درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تشخیص و درمان سرطان به کمک اینترنت اشیا و‌ هوش مصنوعی

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد. از جمله خدماتی که این تکنولوژی در زمینه‌ی بهداشت و درمان ارائه می‌دهد، می‌توان به کاهش مدت زمان انتظار بیماران در اورژانس و ردیابی اطلاعات و داده‌های مرتبط با آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های تحقیقاتی مانند درمان بیماری‌ها مفید واقع شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد در کنار هم قرار گرفتن این دو تکنولوژی در کنار هم به بهبود بیماری سرطان کمک کند. 

ایجاد فرصت‌های تشخیص و درمان

هم زمان با ارتقا دستگاه‌ها و ماشین آلات ، تکنولوژی هوش مصنوعی مثل جراحان روباتیک به پزشکان در تشخیص و مداوای بیماری کمک می‌کنند. اگرچه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هنوز در زمینه‌ی پزشکی با یکدیگر همکاری نداشته‌اند اما به‌طورکلی هر چه زودتر یک پزشک بتواند علائم بیماری را تشخیص دهد، زودتر می‌تواند نسبت به درمان آن اقدام نماید.

تشخیص بیماری سرطان در مرحله‌ی اولیه مبهم و در بسیاری از مواقع غیرممکن است، بنابراین قابل درک است که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشود. اما نکته‌ی جالب توجه این است که برای موفقیت در تشخیص به موقع دو تکنولوژی AI و IoT باید با یکدیگر همکاری نمایند.

با همکاری یکدیگر این تکنولوژی‌ها قادر هستند که نشانگرهای خطرناک سرطان را تشخیص داده و بر آن تأثیر بگذارند. چنین تلفیق پیشرفته‌ای از فناوری به خصوص در بیماری‌های نادر و کسانی که امید به درمان بیماری خود را ندارند، مفید خواهد بود.

برای سرطان‌هایی مانند mesothelioma، تشخیص علائم در اسرع وقت ضروری است. تشخیص Mesothelioma که طی چند دهه پس از استنشاق یا استفاده از الیاف پنبه نسوز ،در بدن رشد می‌کند، اغلب دشوار است زیرا علائم اولیه ممکن است به عنوان سرفه یا ناراحتی در شکم یا قفسه سینه ظاهر شوند. با کمک AI و ارتباط این علائم با داده‌های جمع آوری شده از بیمار می‌توان نسبت به درمان سریع بیماران اقدام نمود. 

از طرفی، محققان MIT در حال توسعه راه‌های یادگیری ماشین (ML) هستند تا درمان‌های سرطانی کمتر سمی و درعین‌حال مؤثرتر باشند. همانطور که می‌دانیم، درمان‌های شیمی درمانی، عوارض جانبی خود را دارد که برای سلامت بیماران مضر است. ML می‌تواند این عوارض جانبی را کاهش دهد.

در این راستا موسسه ملی سرطان، Cancer Moonshot، برای تسریع در زمینه‌ی تحقیقات سرطان تا سال 2020، جمعی از محققان، پزشکان و شرکت‌های دارویی را گرد هم آورده و امکانات مالی و سایر خدمات را برای همکاری این افراد در زمینه‌ی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی فراهم کرده است.

در اختیار قرار دادن منابع مورد نیاز برای توسعه مراقبت‌های سرطان به متخصصان در قرن 21 مهم است. تکنولوژی‌های AI و IoT می‌توانند درمان سرطان را با همکاری هم بهبود بخشند. پیشرفت‌های امیدوار کننده‌ای در همه زمینه‌های تحقیق سرطان از تشخیص تا مراقبت وجود دارد که تنها با مشارکت AI و IoT می‌توان به این روند صعودی امیدوار بود.

درحالی‌که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ممکن است به طور جداگانه توسعه یافته باشند، نیروی مشترک آنها به بیماران و متخصصان پزشکی بیش از آنچه تصور می‌شد، قدرت می‌دهد. AI اجازه می‌دهد تا پزشکان ابزارهای بیشتری را برای تصمیم گیری‌های دقیق بر اساس داده‌ها فراهم کنند. IoT نیز تکنولوژی لازم را برای اتصال دستگاه‌ها و داده‌ها مانند سیستم‌های بهینه‌سازی دارو و مکانیسم‌های تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کند. اما به نظر می‌رسد همچنان به تحقیقات بیشتر در مورد برنامه‌های بالقوه و موارد استفاده نیاز است.

مطالب مرتبط

خدمات اینترنت اشیا به سالمندان

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان ( قسمت اول)

شکی نیست که آخرین روندهای مراقبت‌های بهداشتی، ما را قادر به داشتن زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و بهتر می‌سازد. این روند جهانی به گونه ایست که پیش‌بینی می‌شود سال 2018 با ارائه‌ی راهکارهای پیشرفته در سیستم‌های بهداشتی غنی‌تر شود. بیمارستان‌های هوشمند و جراحی‌های روباتیک تحولاتی در این زمینه هستند که در سال‌های آینده به یک امر بدیهی تبدیل می‌شوند.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،