مطالعهی جدید انجامشده توسط شرکت تحقیقاتی و استراتژیست Magid نشان میدهد که تکنولوژیهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) میتوانند نقش مهمی در افزایش ادراک برندهای تجاری داشته باشند.
این مطالعه که بر روی مجموعهای از گروهها در لسآنجلس، نیویورک و علاقهمندان دارای تجربۀ VR انجام شد، نشان داد که محتوای واقعیت مجازی (VR) منجر به تحریک احساسات میشود، درحالیکه محتوای واقعیت افزوده (AR) بیشتر برای ادغام امور روزانه کاربرد دارد.
همچنین این مطالعه نشان داد که واژههایی نظیر "واقعگرایانه"، "همهجانبه"، "عجیب"، "هیجانانگیز"، "فانتزی" و "رهایی" همان چیزی است که باعث ارتباط مصرفکنندگان با محتوای VR میشود. در رابطه با محتوای AR نیز مصرفکنندگان کلماتی شامل "تعاملی"، "کنجکاوی"، "ناامیدکننده"، "عملی"، "تحلیلی"، "هیجانزده" و "واقعی" را بکار میبردند.
واقعیت مجازی تجربه راحتی ذهن و ریلکسیشن را ارائه میدهد و به همین دلیل است که مردم آن را به عنوان یک تکنولوژی سرگرمی تلقی میکنند. در نتیجه این مطالعه نشان میدهد که هم واقعیت افزوده (AR) و هم واقعیت مجازی (VR) میتواند تأثیر مثبتی بر درک برند تجاری داشته باشند و هر یک از آنها تجربهای را به شیوهای هدفمند افزایش میدهند.
گارتنر در گزارشی با عنوان « شبکه 5G و نقشه راه نسل بعدی: شبکههای بیسیم برای افزایش تجربیات مشتریان در فروشگاههای خردهفروشی» در ماه ژانویه منتشرکرد، اعلام نمود که تا سال 2022، تعداد 100 میلیون مصرفکننده خرید خود را در فروشگاههایی که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR) پشتیبانی میشود، تهیه میکنند.
هانا کرکی، تحلیلگر ارشد Gartner در این باره میگوید: "تکنولوژیهای AR و VR باعث دگرگونی در خردهفروشی میشود. خردهفروشان میتوانند از هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک افزونه برای افزایش ادراک برند تجاری خود استفاده کنند تا مشتریان را در محیطهای همهجانبه دخیل کنند و درآمد خود را افزایش دهند."