اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و صنعت خودرو

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و صنعت خودرو

پیشرفت در صنعت خودرو، به خلاقیت و ابتکار بستگی دارد. در واقع ماشین‌ها روند تکاملی استفاده‌ی بشر از اسب بود و ما از آن مفهوم اولیه تاکنون با تعریف مجدد و توسعه‌های جدید در طول این مسیر استفاده نموده‌ایم. در هر دو سطح تجاری و مصرفی، برنامه‌های IoT فرصت‌های کاملاً جدیدی برای وسایل نقلیه را فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی ردیابی وسایل نقلیه و خودروهای هوشمند می‌پردازیم.

پیشرفت در صنعت خودرو، به خلاقیت و ابتکار بستگی دارد. در واقع ماشین‌ها روند تکاملی استفاده‌ی بشر از اسب بود و ما از آن مفهوم اولیه تاکنون با تعریف مجدد و توسعه‌های جدید در طول این مسیر استفاده نموده‌ایم. در هر دو سطح تجاری و مصرفی، برنامه‌های IoT فرصت‌های کاملاً جدیدی برای وسایل نقلیه را فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی ردیابی وسایل نقلیه و خودروهای هوشمند می‌پردازیم.

ردیابی خودرو

برنامه‌های تجاری، نمایندگی‌ها و حراج وسایل نقلیه اغلب دارای خواص منحصربه‌فرد و اکران هزاران خودرو در محل فروش هستند. به‌طور عملیاتی، آنها تلاش می‌کنند تا موجودی خود را به‌طور مؤثر و به صورت به هنگام مدیریت کنند. روند رو به رشد در مدیریت و راهکارهای موجود برای این سایت‌های تجاری توسط IoT پشتیبانی می‌شود.

با استفاده از ردیاب‌های GPS فعال که با شبکه محلی کم‌قدرت محلی مانند LoRa ارتباط برقرار می‌کنند، نمایندگی‌ها قادر به نظارت بر محل هر وسیله نقلیه هستند. این بدان معنی است که فروشندگان آنها می‌توانند به سرعت وسایل نقلیه را برای مشتریان پیدا کنند و تلاش مضاعف در پیدا کردن یک وسیله نقلیه خاص در دریایی از هزاران خودرو را از بین ببرند. محل و اطلاعات خودرو پس از آن بر روی یک رابط کاربری نمایش داده می‌شود که اطلاعات زیادی را نشان می‌دهد و مدیران به صورت یک نمای کلی و جامع‌تر از موجودی خود مطلع می‌شوند.

از ديدگاه مصرف‌کننده، دلایل متعددی وجود دارد كه شما ممكن است نیاز به دانستن محل ماشین خود داشته باشید. اطلاعاتی مانند :کجا پارک کردی؟ آیا دزدیده شده است؟ برای صاحبان خودرو در برخی مواقع ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه راهکارهای ردیابی وسایل نقلیه مصرفی هستند. اپلیکیشن‌های Mastrack، MobiCoPilot و Motosafety هر یک با دستگاه‌های GPS فعال می‌شوند و به پورت تشخیصی وسیله نقلیه برای پیگیری آن‌ها متصل می‌شوند. هر یک از افراد می‌توانند با مراجعه به وبسایت محدودیت‌های راننده را تنظیم و نقشه‌ای را مشاهده کنند که مکان و مسیر خودرو را نشان می‌دهد. اگر ماشین بیش از یک سرعت تنظیم شده یا محدودیت‌های دیگری داشته باشد، دستگاه‌ها به شما یک ایمیل یا متن هشدار ارسال می‌کنند. همچنین می‌توان مرزهای جغرافیایی را در وبسایت تنظیم نمود تا خودرو این مرزها را ترک نکند .علاوه بر این درصورتی‌که دستگاه ردیاب قطع شده باشد، به افراد اطلاع داده می‌شود.

همچنین سیستم بازیابی وسایل نقلیه به سرقت رفته شامل یک واحد کوچک پنهان در وسیله نقلیه می‌شود که توسط خودرو به صورت محرمانه گزارش شده و توسط اجرای قانون محلی، فعال می‌شود. پس از فعال شدن، دستگاه یک سیگنال را در یک فرکانس تنظیم می‌کند که می‌تواند توسط دستگاه‌های پلیس در حدود 3-5 مایل دریافت شود. 

ماشین‌های هوشمند و C-V2X

ماشین‌های هوشمند در طی سال‌ها بسیاری موضوع بسیار داغی بوده‌اند. OnStar GM در سال 1996 منتشر شد و به معنای واقعی کلمه، با سرویس اشتراکی ارتباطی خود که موجب ردیابی موقعیت مکانی GPS و برقراری ارتباط در خودرو بود، معنای جدید به خودروی هوشمند بخشید.
بااین‌وجود، خودروهای هوشمند چیزی بیشتر از ردیابی موقعیت مکانی خودرو هستند. پروژه مشارکت نسل سوم (3GPP، که سازمانها و استانداردهای مختلف مخابرات را متحد می‌کند) یک پایه اساسی برای ارتباطات وسایل نقلیه را ایجاد کرده است: Vehicle-to-Everything Cellular (معروف به C-V2X). این استاندارد از هر دو ماشین‌های هوشمند در آینده پشتیبانی می‌کند. دو حالت عملیات با C-V2X وجود دارد: دستگاه به دستگاه و دستگاه به شبکه.

دستگاه به دستگاه: پشتیبانی از سناریوهای ارتباطی مانند وسیله نقلیه به وسیله نقلیه (V2V)، وسیله نقلیه به زیرساخت (V2I) و وسیله نقلیه به عابر پیاده (V2P) است. V2V، V2I، و V2P بیش از خودروهای هوشمند عمل می‌کنند؛ عملکرد آنها از طریق نوآوری‌هایی مانند اجتناب از برخورد، اولویت / زمان‌بندی سیگنال ترافیک و هشدارهای ایمنی به عابران و دوچرخه‌سواران امکان‌پذیر می‌شوند.

دستگاه به شبکه: از طریق شبکه‌های تلفن همراه از ارتباطات وسیع به شبکه (V2N) پشتیبانی می‌کند، به‌این‌ترتیب قابلیت‌های سرویس‌های ابر می‌توانند در گزارش ترافیک به هنگام و مسیریابی گنجانده شوند. با اتصال به شبکه تلفن همراه، وسایل نقلیه خود می‌توانند قابلیت‌های جریان داده را پشتیبانی کنند.
آینده برنامه‌های کاربردی IoT در صنعت خودرو

ما فقط به سطح برنامه‌های IoT را در صنعت خودرو دست یافته‌ایم، اما همانند سایر برنامه‌های کاربردی IoT، می‌توانیم ببینیم که برنامه‌های کاربردی در دو بعد تجاری و مصرف کننده وجود دارند. در هر دو مورد، این سطح اتصالات هوشمند در گرو کنترل بیشتر و درک وسایل نقلیه هستند.

مطالب مرتبط

تحلیل احساسات و عوطف در اپلیکیشن‎های اینترنت اشیا (قسمت اول)

فرصت‌های جدید هوش مصنوعی به نفوذ در رفتار کاربران تکنولوژی منجر می‌شود. برنامه نویسان وب اکنون می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و برنامه‌های تأثیرگذاری برای دستگاه‌های IoT طراحی نمایند.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بهداشت و درمان(قسمت اول)

پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا در سال‌های اخیر چشمگیر و باورنکردنی بوده است. اتصالات هوشمند را می‌توان در همه‌جا از مزارع تا تولید بطری آب مشاهده نمود. علاوه بر اینترنت اشیا، شاهد افزایش بخش‌های خاص صنعت مانند IIoT (اینترنت صنعتی اشیا) یا IoMT (اینترنت پزشکی) نیز هستیم.

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

مزایای مکان‌یابی داده‌ها در اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا (قسمت اول)

تحلیل داده‌های موقعیت مکانی به این معناست که چگونه بسیاری از کسب‌وکارهای مدرن، فرایندها، محصولات و یا خدمات خود را ردیابی می‌کنند