راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.

اینترنت اشیا IoT

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد. بکار گیری یک راهکار مدیریتی برای حل این چالش‌ها امری دشوار است و شرکتها را مجبور می‌کند تا یک راهکار داخلی را ایجاد کنند یا یک راهکارخارجی برای ادامه کار خود، بپردازند. اگر راهکارهای مدیریتی نادرست انجام شوند، برنامه‌ریزی‌ها با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

مشکلات علاوه بر به تأخیر انداختن برنامه‌ی IoT به‌طور نامحدود، می‌توانند منجر به خرابی‌هایی شوند که حمایت اجرایی را تهدید کند و نیازمند هزینه‌های عمده ثابت باشد. در ادامه چهار عامل که می‌تواند نشان دهنده‌ی عدم کفایت شاخص‌های مدیریتی دستگاه شما باشد، بررسی می‌شود. 

1.    کارکنان شما زمان زیادی را برای به‌روز رسانی نرم‌افزار صرف می‌کنند

حتی یک پروژه خانگی در IoT می‌تواند متشکل از تیمی 5 تا 8 نفره برای چندین سال برنامه‌ریزی و پشتیبانی باشد. هر تیم به زمان و منابع موردنیاز برای پشتیبانی مداوم و هزینه عملیاتی نیاز دارد. یک تیم غیر متخصص یا عدم تجربه مدیریت دستگاه می‌تواند به سختی در نگهداری و یا جایگزینی دستگاه‌های شکست خورده مؤثر واقع شود.

با وجود راهکار از قبل تعیین شده، سازمان‌ها می‌توانند از راه دور پیکربندی، نظارت، به‌روز رسانی و در نهایت انهدام تجهیزات متصل را متوقف کنند. با سازماندهی دستگاه‌ها به گروه‌های منطقی، به‌روز رسانی‌های نرم‌افزاری OTA، تغییرات پیکربندی، نگهداری و مدیریت نرم‌افزاری می‌تواند کارآمدتر انجام شود. یک راهکار از پیش ساخته شده همچنین به سازمانها اجازه می‌دهد تا به راحتی اطلاعات تجهیزات خود را متمرکز کنند و به‌روز رسانی‌های به هنگام را تغییر دهند.

2.    خرابی دستگاه ناشی از عدم درآمد کافی یا تولید بی‌کیفیت است

برای اینکه یک راهکار IoT به‌طور مؤثر عمل کند، تمام دستگاهها باید به صورت آنلاین و متصل باشند تا از یکپارچگی و دقت داده اطمینان حاصل شود. کاهش حتی یک دستگاه در برنامه کل IoT می‌تواند منجر به از دست رفتن تولید یا حتی بدتر از آن کاهش درآمد شود. سازمانها نمی‌توانند از اتصال ابرهای نا امن و یا افراد غیرمتخصص برای تعمیر دستگاه‌های شکست خورده استفاده کنند.

برای سرعت بخشیدن به ROI و کاهش خطر بالقوه استقرار IoT، راهکارهای از پیش ساخته شده می‌تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند، بنابراین فرصت‌های از دست رفته و محدودیت‌های عملیاتی را به حداقل می‌رسانید. اگرچه دستیابی به این هدف می‌تواند هزینه‌ی بالاتری داشته باشد اما در نهایت هزینه کل به دلیل کمینه شدن خرابی اتفاقات غیر برنامه‌ریزی شده و هزینه‌های نگهداری مرتبط با آن کاهش می‌یابد.

3.    پیچیدگی یا حجم دستگاه فراتر از ظرفیت مدیریت دستگاه فعلی است

IoT یک ترکیب چالش‌برانگیز از مقیاس، امنیت و ارتباطات است. برای موفقیت، شما باید عملیات روزمره گروه‌های چندگانه دستگاه‌ها را با پروفیل‌های مختلف کنترل کنید. دستگاه‌های مرتبط با توزیع جغرافیایی نیاز به سطح بالایی از تدارکات و هماهنگی اضافی دارند که ممکن است خارج از توانایی‌های فعلی تیم شما باشد.

شناسایی راندمان عملیاتی می‌تواند به تقویت پیشنهادات IoT کمک کند. اگر تیم شما زمان و منابع بیشتري را نسبت به نتایج کسب شده ، صرف می‌کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که از راهکارهای از پیش ساخته استفاده کنید.

4.    افزایش هزینه‌های خدمات در زمینه کاهش حاشیه

ازآنجاکه خرابی می‌تواند به شدت به یک برنامه مدیریت دستگاه IoT آسیب برساند، سازمان‌ها اغلب هزینه خدمات تعمیر و نگهداری را برای اطمینان از اینکه تجهیزات دوباره راه‌اندازی شده است، پرداخت می‌کنند. اگر شما این مشکل را تجربه کرده‌اید، یا اگر پیش‌بینی می‌کنید، بهتر است که یک سیستم‌عامل مجتمع با تجربه برای استقرار و ارتقاء را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید کارهای دستی و وقت‌گیر مانند بازدید از دستگاه‌های از راه دور به صورت فیزیکی، به صورت خودکار انجام دهید. این اتوماسیون به شما این امکان را می‌دهد که مزایای جدیدی از قبیل هزینه‌های عملیاتی به حداقل رسیده، ثبات روند و کاهش تقلید را داشته باشید.

مطالب مرتبط

اهداف اینترنت اشیا در سال 2019 چیست؟

اینترنت اشیا فعالیت خود را به عنوان یک تکنولوژی نو ظهور در سال 2019 شروع کرده است اما اهمیت آن توسط عموم مردم هنوز به طور کامل درک نشده است.

نسل بعدی ابزارهای برنامه‌نویسی اینترنت اشیا (قسمت اول)

طی یک یا دو سال گذشته، موجی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری اینترنت اشیا که برای توسعه‌دهندگان طراحی شده‌اند، پدید آمده است. بااین‌حال، هنگام صحبت کردن در مورد ابزارهای توسعه‌دهنده، «پلتفرم» ممکن است برای مخاطب گیج کننده باشد. اجتماع اینترنت اشیا با پلتفرم تقریباً به این معنی است که پلتفرم IoT می‌تواند تمام مشکلات مرتبط با اینترنت اشیا را به تنهایی حل کند.

جدیدترین پیشرفت‌های اینترنت اشیا

اخیراً FCC از افتتاح رادیو پهن باند CBRS) 3.5) گیگاهرتزی برای استفاده تجاری شهروندان خبر داده است. پیش‌ازاین، باند 3.5 گیگاهرتزی به حوزه اعضای وزارت دفاع امریکا یعنی سیستم‌های رادار دریایی ایالات‌متحده، اختصاص داشته است.

فهرست نهایی انتخاب پلتفرم مناسب اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) یک اصطلاح بسیار وسیع و پیچیده است که به روابط متقابل بین اشیا اشاره دارد. مهم نیست که کدام پلتفرم IoT را برای دستگاه انتخاب می‌کنید، این بستگی به محصول شما دارد که به رایانش ابری متصل می‌شود. انتخاب پلتفرم درست IoT یک کار دشوار و تخصصی است.

اینترنت اشیا یکی از روندهای مهم تکنولوژی در چند سال اخیر و همینطور سال‌های آینده خواهد بود و در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین تکنولوژی‌هایی است که شرکت‌های بزرگ برای پروژه‌های مرتبط با آن، سرمایه گذاری میلیاردی کرده‌اند. IoT تا به حال تغییرات زیادی در راستای نزدیک شدن به سبک زندگی انسان‌ها کرده است. در ادامه شش روند کلیدی اینترنت اشیا که پیش‌بینی شده است در سال 2019 بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه خواهند بود، بررسی می‌شوند.

نگرانی‌های امنیتی اینترنت اشیا و راهکارهایی برای آنها

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها ، تا سال 2023 تعداد دستگاه‌های هوشمند به 20 میلیارد خواهد رسید. در واقع این افزایش حجم، به یک چالش رو به رشد برای ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل شده است که برای حفظ امنیت شبکه خود، و همچنین برای شرکت‌ها و مؤسسات و زیرساخت‌های حیاتی و مدیریت دستگاه‌ها تلاش می‌کنند.

چشم‌انداز و پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا (اینفوگرافی)

اینترنت اشیا یک واژه عمومی یا اصطلاح چتری برای بسیاری از اشیایی است که به اینترنت متصل می‌گردند. IoT به زودی آینده جهان و ‌سبک ‌زندگی ما را دچار تغییر‌ و تحولاتی خواهد نمود. در اینفوگرافی زیر برخی از پیش‌بینی‌های مربوط به آینده و چشم انداز اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های نه چندان دور آینده شاهد آن خواهیم بود، آمده است

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.