پریز هوشمندی که از آتش‌سوزی خانه جلوگیری می‌کند

پریز هوشمندی که از آتش‌سوزی خانه جلوگیری می‌کند

اخیراً، یک گروه در بخش مهندسی مکانیک دانشگاه MIT با کمک هوش مصنوعی پریز برق هوشمند را ارائه کرده‌اند که می‌تواند توان مصرفی هر دستگاه الکترونیکی را تجزیه‌ و تحلیل نماید و جریان‌های الکتریکی خطرناک را تشخیص دهد.

این روزها پریزهای برق مدرن، امنیت بیشتری نسبت به پریزهای قدیمی دارند. به‌عنوان‌مثال برای کنترل اختلالاتی که در مدارهای الکتریکی رخ می‌دهد، سنسورهایی در پشت دیوار نصب‌شده‌اند که هنگام عبور یک جریان برق نامتعارف و خطرناک، جریان برق را قطع می‌کنند. بااین‌حال مشکلی که این نوع سنسورها دارند، حساس بودن بیش‌ازاندازه‌ی آن‌هاست که کوچک‌ترین تغییر یا نوسانی در جریان برق منجر به قطع برق ساختمان می‌گردد.

اخیراً، یک گروه در بخش مهندسی مکانیک دانشگاه MIT با کمک هوش مصنوعی این مشکل را برطرف نموده‌اند. این گروه " پریز برق هوشمند" را ارائه کرده‌اند که می‌تواند توان مصرفی هر دستگاه الکترونیکی را تجزیه‌وتحلیل نماید و جریان‌های الکتریکی خطرناک را تشخیص دهد. همچنین، این پریز هوشمند قادر به شناسایی دستگاه‌هایی است که با توجه به مشخصات الکتریکی خود به برق وصل شده‌اند.

Joshua Siegel، دانشمند تحقیقاتی در این پروژه می‌گوید: " ما با جمع‌آوری داده‌ها و تقسیم‌بندی آن‌ها به شناسایی مشخصه‌های دستگاه‌های الکتریکی می‌پردازیم. با تحلیل داده‌ها می‌توانیم دستگاه‌هایی را که تغییر در جریان الکتریکی آن‌ها منجر به آتش‌سوزی می‌شود را شناسایی کنیم و در آینده‌ی نزدیک حتی محل اتصال آن دستگاه را ردیابی نماییم. "

سیستم هوشمندی که در این پریزهای برق وجود دارد با آنچه در سنسورهای قدیمی مثل تراشه‌های کم قدرت با الگوریتم‌های پایه وجود داشت متفاوت است. در پریز هوشمند، Raspberry Pi، الگوریتم یادگیری ماشین را اجرا می‌کند و یک کنترل‌کننده‌ی الکتریکی با ایمن‌سازی سیم متصل به پریز، جریان عبوری از میدان مغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کند و یک کارت صدا اطلاعات عبوری را می‌خواند. کارت‌های صوتی برای شناسایی سیگنال‌های کوچک با سرعت بالا طراحی‌شده‌اند که برای پریزهای هوشمند کاربرد مناسبی دارند.

محققان از داده‌های جمع‌آوری ‌شده در شبکه‌ی برق برای ورودی 4 دستگاه مختلف از جمله یک فن، یک iMac، یک اجاق‌گاز برقی و یک دستگاه تهویه‌ی هوا استفاده کرده‌اند. بعد از یک دوره آزمایش مشخص شده که سیستم هوشمند قادر به شناساسیی 99.95% از پالس‌های الکتریکی خطرناک در این چهار دستگاه است.

Siegel می‌گوید نسخه‌های بعدی پریزهای هوشمند می‌توانند قابلیت استفاده در شبکه‌ها را داشته باشند که امکان تبادل داده‌ها به‌صورت بی‌سیم و گزارش الگوهای مصرفی برق را در طول زمان فراهم می‌کنند.

وی می‌افزاید: " با ایجاد زمینه‌ای که سیستم‌های IoT قابل یادگیری شوند، شما می‌توانید به‌طور مداوم سیستم‌های هوشمند را به‌روزرسانی کنید و به ‌مرور زمان وسایل الکتریکی شما هوشمند شوند. "