تجزیه و تحلیل و کاربرد IoT در صنعت نفت و گاز; قسمت اول

تجزیه و تحلیل و کاربرد اینترنت اشیا در صنعت نفت و گاز; قسمت اول

استخراج و حمل ‌و نقل نفت و گاز همواره با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. شرکت‌ها برای حفظ رقابت در این صنایع باید به‌طور مداوم در تلاش برای تولید نفت خام و محصولات تصفیه ‌شده با هزینه کم باشند. همچنین علاوه بر جستجو برای ذخایر نفت و گاز جدید، شرکت‌ها باید در جهت افزایش دارایی‌های خود تلاش نمایند. از طرفی رعایت اصول استانداردهای زیست ‌محیطی ایجاب می‌کند در عملیات استخراج و توزیع، کنترل دقیق‌تری بر توزیع انرژی اعمال شود.

اینترنت اشیا IoT

استخراج و حمل ‌و نقل نفت و گاز همواره با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. شرکت‌ها برای حفظ رقابت در این صنایع باید به‌طور مداوم در تلاش برای تولید نفت خام و محصولات تصفیه ‌شده با هزینه کم باشند. همچنین علاوه بر جستجو برای ذخایر نفت و گاز جدید، شرکت‌ها باید در جهت افزایش دارایی‌های خود تلاش نمایند. از طرفی رعایت اصول استانداردهای زیست ‌محیطی ایجاب می‌کند در عملیات استخراج و توزیع، کنترل دقیق‌تری بر توزیع انرژی اعمال شود.

برای غلبه بر این چالش‌ها، شرکت‌های نفت و گاز در سراسر جهان دنبال راهکارهای جدید و خلاقانه هستند. باید توجه داشت که چالش‌هایی از این قبیل برای صنعت نفت و گاز جدید نیستند. در چند دهه‌ی گذشته، انگیزه‌ای بزرگی برای بهبود کارایی و کاهش خرابی به وجود آمده که منجر به اجرای برنامه‌ها و تجزیه تحلیل‌های جدید و یادگیری کار با ماشین شده است.

اکنون به لطف IoT، تجزیه تحلیل داده‌ها به‌سادگی انجام می‌شود، فناوری ارتباطات در حال ‌توسعه است، سنسورها ارزان‌تر از گذشته در دسترس هستند و عمر باتری‌ها طولانی‌تر است. همه‌ی پیشرفت‌ها به این معناست که شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند از سنسورهای بیشتری در مکان‌های مختلف برای نظارت بر ماشین ‌آلات و شرایط محیطی استفاده نمایند.

نقش تکنولوژی IoT در صنایع نفت و گاز

تأثیر تکنولوژی IoT در صنعت نفت و گاز تا حدی زیاد است که استفاده از این تکنولوژی به معنای انقلابی بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود. IoT جمع‌آوری اطلاعات ضروری را ساده نموده و منجر به اخذ تصمیمات آگاهانه‌تر در فضای کسب ‌و کار شده است. از کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) در حوزه‌ی نفت و گاز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهینه‌سازی فعالیت‌های پمپاژ
  • نگهداری از لوله‌ها و چاه‌ها
  • نظارت بر خطاهای تجهیزات و نشت گاز
  • نظارت بر ضخامت لوله، درجه حرارت و فرسایش در یک پالایشگاه

اینترنت اشیا به شرکت‌ها این قابلیت را می‌دهد تا بتوانند بر چیزهای بیشتری با استفاده از حسگرها نظارت داشته باشند، محتواهای خواندنی کمتری برای کارکنان تولید شود و همچنین برای بهینه‌سازی فرایندهای کسب ‌و کار اطلاعات بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

بهینه‌سازی برای افزایش سود آوری حتی برای یک شرکت نفتی کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، با حفاری یک چاه جدید شرکت باید مواد شیمیایی را به داخل چاه تزریق کرده تا از چسبندگی سنگ‌ها جلوگیری شود. در هنگام تخلیه‌ی چاه نفت، به‌منظور ایجاد درجه حرارت مناسب، باید تعادل فشار تحت کنترل باشد تا از استخراج مقادیر مناسب نفت اطمینان حاصل شود. اطلاعات مربوط به شرایط میکروسکوپی در یک چاه نفت نیاز به جمع‌آوری و تجزیه ‌و تحلیل پس از تولید دارد تا جریان و روند حفاری در آینده بهینه‌سازی شود و بدین ترتیب سود آوری شرکت افزایش یابد.

این روند یادآور سیستم‌های کنترل صنعتی و پیشرفت آن‌ها به‌سوی تکنولوژی‌های بی‌سیم است. اتوماسیون صنعتی برای مدت‌زمان بسیار زیادی مانند نفت و گاز بوده است. این شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های اصلی IoT شروع به کاهش هزینه‌ها و اتصال قطعات شبکه‌های کنترل‌شده خود کردند. اما ازآنجایی‌که اتوماسیون سنسور بی‌سیم در بازار و دسترسی به آن بیشتر است، این شرکت‌ها می‌توانند از حسگرهای بی‌سیم برای اتصال راحت‌تر استفاده و اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنند، اطلاعات را تجزیه ‌و تحلیل نمایند و فرایندهای آن‌ها را بهبود بخشند.
در ادامه به بررسی به برخی از راهکارهایی که شرکت‌های نفت و گاز از IoT برای جمع‌آوری داده‌های عملیاتی و درنتیجه بهبود عملیات، استفاده می‌کنند می‌پردازیم.

5 مورداستفاده‌ی اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز

در حال حاضر موارد استفاده‌ی IoT در کاهش زمان تولید ناخالصی (NPT) در صنایع نفت و گاز ارزش زیادی دارند. NPT می‌تواند شامل آب ‌و هوای بسیار گرم تا خرابی‌های تجهیزات تولیدی باشد که به‌طورکلی 10 تا 20 درصد از کل هزینه‌ی حفاری را تشکیل می‌دهد.

باید توجه داشت راه‌اندازی یک شبکه‌ی IoT نفت و گاز برای یک منطقه‌ی دورافتاده کاملاً چالش‌برانگیز است. اغلب برای راه‌اندازی شبکه در چنین شرایطی مشکلاتی مثل عدم دسترسی به شبکه‌ی سلولی برای پوشش دهی اینترنت و هزینه‌ی بالا برای اتصالات ماهواره‌ای یا سیمی وجود دارد. در بسیاری از موارد شبکه‌های توان پایین (LPWAN) جایگزینی مناسب برای ارتباطات M2M در نفت و گاز هستند.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

8 رویکرود که در آن به کمک IoT صنعت گردشگری متحول خواهد شد

گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌هایی است که در سطح بالایی از رقابت قرار دارد و مشتریان همیشه از آن خلاقیت و مقرون به صرفه بودن هزینه را انتظار دارند. برای این کسب و کار به توجه به فشار بالای رقابت و تقاضا برای خدمات بهتر در کنار هزینه‌های پایین، اولین راهکار IoT می‌باشد.

5 روش که توسط آن IIoT باعث انقلاب در صنایع نفت و گاز خواهد شد

اینترنت اشیا برای صنایع (IIoT or Industry 4.0)، آینده صنعت نفت و گاز می‌باشد. در حالیکه اینترنت اشیا (IoT) شامل شبکه‌ای از دستگاه‌ها، سنسورها و نرم‌افزارها، تغییرات محسوسی را در زندگی روزمره مصرف کنندگان به همراه می‌آورد، ولی این صنعت خاص از این کاروان عقب مانده است.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،