اتحادیه اروپا به طرح پیشنهادی در مورد استفاده از استاندارد C-ITS مبتنی بر WiFi در اتومبیلهای خودران رأی مثبت داده است در حالی که کشورهای اروپایی خواستار تجدید نظر این اتحادیه در استفاده از تکنولوژی 5G بجای استاندارد WiFi در اتومبیلهای خودران است. اتحادیه اروپا میخواهد از استاندارد سیستمهای حملونقل هوشمند همگانی (C-ITS) مبتنی بر تکنولوژی WiFi که توسط فولکسواگن مورد حمایت و پشتیبانی قرار میگیرد، استفاده کند. البته بسیاری از بخشهای دیگر این صنعت با این دیدگاه مخالف هستند.
صنایع مخابراتی به جایگزین کردن 5G به عنوان بهترین استاندارد ارتباط مبتنی بر شبکه سلولی (C-V2X) تمایل دارند. در ماه گذشته کنسرسیوم صنایع مخابراتی متشکل از GSMA، 5GAA، GSA و ETNO اعلام نمود که محروم کردن وسایل نقلیه خودران اروپا از تکنولوژی 5G یک ایده وحشتناک خواهند بود. دیگر حامیان تکنولوژی مبتنی بر 5G شرکتهای Daimler، Ford، PSA Group، Deutsche Telekom، Ericsson، Huawei، Intel، Qualcomm و Samsung هستند.
در مجموع 21 کشور از جمله کشورهایی که دارای صنایع بزرگ خودروسازی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا هستند با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای عدم استفاده از تکنولوژی C-ITS در اتومبیلهای خودران رأی منفی دادند. با این حال کمیسیون اروپا از موضع خود در این زمینه دفاع کرد و مبنا را بر این قرار داد که امروزه WiFi بیشتر از 5G در دسترس است.
این اتحادیه تمایل دارد برای حفظ فرایند دموکراتیک و تا زمانی که بتواند تغییرات را اعمال کند، طرح را در معرض رأیگیری مجدد قرار دهد. و اینکه کمیسیون اروپا چگونه قادر به انجام این کار خواهد بود، تصور آن دشوار است.
جو بارت مدیر سازمان GSA در این رابطه گفت: "تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای رد استاندارد (C-ITS) و درخواست از کمیسیون اروپا برای تجدیدنظر در حوزه تخصصی خود، خبر بزرگی برای بیطرفی تکنولوژی و ارائه آینده مثبت برای سیستمهای حملونقل هوشمند در اروپا است. GSA همراه با دیگر مؤسسات پیشرو در صنایع مخابراتی و خودروسازی بر این باورند که اکوسیستم سیستمهای حملونقل هوشمند (C-V2X) نباید به وسیله تکنولوژی محدود شود و اتحادیه اروپا، شرکتهای مخابراتی و خودروسازی نباید منجر به تضعیف دیگر مناطق جهان شود."
این احتمالاً پایان کار نخواهد بود، هر تصمیمی که اتحادیه اروپا میگیرد باید از طریق بسیاری از پارلمانها، کمیتهها، شوراها و ... مورد بررسی قرار گیرد. این روندی آهسته است تا همه در آن اجماع پیدا کنند و احتمالاً اتحادیه اروپا تصمیم خود را مورد بحث قرار خواهد داد، در حالی که سایر نقاط جهان به حرکت ادامه میدهند.