6 زبان برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا-بخش دوم

6 زبان برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا-بخش دوم

هر روز دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند و در انتظار دستورات ما جهت اجرای عملکرد مطلوب هستند اما این دستگاه‌ها واقعاً با چه زبانی صحبت می‌کنند؟ پاسخ ساده این است که اشیا هوشمند از پلتفرم‌های کامپیوتری مشابه با رایانه‌های رومیزی استفاده می‌کنند. ایان اسکرت معاون بازاریابی بنیاد Eclipse می‌گوید: Raspberry Pi اکنون یک کامپیوتر واقعی به شمار می‌رود.

اینترنت اشیا IoT

در بخش اول این وبلاگ، به جاوا و C به عنوان دو زبان برنامه نویسی رایج در پروژه‌های اینترنت اشیا پرداختیم. در این مطلب تصمیم داریم به چهار زبان برنامه نویسی رایج توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا بپردازیم.

پایتون

این زبان به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی بسیار واقعی و نزدیک به عملکرد حقیقی به شمار می‌رود و به طور گسترده‌ای به عنوان زبان اصلی برای بسیاری از توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که دستگاه‌های کوچک از حافظه و توان محاسباتی کافی برخوردار هستند، توسعه‌دهندگان آزاد هستند که زبانی را انتخاب کنند که روند پروژه آنها را آسان‌تر می‌کند.

Kinman Covey یک توسعه‌دهنده میکروکنترلر می‌گوید که پایتون به راحتی قابل یادگیری است و در بسیاری از کاربردها پشتیبانی می‌شود. نحو کد زنی آن تمیز و ساده است و طیف بیشتری از برنامه نویسان را به خود جذب می‌کند. به‌عنوان‌مثال این زبان برای دانشمندان علوم اجتماعی و زیست شناسان اولین انتخاب است. وقتی در آزمایشگاه به یک دستگاه هوشمند احتیاج دارند، خوشحال می‌شوند از زبانی که می‌شناسند و می‌توانند آن را درک کنند، استفاده کنند.

او در ادامه گفت: پایتون زبان برنامه‌نویسی یکی از محبوب‌ترین میکروکنترلرهای موجود در بازار یعنی Raspberry Pi است. بخش عمده‌ای از دستورات این کنترلر در پایتون نوشته شده است و بسیاری از مدارس از این پلتفرم برای آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر استفاده می‌کنند.

نسخه‌هایی دیگری نیز وجود دارند که برای اجرای برنامه‌های تحت پایتون طراحی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال بسته نرم‌افزاری MicroPython یک میکروکنترلر کوچک است که برای اجرای Python روی یک تراشه کوچک چند اینچ مربعی استفاده می‌شود.

جاوا اسکریپت

درحالی‌که هنوز هم بسیاری از JavaScript به عنوان زبان مورد استفاده در طراحی صفحات وب می‌پندارند، محبوبیت نسبتاً جدید این زبان در سرور، آن را به یک انتخاب شگفت‌آور محبوب برای برنامه‌های IoT تبدیل می‌کند. 41.8 درصد كامل از توسعه‌دهندگان در نظرسنجی Eclipse جاوا اسكریپت را انتخاب كردند و 5/31 درصد آنها از Node.js در پروژه‌های خوب استفاده می‌کنند.

بخش عمده‌ای از این کار روی سرورها و دروازه‌ها یا هاب‌هایی که اطلاعات را جمع می‌کنند متمرکز شده و سپس آن را ذخیره می‌کند. هاب‌ها و سنسورهای هوشمند کوچکتر که لینوکس را اجرا می‌کنند معمولاً می‌توانند Node.js. را اجرا کنند.

اما حتی اگر اکثر کدهای Node.js روی ماشین‌های بزرگتر اجرا شود، تلاش‌هایی برای طراحی اجرایی آن روی کنترلرهای کوچکتر وجود دارد. Espruino و Tessel دو نمونه از میکروکنترلرها هستند که JavaScript را اجرا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال Tessel در Node.js ساخته شده است و این امر باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان وب بدون یادگیری یک زبان جدید در بستر IoT حرکت کنند.

Swift

Swift هنوز به طور عمده برای ساخت برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های iOS و MacOS اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها اغلب می‌توانند از پلتفرم‌های IoT پشتیبانی کنند. اگر می‌خواهید همه‌چیز شما با iPhone یا iPad تعامل داشته باشد می‌توانید از Swift در کاربرد خود استفاده کنید.

اپل قصد دارد دستگاه‌های iOS خود را به عنوان مرکز شبکه خانگی سنسورها تبدیل کند، بنابراین کتابخانه‌ها و زیرساخت‌هایی را ایجاد می‌کند که بخش عمده‌ای از کارها را بر عهده دارد. این کتابخانه‌ها پایه و اساس پلتفرم HomeKit آن هستند که از ادغام داده‌های شبکه در دستگاه‌های سازگار پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که می‌توانید روی جزئیات وظیفه خود متمرکز شوید و بخش عمده‌ای از ادغام را به HomeKit واگذار کنید.

PHP

این زبان ممکن است اولین انتخاب وبلاگ نویسان و نمونه‌های اولیه وب‌سایت باشد اما در IoT نیز به طرز شگفت‌آوری محبوب است. پس از زبان‌های بزرگ و توابع آنها مانندC # ، PHP همان زبانی است که بیشترین استفاده توسط توسعه‌دهندگان در بررسی Eclipse داشته است. 11.2 درصد اظهار داشتند كه از كدهای PHP را در سرورهای خود بهره می‌برند.

برخی توسعه‌دهندگان Raspberry Pi در مورد راه‌اندازی یک سیستم سرور کامل LAMP با Apache ، MySQL و PHP تحت لینوکس صحبت می‌کنند.یعنی با صرف امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کم می‌توان یک سرور کامل تشکیل داد.

مطالب مرتبط

6 زبان برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا-بخش اول

هر روز دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند و در انتظار دستورات ما جهت اجرای عملکرد مطلوب هستند اما این دستگاه‌ها واقعاً با چه زبانی صحبت می‌کنند؟

سیستم‌های استاتیک و سیستم‌های نرم‌افزاری پویا

در این مبحث خلاصه‌ای از انواع مختلف سیستم‌های تعبیه‌شده قابل‌برنامه‌ریزی یا سیستم‌های کاملاً استاتیک تا سیستم‌های نرم‌افزاری تعبیه‌شده پویا را عنوان خواهیم کرد تا تولیدکنندگان بتوانند ویژگی‌های سیستم را با تغییرات فنی و محیط‌های کاری در تمام دستگاه‌های خود سازگار کنند.

پلتفرم‌های برتر اینترنت اشیا در سال 2019

Microsoft Azure، Google Cloud و AWS در زمینه پلتفرم‌های کاربردی اینترنت اشیا بسیار محبوب هستند و به زودی از آنها به عنوان رهبران پلتفرم IoT نام برده می‌شود.

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.