استاندارد تجهیزات منبع‌باز اینترنت اشیا توسط بنیاد ارتباطات منبع‌باز عرضه می‌شود

استاندارد تجهیزات منبع‌باز اینترنت اشیا توسط بنیاد ارتباطات منبع‌باز عرضه می‌شود

امروزه حدود 26 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا (IoT) وجود دارد که بسیاری از آنها هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند. بنیاد ارتباطات منبع‌باز (OCF) قصد دارد این مشکل را برطرف کند.

امروزه حدود 26 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا (IoT) وجود دارد که بسیاری از آنها هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند. بنیاد ارتباطات منبع‌باز (OCF) قصد دارد این مشکل را برطرف کند. 

بنیاد ارتباطات منبع‌باز (Open Connectivity Foundation) یک سازمان صنعتی است که توسعه استانداردها، مجموعه از دستورالعمل‌ها، قابلیت همکاری و صدور گواهی‌نامه برای تجهیزات مرتبط با اینترنت اشیا را ارائه می‌دهد.

OCF 2.1 به منظور فراهم آوردن امکان توسعه تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) برای خانه‌های هوشمند و دستگاه‌های تجاری هوشمند و درعین‌حال قابلیت همکاری ارتباط بین اجزای مختلف معماری دستگاه ایجاد شده است. معماری OCF بر اساس سبک معماری Resource Orientated REST بنا شده است. همچنین به‌گونه‌ای طراحی‌شده که شکافی بین اکوسیستم‌های موجود IoT ایجاد نکند. بنابراین به طور کامل برای پروتکل‌های شبکه بلوتوث، EnOcean، Zigbee و Z-wave قابل ارائه است.

OCF 2.1 شامل مشخصات لازم برای کار با ابر اطلاعاتی موجود است. اسکات هارکینز مدیر شرکت Resideo و مدیر بخش Connected Home ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: "استاندارد OCF Universal Cloud Interface امور مرتبط با اینترنت اشیا ابری (IoT Cloud) را تا حد زیادی ساده کرده و کاهش می‌دهد. با اجرای این کار به عنوان یک استاندارد در صنعت، نیاز به ارتباط یک طرفه، ابر به ابر کاهش می‌یابد و ارتباط ساده‌تر می‌شود."

هیوگون لی رئیس بخش تحقیق و توسعه ویژوال سامسونگ دراین باره گفت: "ما پیش‌بینی می‌کنیم كه ابر جهانی OCF بتواند مشکل فعلی بازار اینترنت اشیا (IoT) را برطرف كند و بدین ترتیب اکوسیستم IoT را یکپارچه سازد."

اولین ثمرات این تلاش در BSC Computer GmbH ، COMMAX ، SURE Universal ، Haier ، LG ، Resideo ، Samsung و به‌طورکلی همه دستگاه‌های سازگار با نسخه بتای OCF 2.1 به نمایش گذاشته شده است.

مطالب مرتبط

ردیابی اموال و دارایی‌ها به کمک شبکه اینترنت اشیا Sigfox

شرکت فرانسوی Sigfox که در زمینه اینترنت اشیا (IoT) فعالیت می‌کند با همکاری شرکت مسافرتی Amadeus به دنبال راهکاری برای ردیابی اموال و کاهش میزان چمدان‌های گمشده در فرودگاه‌ها هستند.

بلاک چین یک چالش جدی برای اینترنت اشیا

گارتنر معتقد است که فناوری blockchain یک چالش جدی برای اینترنت اشیا (IoT) است و به آن کمک خواهد کرد تا بر برخی از بزرگ‌ترین مشکلات خود غلبه کند.

معماری RISC-V و ظهور سخت‌افزارهای منبع باز

نرم‌افزارهای منبع باز تجارت بزرگی را به راه انداخته‌اند که در دستاوردهای میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر IBM و Microsoft هم به آنها اشاره شده است.

سازگاری تجهیزات با شبکه NB-IoT روز به روز افزایش خواهد یافت

مطمئناً سازگاری سیستم‌های NB-IoT و همتای آن LTE-M همچنان خواهد ادامه داشت و دوران نسل دوم (G2) و نسل سوم (G3) شبکه سلولی به زودی افول خواهد کرد. تکنولوژی Narrowband-IoT از سال 2016 وارد بازار شده است و به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.