینترنت اشیا (IoT) را راه‌اندازی کند. EchoStar شرکت مستقر در کلرادو نیز قصد خود را برای پشتیبانی از شبکه اینترنت اشیا (IoT) اعلام کرده است. دفتر مرکزی شرکت Eutelsat نیز از راه‌اندازی خدمات ماهواره‌ای با نام Eutelsat IoT FIRST خبر داد.

لوئیس جیمنز تونون معاون اجرایی گروه تجارت داده‌های شرکت Eutelsat در این باره گفت: موارد بسیاری از موارد استفاده وجود دارد که می‌توانیم به آنها بپردازیم." Jimenez-Tunon گفت: "ردیابی و مدیریت دارایی‌ها، سیستم‌های هشدار یا امنیت، دروازه (gateway) ایستگاه‌های پایه Sigfox، برنامه‌های کاربردی کشاورزی، نظارت بر کارخانه خورشیدی، برنامه‌های کاربردی سنتی SCADA، پایش خط لوله گاز ، برنامه‌های زیست‌محیطی و غیره از جمله کاربردهای اینترنت اشیا محسوب می‌شوند."

سروسی‌های Eutelsat در باند فرکانسی 12 الی 18 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این شرکت اپراتورهای مخابراتی، یکپارچه سازندگان IT، ارائه‌دهندگان خدمات IoT و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌ای را جامعه هدف خود قرار داده است.

یک نقطه عطف برای شرکت مناطقی است که تحت پوشش سلولی قرار ندارند. جیمنز تونون در این باره می‌گوید: "این مکان‌ها بسیار معمول‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند زیرا [حاملان] برای مردم مستقر می‌شوند و نه برای سرزمین.

این شرکت خدمات ماهواره‌ای خود را به عنوان مکمل و نه رقیب تلفن همراه می‌داند. جیمنز تونون در رابطه با این موضوع گفت: Eutelsat IoT FIRST راهکاری برای اپراتورهاست که نیاز اتصال به IoT را برای مشتریان خود در خارج از پوشش سلولی برطرف کند."

خرده‌فروشی و بانک اولین صنایعی هستند که این فناوری در آنها تأثیر می‌گذارد. جیمنز تونون می‌گوید: "به‌عنوان‌مثال به منطقه APAC نگاه كنید: مناطق زیادی وجود دارد که ایجاد زیرساخت‌های لازم در آنها دشوار است."

درحالی‌که Eutelsat برای اولین بار دارایی‌های ثابت را هدف قرار می‌دهد، با گذشت زمان به دنبال ردیابی دارایی‌های تلفن همراه و همچنین برای صنایعی نظیر لجستیک و زنجیره تأمین است.

اگر صنعت ماهواره‌ای کارت‌های خود را به درستی پخش کند و هزینه‌های آن را نسبتاً پایین نگه دارد، می‌تواند به دلیل ارتباط با برنامه‌های کاربردی IoT بسیار مفید واقع شود. بر اساس تحلیلی که از جاستین کادمن، شریک Quilty Analytics یک شرکت تحقیق و مشاوره اخبار فضایی، انجام داده است این صنعت می‌تواند حداکثر 2 درصد از بازار IoT را به دست آورد. در حال حاضر شرکت‌های ماهواره‌ای کمتر از یک درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

مطالب مرتبط

سنسورهای اینترنت اشیا چگونه می‌توانند بناهای تاریخی را حفظ کنند

در سال 2016 مقامات فلورانس نگران این بودند که یک سوراخ ممکن است پونته وکیو را تهدید کند، آنها تصمیم گرفتند از سنسورهای IoT برای رفع این نگرانی‌ها استفاده کنند.

شرکت Ingenu برنامه Smarter City را برای برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا راه‌اندازی می‌کند

شرکت Ingenu، پیشگام در ارائه دستگاه‌های متصل، از آغاز برنامه Smarter City خود خبر داد. این برنامه یک پلتفرم هوشمند شهری است که بر اساس فناوری بی‌سیم دسترسی چندگانه (RPMA) انحصاری شرکت Ingenu و نوآوری اکوسیستم‌های متنوع شرکا و با پشتیبانی از رمزنگاری end-to-end تهیه شده است.

75 درصد از رهبران کسب‌وکارها از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند

در گزارشی که توسط شرکت ARM منتشر شده مشخص شده است که 75 درصد از رهبران مشاغل بطور جدی در حال تحقیق در مورد فرصت‌های ایجاد شده توسط اینترنت اشیا (IoT) هستند.

پیراهن ورزشی هوشمند مجهز به اینترنت اشیا رونمایی شد

Ralph Lauren یک شرکت طراح لباس در ایالات‌متحده است که در صنعت مد فعالیت می‌کند.این شرکت با تولید پیراهن ورزشی مبتنی بر اینترنت اشیا و معرفی یک برنامه تمرینی سازگار با بدن که از داده‌های دریافتی بدن برای دستیابی به نتایج دقیق استفاده می‌کند، می‌خواهد صنعت مد فناوری‌های پوشیدنی را در دست داشته باشد.