همانطور که ما به دوران ساختمانهای هوشمند وارد میشویم، باید برای مواجهشدن با پتانسیل عظیمی که ممکن است در صنعت املاک و مستغلات ایجاد شود، آماده باشیم و آن را درک کنیم اما اول باید در مورد معنای فناوری هوشمند ساختمان صحبت کنیم.
Brad Greiwe شریک مدیریت بزرگترین شرکت املاک و مستغلات VC در ایالاتمتحده میگوید که او اصطلاح "ساختمانهای هوشمند" را دوست ندارد زیرا اگر ما به اطراف اتاق برویم و در مورد اینکه دقیقه چه چیزی نشاندهندهی هوشمند بودن ساختمان است، پاسخ هر کس متفاوت خواهد بود.
با توجه به این سوءتفاهم در استفاده از اصطلاحات کلیدی، صنعت املاک و مستغلات در اتخاذ تکنولوژی ساختمان هوشمند تغییر کرده است. برای اینکه به این مفهوم روشنایی ببخشیم، با برخی اصول اولیه شروع میکنیم.
تفاوت اصلی تکنولوژی سنتی و هوشمند این است که فناوری هوشمند بر ایجاد، جمعآوری، انتقال، استفاده و تجزیهوتحلیل دادهها که توسط دستگاههای فیزیکی هدایت میشود، استوار است. ظهور اینترنت اشیا (IoT)، پذیرش سریع از تواناییهای دادهها در هر صنعت را از مراقبتهای بهداشتی تا تولید و عرضه فعال کرده است. صنعت املاک نیز از این امر متمایز نیست و قابلیتهای جدیدی را به عنوان راهحلهای ارتباط مستقیم با دستگاههای IoT ساختمان، مانند سیستم HVAC، سنسورهای دما، سیستمهای کنترل دسترسی مبتنی بر مجاورت، نرمافزار مدیریت امکانات و دیگر موارد تجربه میکند.
برای استفاده کامل از IoT در ساختمانها، ما باید تمام توابع و دادهها را از دستگاهها و سیستمهای متمایز را جهت تجزیهوتحلیل پیشرفته در اختیار داشته باشیم. این امر با راهکارهای مناسب فناوری که با هر منبع اصلی اطلاعات ارتباط برقرار میکند، اکنون امکانپذیر است و هنگامی که انجام میشود، ساختمان میتواند از پتانسیل کامل فناوریهای هوشمند استفاده کند.
بهعنوانمثال مدیریت بازدیدکنندگان و مراجعین به ساختمان به نظر ساده میآید. یک کارمند (میزبان) در یک دفتر، که یک بازدیدکننده برای ملاقات به دفتر او مراجعه میکند. میزبان پس از آن با بخش امنیتی لابی تماس میگیرد و ادعا میکند که آنها یک بازدیدکننده دارند و زمان و تاریخ مشخصی را برای حضور مراجعهکننده اعلام میکند. پس از ورود، بازدیدکننده در ایستگاه امنیتی منتظر است و کارمندان امنیتی را از بازدید برنامهریزیشده خود مطلع میکند و بعد از شناسایی، با دریافت یک نشان فیزیکی، اسکن علامت در کیوسک آسانسور و هماهنگی با دفتر میزبان، بازدیدکننده میتواند وارد دفتر شود.
با استفاده از IoT و ادغام سیستمها، مدیریت بازدیدکنندگان میتوانند با حفظ عناصر امنیتی کارآمدتر باشند. به عنوان مثال، میزبان میتواند به طور مستقیم بازدیدکننده را در یک سیستم مدیریت بازدیدکننده ثبت کند، که تأیید ایمیل و مدارک تلفن همراه را به بازدیدکننده ارسال میکند. با ادغام به سیستمهای ایمیل، دعوتنامه تقویم میتواند با کلیک یک دکمه در صورت دلخواه ایجاد شود. پس از ورود، بازدیدکننده از نیاز به چاپ یک نشان فیزیکی اجتناب میکند و میتواند مدارک تلفن همراه را در کیوسک امنیتی محیط آسانسور اسکن کند. از آنجا که کیوسک به سیستم امنیتی متصل است، میتوان یک اعلان (ایمیل یا اس ام اس) برای فرستادن به که میزبان را از ورود بازدیدکننده مطلع میکند، تولید کرد. این رویکرد بسیار سادهتر است و میتواند از زمان و هزینه زیاد برای هزاران نفر در طی یک سال صرفهجویی کند.
علاوه بر این، دادههای مدیریت بازدید میتوانند جمعآوری و تجزیهوتحلیل شوند تا وقوع روزهای اوج بازدید پیشبینی شود. این دادهها، همراه با دادههای اشغال مستأجران از سیستمهای کنترل دسترسی امنیتی، بینش عملی را در مورداستفاده از ساختمان برای بهبود بهرهوری ساختمان و فعال ساختن فعالیتهای ساختمانی مستقل ارائه میدهند. در نتیجه، سیستمهای HVAC ساختمان میتواند با گرمایش یا خنکسازی ساختمان بر اساس استفاده ساکنان پاسخ دهند. علاوه بر این، تیم امنیتی میتواند به طور کارآمدتر بر اساس جمعیت افراد فعالیت کند. مدیریت بازدیدکنندگان فقط یکی از جریانهای روزانه یک ساختمان است و میتواند به دستیابی به توان بالقوهای که توسط تکنولوژی ساخت هوشمند ساخته شده است کمک کند.
از آنجا که هر ساختمان از تکنولوژی خاصی برای هوشمندسازی استفاده میکند، ایجاد یک دیدگاه ترکیبی از جمعآوری و تجزیهوتحلیل کل دادههای موجود کمک شایانی به املاک و مستغلات میکند. این روند دیدگاه گستردهای از اطلاعات برای صاحبان املاک و اپراتورها ایجاد میکند که میتواند برای تکمیل جهش بعدی در صنعت املاک و مستغلات استفاده شود. همهی این روشها با استفاده و توزیع مجدد IoT در املاک و مستغلات امکانپذیر خواهد بود. طی چند سال آینده روشن است که IoT بهعنوان رهبر اصلی فناوری پتانسیل ساختمان هوشمند شناخته میشود.