ساخت ابررایانه ایرانی برای ارائه خدمات اینترنت اشیا

ساخت ابررایانه ایرانی برای ارائه خدمات اینترنت اشیا

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از توافق میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت "ابررایانه سیمرغ" خبر داد.

احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت «ابررایانه سیمرغ» گفت: جزئیات این پروژه هنوزنهایینشده و تا زمانی که این توافقنامه بهقراردادتبدیل نشود، ابعاد آن مشخص نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه «سیمرغ» را مربوط به سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه جزئیات بیشتر این طرح در قالبقراردادمشخص خواهد شد، گفت: مافعلاًتفاهم کرده‌ایم که پروژه‌ای را در قالب سوپرکامپیوتر «سیمرغ» جلو ببریم.

معتمدی با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بودجه این پروژه مشخص و ابلاغ شود، می‌توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود. در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ شود به این ترتیب مشخص می‌شود که درسال جاریو یا سال‌های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد وبر اساسآن، میزان ونوعتجهیزاتی که برای نصب و راه‌اندازی این سوپرکامپیوتر نیاز است، خریداری می‌شود.

معتمدی در ادامه گفت: این پروژه مطابق با نیاز وزارت ارتباطاتتعریف شدهو مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است کهبرای مثالاگر ابررایانه‌ای برای نیازهای وزارت علوم طراحی شود، باید با دید مربوط به سرویس‌های علمی وتحقیقاتیو متناسب با نیاز محققان، اساتید و دانشگاهیان باشد.

رئیسدانشگاه صنعتی امیرکبیر باتاکیدبر اینکه آنچه درخواست وزارت ارتباطات در این طرح است، طبیعتاً جنبه‌هایتجاریقوی‌تری دارد، افزود: این پروژه نیازمندبیزینسپلن،بیزینسمدلو نیزمشارکتبخش غیردولتی است و بسیاری از جنبه‌های آن در فاز نخست مشخص و تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکهزمان بندیاجرای ابررایانه «سیمرغ» هنوز قطعی نشده و باید درقراردادمشخص شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر قوی‌ترینواحددانشگاهی در کشور است که در حوزه ابررایانهفعالیتمی‌کند. سال ۹۰ نیز در این دانشگاه بزرگترین ابررایانه کشور (ابررایانه ملی) به سفارش معاونت علمی و فناوریرئیسجمهور طراحی و افتتاح شد که تا به امروز هم سرویس می‌دهد.

مطالب مرتبط

نقش داده در استراتژی کسب و کار

زیرساخت اصلی کلیه محصولات و خدمات و تعامل با مشتریان، داده‌ها هستند. درست همانطور که آب برای زندگی روی کره زمین بسیار حیاتی است و به اکوسیستم‌های موجود در کره زمین کمک می‌کند، داده‌ها نیز جزء اصلی است که در زیربنای هر استراتژی تجاری به شمار می‌روند.

حمایت از ایده‌های فناورانه حمل و نقل هوشمند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از حمایت از ایده‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی در حوزه حمل و نقل هوشمند خبر داد.

چگونه اینترنت اشیا می‌تواند صنعت هواپیمایی را در بحران کووید 19 نجات دهد

Airbus شرکت اروپایی سازنده هواپیماهای مسافربری یکی از شرکتهای است که برای دور نگه داشتن مسافران از آلوده شدن به ویروس کرونا در حال تلاش و بهره‌گیری از سنسورهای اینترنت اشیا IoT است.

سخت‌افزار هوش مصنوعی کارآمدتر از هوش مصنوعی مبتنی بر نرم‌افزار است

گروهی از محققان دانشگاه پوردو، دانشگاه‌های ایلینویز، لوئیزویل ، آیووا و کالیفرنیا سن دیگو ادعا کرده‌اند که سخت‌افزاری را طراحی کرده‌اند که می‌تواند جایگزین نرم‌افزار هوش مصنوعی در پلتفرم‌های عمومی باشد به طرز چشمگیری مصرف برق را کاهش می‌دهد.