ربات‌های هوشمند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

ربات‌های هوشمند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

ربات‌ها و هوش مصنوعی در سراسر جهان برای نبرد با کرونا ویروس مستقر شده‌اند. از علم رباتیک برای مراقبتهای بهداشتی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که برخی از این ربات‌ها از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی استفاده می‌کنند.

ربات‌ها و هوش مصنوعی در سراسر جهان برای نبرد با کرونا ویروس مستقر شده‌اند. از علم رباتیک برای مراقبتهای بهداشتی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که برخی از این ربات‌ها از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی استفاده می‌کنند.

کشور چین از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، ربات‌ها در بیمارستان‌ها برای تهیه مواد غذایی و دارو و گرفتن درجه حرارت بیماران استفاده می‌شدند و پهپادها برای انتقال مواد ضدعفونی کننده و تصویر برداری حرارتی از افراد مستقر بوده‌اند.

همچنین به تازگی مأموران پلیس از فناوری تشخیص چهره و دوربین مادون قرمز برای تشخیص دمای بدن افراد استفاده می‌کنند.

گذشته از بررسی دمای بدن، از هوش مصنوعی برای تشخیص SARS-CoV-2 استفاده می‌شود. Infervision، نرم‌افزاریست که به طور خودکار علائم را از طریق تصاویر سی‌تی‌اسکن تشخیص می‌دهد و می‌تواند فرایند تشخیص را سریعتر کرده و خطر خطای انسانی را کاهش دهد.

مینگ چنگ استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه نانکای چین در مورد این برنامه می‌گوید: "این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا در وقت با ارزش خود صرفه‌جویی کنند و دقت تشخیص را افزایش دهند."

علاوه بر نوآوری‌های مهندسی، علوم داده‌ها و اطلاعات می‌توانند در مهار ویروس COVID-19 کمک حال باشند.

Healthmap، از سازمان‌هایی نظیر دانشکده پزشکی هاروار ، بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه Northeastern است که رویکرد مشابهی را اتخاذ می‌کند و این امر در پست‌های رسانه‌های اجتماعی هنگام استخراج داده‌ها و اطلاعات مؤثر است.

Event Horizon یک مدل ریاضی دارد که پیش‌بینی می‌کند که ویروس بر اساس مسیرهای پرواز بین‌المللی چگونه ممکن است گسترش یابد.

داده‌ها می‌توانند در مدیریت حرکت جمعیت و به سرعت شناسایی کمک کنند. مهندسان بزرگ داده یا Big data نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کنند.

ترس از گسترش ویروس کرونا روز جهانی مهندسی برای توسعه پایدار که توسط WFEO پیشنهاد شده بود را به تعویق انداخت.

گونگ کی رئیس سازمان جهانی مهندسی (WFEO) می‌گوید که مهندسین با دانشمندان و پزشکان همکاری می‌کنند تا روشهای کارآمدتری را برای تشخیص ویروس کرونا و همچنین تست درمانهای احتمالی ایجاد کنند.

کتی رنزتی مدیر اجرایی گروه مهندسی DiscoverE نیز در اینباره گفت: "حل مشکلات جهان یک کار مشارکتی عظیم است که هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش خصوصی دخیل است و در رشته‌ها، مرزها و جمعیت گسترش می‌یابد."

در این میان اینترنت به عنوان یکی از بازیگران کلیدی ایفای نقش کرد و تلاش‌های انجام شده توسط دانشمندان چینی ،درست چند هفته پس از شیوع ویروس در ووهان در دسترس عموم قرار گرفت تا محققان و پزشکان در سراسر جهان تولید واکسن‌ها و درمان‌های COVID-19 را توسعه دهند.

مطالب مرتبط

شیوع ویروس کرونا از طریق ماهواره‌ها قابل پیش‌بینی است

با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و یادگیری ماشین می‌توان شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد.

وسایل نقلیه خودران راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

کلینیک Mayo استفاده آزمایشی از وسایل نقلیه خودران برای انتقال آزمایشات بیماران کرونا را آغاز کرده است.

ربات‌های هوشمند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند

چین به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مهار گسترش COVID-19 از ربات‌های هوشمند 5G patrol تولید شده توسط Guangzhou Gosuncn Robot Co.,Ltd، برای نظارت بر ماسک و دمای بدن افردا در اماکن عمومی استفاده می‌کند.

استفاده از فناوری‌های نوین و اینترنت اشیا برای تشخیص بیماری کرونا

محققان دانشگاه UMass می‌گویند که استفاده از یک دستگاه Raspberry Pi edge می‌تواند به شناسایی علائم شبه آنفلوانزا کمک کند و دامنه وسیعی از ابزارهای مورد استفاده برای ردیابی شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.