آیا فناوری platooning آینده اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل است

آیا فناوری platooning آینده اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل است

آیا به یاد دارید یک قطار اسباب‌بازی چگونه توسط آهنرباها به هم وصل می‌شود؟ کشش مغناطیسی هر قطار جداگانه را مجبور می‌کند که یکی پس از دیگری حرکت کند. با کشش مغناطیسی کافی، سه یا چهار قطار به هم متصل می‌شوند و در مسیرهای مشابه یکدیگر را دنبال می‌کنند. حال بیایید تفکر خود را گسترش دهیم و این مسئله را در فناوری مدرن امروز بکار گیریم.

اینترنت اشیا IoT

آیا به یاد دارید یک قطار اسباب‌بازی چگونه توسط آهنرباها به هم وصل می‌شود؟ کشش مغناطیسی هر قطار جداگانه را مجبور می‌کند که یکی پس از دیگری حرکت کند. با کشش مغناطیسی کافی، سه یا چهار قطار به هم متصل می‌شوند و در مسیرهای مشابه یکدیگر را دنبال می‌کنند. حال بیایید تفکر خود را گسترش دهیم و این مسئله را در فناوری مدرن امروز بکار گیریم. سه یا چهار کامیون را در جاده‌ای تصور کنید بین 10 خیابان با فاصله 10 فوت از یکدیگر و پشت سرهم حرکت می‌کنند. این کامیونها با یک فشار مغناطیسی به یکدیگر متصل نمی‌شوند بلکه توسط فناوری اینترنت اشیا (IoT) متصل می‌شوند. به گفته واشنگتن‌پست موجی از فناوری جدید برای ایمن‌سازی کامیون‌ها با استفاده از رادار، دوربین‌ها و اسکن نور بازتابنده صنعت را درگیر کرده است. این موج جدید فناوری به عنوان platooning نام گرفته و در صنعت حمل‌ونقل کارایی دارد.

platooning چیست؟

طبق استانداد اتحادیه اروپا تولیدکنندگان وسایل نقلیه مجاز به استفاده از فناوری اتصال سیستم‌های پشتیبانی خودران هستند. این وسایل نقلیه به طور خودکار هنگام اتصال به قسمت‌های خاصی از سفر به‌عنوان‌مثال در بزرگراه‌ها یا در یک مجموعه و با حفظ فاصله‌ای بین یکدیگر حرکت می‌کنند.

در سپتامبر سال 2017 ، بزرگراه فدرال و اداره ایمنی موتور فدرال آمریکا، فناوری platooning - I-66 را در مواقع افزایش ترافیک اجرا کردند. این سیستم پیشرفته (ADAS) به سه کامیون اجازه می‌داد با استفاده از این فناوری تردد ترافیکی (CACC) را کنترل کند. CACC با استفاده از سنسورهای راداری و فعال‌سازی الکترونیکی موتور ، ضمن افزایش ارتباط وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تا سیستم کنترل خودرو بهم نزدیکتر باشند. فناوری CACC تنظیمات سرعت ، ترمز و فاصله بین وسایل نقلیه را کنترل می‌کند.

درحالی‌که این سیستم تا حدودی خودران بود اما حضور رانندگان برای کنترل فرمان لازم است. با پیچیده‌تر شدن فناوری، تکامل سیستم ادامه خواهد یافت و مقررات بیشتری برای اطمینان از ایمنی مصرف‌کننده و بهره‌برداران تنظیم خواهد شد.

آیا فناوری platooning ایمن است؟

پیاده‌سازی فناوری platooning امکان استفاده بهتر از بزرگراه را از طریق افزایش توان عملیاتی ، بهبود مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های عملیاتی فراهم می‌کند. درحالی‌که همه اینها نتایج مثبتی در تراز تجاری و محیط‌زیست به همراه دارد اما آیا کسی به فکر رانندگان و اپراتورهای platooning است؟

خودروهایی که در فاصله نزدیک با سرعت 75 مایل در ساعت قرار دارند نمی‌توانند ایمن باشند اما کارشناسان معتقدند که این فکر اشتباه است. گفته می‌شود که platooning به دلیل برخورداری از زمان پاسخگویی مناسب از فناوری CACC، یک روش ایمن است، استفاده می‌کند. فناوری سیستم CACC می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به راننده واکنش نشان داده و خود را تنظیم کند. ازآنجاکه فناوری CACC بر اساس platooning های متصل در ستون خود واکنش نشان می‌دهد، اپراتورها دیگر نیازی به کنترل سرعت و خارج شدن از مسیر platooning خود ندارند. خطای انسانی و حواس‌پرتی کاهش پیدا می‌کند اما بااین‌وجود این سیستم نیاز به توسعه و آزمایش فناوری دارد تا وسایل نقلیه را به صورت بی‌سیم به هم متصل کرده و با توجه به شتاب، ترمز، تغییر مسیر و سایر جنبه‌ها "با یکدیگر" صحبت کنند.

ایمنی در هر سطح توسعه از اهمیت اساسی برخوردار است

ازآنجاکه در صنعت حمل‌ونقل یک صنعت وسیع است، تیم‌های زیادی در تلاش هستند تا آزمایش‌ها و الزامات توسعه را برای ارتقاء فناوری انجام دهند. درست مانند وسایل نقلیه خودران، باید استانداردهایی در نظر گرفته شود که ایمنی فناوری و محافظت در برابر خطا در پلتفرم‌ها قابل تنظیم باشد.

اروپا نیز مانند بسیاری از استانداردهای نظارتی که در ایالات‌متحده به تصویب رسیده است، شروع به کار در سیاست نظارتی و تغییراتی می‌کند که می‌تواند اقدامات سیاسی مورد نیاز را انجام دهد. اتحادیه تولیدکنندگان خودرو در اروپا نقشه‌ای را برای اجرای فناوری سطح 2 ایجاد کرده است که وسایل نقلیه در هنگام عبور و مرور می‌توانند به صورت بی‌سیم به هم متصل شوند و ارتباط برقرار کنند. طبق قانون اتحادیه اروپا، چارچوب نظارتی شامل موارد زیر است:

  • پروتکل‌های ارتباطی مورد نیاز
  • عملکرد فرمان خودکار (ACSF)
  • نظارت بر راننده
  • آموزش راننده
  • سیگنال به روز شده و نشانه‌گذاری جاده‌ها

برای پیشبرد هدف با پیشرفت فناوری باید چارچوب نظارتی مناسبی ایجاد شود و این امر نیاز به ارتقا عملکردی در هر سطح از توسعه را بیشتر می‌کند.

مطالب مرتبط

نیاز توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا به کسب مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی یک مرز جدید است. این افراد ممکن است نیاز به گسترش مجموعه مهارت‌های خود برای ایجاد برنامه‌هایی داشته باشند که می‌توانند از داده‌های سنسورهای جدید استفاده کنند.

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند تسهیل‌کننده بار ترافیک شهری

تصور کنید از محل کار خود به سمت خانه حرکت می‌کنید و استرس مسیر را دارید که آیا به ترافیک برخورد می‌کنید یا خیر. همه در تلاش هستند که خود را به یک مسیر خلوت برساند.این حس حین رانندگی بسیار ناامیدکننده است زیرا نمی‌توانید چیزی بنویسید، کاری کنید یا حتی بعضی اوقات احساس می‌کنید وقت شما در حال هدر رفتن است.

سیستم وسایل نقلیه گروهی یا vehicle platooning چیست؟

وسایل نقلیه گروهی بخشی از مجموعه ویژگی‌هایی است که ممکن است اتومبیل‌های آینده از آن استفاده کنند. در این روش یک ردیف گروهی از وسایل نقلیه با خیال راحت و با سرعت زیاد می‌توانند با هم تردد کنند.

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.