تکنولوژی واقعیت مجازی، چگونه علم بازاریابی و تبلیغات را تغییر خواهد داد؟

تکنولوژی واقعیت مجازی چگونه بازاریابی و تبلیغات را تغییر خواهد داد؟

با اینکه VR هنوز در دوران کودکی خود به سر می‌برد، اما تجربه شگفت انگیزی از حس شناوری، را به ما می‌دهد، از طرفی به برندها این فرصت را می‌دهد تا روایت خود از محصولشان را به گونه‌ای که بسیار واقعی باشد و بتوانیم با تمام حواسمان آنها را درک کنیم، داشته باشند.

واقعیت مجازی VR

چه احساسی داره اگه بتونی امروز تو کوه‌های Aspen اسکی کنی و فردا سوار یه ماشینی که هنوز به بازار نیومده بشی و تو جنگل‌های کامبوجیا رانندگی کنی؟ اگرچه این تجارب شبیه داستانهای علمی تخیلی به نظر می‌رسد، ولی با استفاده از فناوری VR می‌توان آن را امکان‌پذیر کرد، و شرکتهای تبلیغاتی بسیاری، متوجه این فرصت شده‌اند. با اینکه VR هنوز در دوران کودکی خود به سر می‌برد، اما تجربه شگفت انگیزی از حس شناوری، را به ما می‌دهد، از طرفی به برندها این فرصت را می‌دهد تا روایت خود از محصولشان را به گونه‌ای که بسیار واقعی باشد و بتوانیم با تمام حواسمان آنها را درک کنیم، داشته باشند. هنوز به صورت فراگیر از این فناوری استفاده نمی‌شود ولی پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که VR در سال 2018 می‌تواند به تعداد کاربر 171 میلیون نفر، برسد; یک گام بلند از 43 میلیون کاربر سال 2016.

نمونه‌هایی از کمپین‌های VR

برخی از شرکت‌ها از طریق توسعه VR سفارشی، در تلاش برای ایجاد تجارب فراموش نشدنی برای مشتریان خود هستند، و از این طریق می‌خواهند محصولات خود را به یک داستان و مفهوم مرتبط کنند. اصلی‌ترین دستاورد استفاده از VR برای بازاریابی این است که مشتری را به یک قهرمان تبدیل می‌کند و او را در میان اتفاقات خاصی قرار می‌دهد.

خودرو

شرکتهای بزرگ خودروسازی پتانسیل جذاب VR را می‌بینند و از طریق کمپین‌های خود کاملاً از این موضوع آگاه هستند.
شرکت سوئدی خودروسازی ولوو، تجربه رانندگی با مدل XC90 خود را از طریق Cardboard های واقعیت مجازی گوگل، و با استفاده از اپلیکیشن سفارشی برند خود، امکان‌پذیر کرده است. همچنین جگوار یک تور مجازی از ویمبلدون را با حضور اندی موری تنیسور مطرح جهان، تهیه کرده که امنیت جذب اسپانسر را تضمین می‌کند. مرسدس بنز بری ویدئوی 360 درجه‌ی برای خودروهای الکتریکی این شرکت تهیه کرده است.

غذا و نوشیدنی

همانطور که Cardboard گوگل به اندازه کافی ارزان نبود، مک دونالد با این ایده که بتوان جعبه‌های غذا را به Cardboard تبدیل کرد تا کودکان بتوانند با گوشی‌های همراه خود و با بازیهایی جذاب، پا به دنیایی جدید بگذارند. نکته جالب این است که قبل از اینکه گوشی هوشمند خود را در این Cardboard قرار دهید، باید جعبه غذا را از چربی‌ها تمیز کنید.

کوکا کولا بزرگتر رویا پردازی کرد و یک اتاقک تجربه شناوری برای جام جهانی 2014 در ریو طراحی کرد که در آن شرکت کنندگان می‌توانستند فوتبال بازی کنند که باعث خستگی، تشنه شدن و نوشیدن کوکاکولا از طرف آنها می‌شد.

خانه و سفر

هتل ماریوت با هدف استفاده از تمام حواس، تورهای مسافرت مجازی را راه اندازی کرد به طوری که شما می‌توانید طعم دیدار از مقصدهای مختلف را بچشید. شرکت IKEA نیز از فناوری واقعیت افزوده برای ارائه روشهای جدید طراحی خانه، با استفاده از امکان اضافه کردن کالا به محیط اسکن شده‌ی خانه شما ، از این تکتولوژی‌ها استفاده می‌کند.

چه زمانی از VR در تبلیغات استفاده کنیم

از آنجا که هزینه‌های توسعه یک تجربه VR بسیار بالا می‌باشد، آیا VR واقعا ارزش استفاده در صنعت تبلیغات را دارد؟ یا اینکه این یک فناوری زودگذر قبل از بازگشت ما به تبلیغات تلویزیونی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌باشد؟

آزمایشها ثابت کرده‌اند که VR زمانی باید وارد بازی شود که هیچ راه دیگری وجود ندارد تا مشتریان نهایی بتوانند حس آن تجربه را به روشی ایمن و سرگرم کننده، داشته باشند. سرمایه گذاری در VR تنها زمانی ارزش دارد که مشتریان را به خرید محصولاتمان ترغیب کرده و سؤالات غیرقابل پاسخ کاربران را نیز مدیریت کند.

در حقیقت، قاعده کلی برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا VR ضروری است، این است که از خودتان به عنوان یک تبلیغ کننده بپرسید، آیا داستانی که می‌خواهید بگویید به قدری غنی است، که بتوان جزئیات زیادی را در دنیای VR بیان کرده و از حداکثر پتانسیل این فناوری استفاده نمود.

چالش‌ها

بعضی از مهم‌ترین مشکلات VR، شهرت آن به‌عنوان ابزار موردعلاقه خوره‌های کامپیوتر و بازی می‌باشد. بیشتر مردم هنوز آن را به عنوان وسیله‌ای برای بهبود کیفیت زندگی روزانه خودشان نمی‌بینند، و بیشتر در حد تفریحات و سرگرمی از آن یاد می‌کنند. بیشترین نرخ تقاضای این فناوری در صنعت بازی و سرگرمی می‌باشد، که موجب شده است توسعه‌دهندگان بیشتر به آن سمت بازار حرکت کنند. یک‌راه حل ساده برای این چالش این است که بازاریابان و طراحان همکاری داشته باشند و محصولاتی را باهدف جذب گروه‌هایی غیر از طرفداران بازی، خلق کنند. به‌عنوان‌مثال، آنها می‌توانند از ویژگی‌های مبتنی بر مکان یا (location-based ) برای ایجاد نسخه‌های مجازی و مشابه مکان‌هایی همچون موزه یا منظره‌های طبیعی استفاده کنند، به این ترتیب، فرهنگ سفر نیز ترویج پیدا می‌کند.

یکی دیگر از نکات مهم، عامل هزینه است. البته، شما می‌توانید با Cardboard های شرکت گوگل، VR را در سطوح ابتدایی و با استفاده از قوانین ساده فیزیکی با قیمتی زیر 10$ تجربه کنید; با این حال، اگر بخواهید تجربه یک حس شناوری را به صورت کامل داشته باشید، آنگاه ارزش دارد که تجهیزات VR را با حداقل قیمت 400 دلار خریداری کنید به طوری که می‌توانید گرافیک فوق العاده‌ای را تجربه کنید. متأسفانه کیفیت تصاویر و تأخیر در پخش آنها ممکن است آزار دهنده باشد، بنابراین هر بازاریابی که به دنبال استفاده از چنین ابزارهایی است، باید به کیفیت عملکرد آنها توجه کند.

فاکتور نهایی که نیاز به ذکر دارد راحت نبودن استفاده از این تجهیزات به دلیل طراحی بزرگ آنها می‌باشد. ظاهر فعلی این ابزار به هیچ وجه دلپذیر و شیک نیست. و بعضی از افراد به دلیل همین عیب به استفاده از این تجهیزات علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

روشهای قدیمی در مقابل روندهای جدید

با وجود محبوبیت نسبی VR و فرم ساده‌تر آن AR، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 46 درصد از مردم در زندگی خود از آن استفاده نمی‌کنند. در حقیقت، فقط 8 درصد از بازاریابان از این ابزار استفاده می‌کنند، در حالی که اکثریت آنها با روش‌های سنتی و امتحان شده راحت‌تر هستند. بازاریابان عملگرا هستند و به رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات ویدئویی چسبیده‌اند، زیرا این کانال‌های ارتباطی به راحتی در دسترس همه می‌باشد. در عین حال، با در نظر گرفتن پذیرش دستگاه‌های VR در مقیاس وسیع‌تر در آینده‌ای نزدیک، می‌توان انتظار تغییر قابل توجهی در نگرش به این تکنولوژی داشت.

پتانسیلی در حال رشد

پتانسیل استفاده نشده VR در این است که می‌تواند به مشتریان کمک کند ابعاد جدیدی را کشف کرده و در آن قدم بزنند. برای موفقیت گسترده در بازاریابی ، این تکنولوژی نیاز دارد تا بیشتر عملیاتی شود. پیش از آن که VR هم مانند تلفن‌های هوشمند در همه‌جا به کار رود، هنوز هم توسط برندها و تنها به دلیل اینکه بسیار شگفت انگیز هستند، استفاده می‌شود. برای توسعه این فناوری در مقیاس مناسب و تبدیل آن به تکنیکی شناخته شده، VR هنوز نیاز به تولید نتایج قابل اندازه گیری دارد نه اینکه فقط باعث به حیرت افتادن کاربران شود.

با راهکارهای هوشمند نبکا آشنا شوید:

مطالب مرتبط

کلاس درسی متفاوت با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

این روزها با حرکت زندگی کاری و شخصی افراد به سمت دیجیتالی شدن، پیشرفت سیستم آموزش‌ و پرورش از مدرسه‌ی ابتدایی تا دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای، به سمت محیط‌های دیجیتالی منطقی به نظر می‌رسد. در این راستا تأثیر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کلاس‌های درسی چشمگیر خواهد بود.

واقعیت مجازی چگونه باعث پیشرفت کشاورزی خواهد شد

کشاورزی یکی از بخش‌های مهمی است که برای بهبود عملکرد خود نیاز اساسی به تکنولوژی دارد. قاره آسیا در این زمینه دارای چشم‌انداز وسیعی است ولی هنوز نیاز به رشد دارد. فقدان بودجه برای گسترش فناوری در کشاورزی از سمت دولت‌ها عامل اصلی عقب ماندگی در این بخش است.

چگونه بانک‌ها از واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند؟

واقعیت مجازی در بانکداری با ظهور هوش مصنوعی، آزمایشگاه نوآوری و مرگ شعب بانک‌های فیزیکی به یک موضوع داغ تبدیل شده است.

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی (VR)

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی، مدت‌ها قبل از به‌کارگیری این تکنولوژی در بازارهای تجاری آغاز شد. نیروهای نظامی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده و از اولین کسانی بوده‌اند که پروژه‌ی توسعه‌ی هدست‌های a.k.a.HMDs. را ازنظر مالی تأمین کرده‌اند.

کاربرد واقعیت افزوده در املاک و مستغلات

واقعیت افزوده (AR) تقریباً در همه‌ی صنایع کاربرد دارد و مشاوره‌ی املاک از این امر مستثنی نیست. برخی از سازمان‌ها از این تکنولوژی در زمینه‌های مختلفی شامل کاتالوگ‌های چاپی تا خرید و فروش و تعامل روی صفحه‌ی نمایش گوشی همراه خود ، استفاده کرده‌اند.

برای بسیاری از کشورها ، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع توسعه دهنده‌ی اقتصاد داخلی محسوب می‌شود. کسب و کارهای مرتبط با گردشگری همیشه در تلاش هستند تا جدیدترین تکنولوژی‌ها را برای جذب توریست به‌کار گیرند به‌ویژه این روزها که بخش زیادی از مسافران را افراد جوان تشکیل می‌دهند. واقعیت افزوده در گردشگری دارای پتانسیل زیادی برای افزایش تجارب مسافران است.

تولید یک صنعت است که هر لحظه در حال وقوع است. کارخانه‌های اتوماتیک مدرن هرگز متوقف نمی‌شوند و حتی کوچکترین اشتباه در طراحی یا ترتیب منجر به خسارت‌های میلیونی می‌شود. این یکی از دلایلی است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی در صنعت چنین جایگاهی پیدا کرده است. توانایی شبیه سازی همه چیز از طبقات کارخانه تا حساس‌ترین لبه‌های محصول نهایی بسیار ارزشمند است و توانایی انجام آن به طور فوری و مؤثر به صورت رایگان باعث شده VR یک تکنولوژی تبدیل برای کارخانه‌ها باشد.