واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو مفهوم مشترک هستند. هر دو آنها توانایی قابلتوجهی در تغییر ادراک ما از جهان دارند. واقعیت مجازی قادر به انتقال مفهوم به کاربر است و بهعبارتدیگر مکان دیگری را برای ما خلق میکند.
Oculus Rift ، Samsung Gear VR ، Google Cardboard نامهایی هستند که احتمالاً تاکنون درباره آنها شنیدهاید. قرار دادن یک هدست VR بر روی چشمان، شما را نسبت به دنیای کنونی کور میکند و تمام حواس شما را به جای دیگری سوق میدهد. حتی ممکن است خود را در بالای کوهی بلند بیابید! بهطوریکه برخی از کاربران احساس صعود از یک پله یا سقوط در محیط مجازی میکنند.
واقعیت افزوده ، دنیای فعلی ما را در بر میگیرد و چیزی به آن میافزاید. ما را به جای دیگری منتقل نمیکند و به سادگی میتواند وضعیت حضور فعلی ما را تقویت کند. سامسونگ آماده ارائه عینکهای مانیتور AR خود است که میتواند از طریق WIFI به تلفن یا رایانه شخصی متصل شود.
اپل همچنین در واقعیت افزوده سرمایهگذاری کرده است، یعنی در آینده عینک Apple AR با ویژگیهای AR جدید شگفتانگیز در آیفون نسل بعدی ساخته خواهد شد.
فرق اصلی این دو تکنولوژی در چیست؟
درحالیکه VR همهگیرتر است، AR آزادی بیشتری را برای کاربر فراهم میکند و امکانات بیشتری را برای بازاریابان فراهم میکند زیرا نیازی به هدستهای مجهز نیست.
پپسی مکس در کمپین LiveForNow از واقعیت افزوده (AR) در روشهای باورنکردنی استفاده کرده است.
چه چیزی بازار واقعیت افزوده را داغ کرده است؟
وقتی مایکروسافت برای اولین بار HoloLens را در Build 2015 demo رونمایی کرد، دیگر شرکت ها نیز از این هدست الگو گرفتند. HoloLens امواج اقیانوس را در قالب واقعیت افزوده ایجاد میکرد و تصویری جالب از آنچه که در دنیای AR رو به گسترش است را ارائه میداد.
مایکروسافت در واقع در حال تزریق هولوگرامهای تعاملی به دنیای ما است تا شکاف بین رایانه و اتاق نشیمن را از بین ببرد. با استفاده از HoloLens ، به معنای واقعی کلمه میتوانید برنامههای ویندوز خود را به راحتی تحت تسلط خود در آورید.
کرامر از اولین آژانسهای خوششانسی بود که نسخه توسعه HoloLens را دریافت کرد و آینده تجربی برای مشتریان در حال حاضر روشنتر به نظر میرسد. با استفاده از فناوری AR ساخت برنامههای کاربردی برای نسخههای نمایشی محصول و موارد دیگر آغاز شد.
در سال 2016 نیز تکنولوژی واقعیت افزوده بکار رفته در بازی Pokemon Go جهان را تحت تاثیر قرار داد. واقعیتهای مجازی و افزوده در سال 2017 در حال جهشهای چشمگیر رو به جلو هستند، زیرا استارتاپها راههایی نوینی را برای معرفی و لمس تجربیات خود پیدا میکنند. شرکت Immersion، تکنولوژی TouchSense Force را با استفاده از بازخورد هاپیتیک برای وارد کردن دست بازیکن به دنیای VR معرفی کرده است و محققان آزمایشگاه تعامل انسان مجازی دانشگاه استنفورد هنگام آزمایش با اضافه کردن عنصر بوی اشیا به VR ، کاری کردند که فرد با دیدن شی موردنظر و حس کردن بوی آن، به طور کامل آن را درک کند.
همچنین ، فراتر از رسانههای مشهور و برنامههای سرگرمی برای تکنولوژیهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، شرکتهای طراحی و مهندسی امثال Solidworks نشان از تعهد خود برای طراحی همهجانبه در همکاریهای مشترک AR و VR با شرکتهای NVIDIA و Microsoft و Lenovo و HTC Vive دارند.
هر دو تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی روند رو به رشدی را طی میکنند و در بازار فعلی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند زیرا نظر میلیونها کاربر را به خود جلب میکنند و به وسیلهای برای مصرفکننده تبدیل میشوند. این دو تکنولوژی هنوز به طور گسترده مورد استفاده عموم قرار نگرفته اند که دلیل این امر آن است که هر دو مانع از توانایی ما در ارائه محیطهای سهبعدی در زمان واقعی میشوند. AR در حال حاضر وجود دارد اما فقط چند صحنه به آن میافزایند و مشکل ایجاد وضوح بالا و تشبیه واقعی اشیا به شکل واقعی و طبیعی همچنان پابرجاست.
در حال حاضر تعداد زیادی از بازیهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) وجود دارد که در حال پیشرفت هستند. تریلرها برای بازیهای جدید این روزها بیشتر به فیلمهای شبیهسازی شده از بازیها میپردازند که این امر به خوبی به آینده واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) کمک میکند. هرچه این انیمیشنها به زندگی واقعی نزدیک باشند، فرد بیشتر در آن فضا غوطهور میشود.