Picture1.jpg

تسریع توزیع واکسن به کمک هوش مصنوعی و بلاکچین

در حالی که جهان با سخت‌ترین چالش لجستیکی خود (توزیع واکسن) روبرو شده است، کشورها در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که در سریعترین زمان ممکن واکسن‌ها به بیماران خواهند رسید. لجستیک بسیار سخت زنجیره‌های تأمین واکسن چیز جدیدی نیست، و همانطور که در سال گذشته در موارد مختلفی اتفاق افتاده است، به نظر می‌رسد فناوری راه‌حل‌های بی عیب و نقصی برای ارائه دارد. به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد مسیر واکسن از نقطه تولید تا بازوی بیمار با تعداد بی‌شماری از پارامترهایی که باید محاسبه شوند احاطه شده است. از طرفی مانند اکثر واکسن‌هایی که به طور معمول به دمای بسیار پایین نیاز دارند، این زنجیره تامین یک زنجیره تامین سرد می‌باشد. نه تنها به منابعی مانند محفظه‌های یخچال دار نیاز داریم، بلکه کارکنان واجد شرایط نیز لازم می‌باشد. بدتر از همه، عمر واکسن‌ها به محض خروج از ظروف فریزر کوتاه می‌شود و بسته به شرایطی که دوز مصرفی واکسن در آن نگهداری شده است، می‌تواند از حدود یک ماه تا چند ساعت طول بکشد.

این روزها نیاز فزاینده‌ای به تقویت زنجیره تأمین واکسن با راه‌حل‌های بلاکچین و AI وجود دارد. 

  • بعد از تولید واکسن تازه یک زنجیره پیچیده شروع می‌شود، زیرا تدارکات و تحویل واکسن‌ها چالش بسیار بزرگی است.
  • مایکروسافت و IBM به ترتیب از هوش مصنوعی و بلاکچین استفاده می‌کنند تا انتقال واکسن به میلیاردها نفر در سراسر کره زمین را تسهیل کنند.

در حالی که جهان با سخت‌ترین چالش لجستیکی خود (توزیع واکسن) روبرو شده است، کشورها در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که در سریعترین زمان ممکن واکسن‌ها به بیماران خواهند رسید. لجستیک بسیار سخت زنجیره‌های تأمین واکسن چیز جدیدی نیست، و همانطور که در سال گذشته در موارد مختلفی اتفاق افتاده است، به نظر می‌رسد فناوری راه‌حل‌های بی عیب و نقصی برای ارائه دارد. به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد مسیر واکسن از نقطه تولید تا بازوی بیمار با تعداد بی‌شماری از پارامترهایی که باید محاسبه شوند احاطه شده است. از طرفی مانند اکثر واکسن‌هایی که به طور معمول به دمای بسیار پایین نیاز دارند، این زنجیره تامین یک زنجیره تامین سرد می‌باشد. نه تنها به منابعی مانند محفظه‌های یخچال دار نیاز داریم، بلکه کارکنان واجد شرایط نیز لازم می‌باشد. بدتر از همه، عمر واکسن‌ها به محض خروج از ظروف فریزر کوتاه می‌شود و بسته به شرایطی که دوز مصرفی واکسن در آن نگهداری شده است، می‌تواند از حدود یک ماه تا چند ساعت طول بکشد.

بهبود توزیع واکسن با کمک فناوری

طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، بیش از 134 میلیون دوز در 73 کشور جهان با نرخ تقریبا 4.74 میلیون دوز در روز استفاده شده است. مطابق با آمار دولت ایالات متحده 43.1 میلیون دوز واکسن توزیع شده است. و این کشور به طور متوسط میزان 1،470،823 دوز واکسن در روز در اختیار دارد. با این منابع، حدودا 10 ماه طول می‌کشد تا 75٪ از جمعیت آمریکا را با دو دوز واکسن پوشش دهد. پیش‌بینی دقیق تقاضا برای واکسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا دولت‌ها نمی‌توانند اجازه دهند دوزها هدر برود. مجمع جهانی اقتصاد خاطرنشان کرده است که فناوری بلاکچین به چندین ذینفع امکان مدیریت و اشتراک یک پایگاه داده غیرمتمرکز را می‌دهد. این طرفین می‌توانند منبع شفافی از داده‌ها را ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. از این رو بلاکچین می‌تواند زیرساختی مناسب برای مدیریت زنجیره تأمین باشد، زیرا دو نیاز اساسی برای ایجاد یک اعتماد دیجیتالی را پوشش می‌دهد.اول: مالکیت آن متعلق به هیچ فردی نیست و این فناوری یک پروتکل استاندارد شده عمومی را فراهم می‌کند که همه شرکت‌کنندگان در زنجیره تأمین می‌توانند به آن بپیوندند و داده‌های مربوطه را به اشتراک بگذارند.

داده‌های موجود در بلاکچین نیز تغییرناپذیر است، بنابراین اطلاعات موجود قابل حذف نیستند، فقط ضمیمه می‌شوند و در نتیجه سطح بالاتری از پاسخگویی توسط هر شرکت‌کننده‌ای که داده‌های جدیدی می‌نویسد، ایجاد می‌کند. همچنین هوش مصنوعی یاAI می‌تواند به پیش‌بینی تقاضا، مدیریت زنجیره تأمین و نظارت پس از واکسیناسیون نیز کمک کند.IBM یک بستر باز را فراهم کرده است تا با گردآوری بلاکچین، داده‌ها هوش مصنوعی، ابرهای ترکیبی و فناوری‌های امنیتی، انتقال واکسن به میلیاردها نفر را در سراسر کره زمین تسهیل کند.از طرف دیگر، مایکروسافت تیم علوم داده‌های سلامت خود را در زمینه ساخت داشبورد واکسن Covid-19 بسیج کرده است که توزیع و تجویز آن را در سراسر جهان، و در هر یک از ایالات آمریکا و برای رسیدن به هدف دولت فدرال آمریکا (دوز واکسن یکصد میلیون دوز در 100 روز) کنترل می‌کند 

مطالب مرتبط

استفاده از فناوری‌های نوین و اینترنت اشیا برای تشخیص بیماری کرونا

محققان دانشگاه UMass می‌گویند که استفاده از یک دستگاه Raspberry Pi edge می‌تواند به شناسایی علائم شبه آنفلوانزا کمک کند و دامنه وسیعی از ابزارهای مورد استفاده برای ردیابی شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.

مایکروسافت خدمات ابری بلاک چین ارائه می‌دهد

مایکروسافت خدمات بلاک چین ابری خود را با راه‌اندازی سرویس Azure Blockchain، که یک سرویس کاملاً مدیریت‌شده است، به منظور رفع چالش‌های عملی و نگهداری شبکه‌های بلاک چین طراحی کرده است.

سرمایه‌گذاری در blockchain و IoT تا سال 2024 به بیش از 2.31 میلیارد پوند می‌رسد

اخیراً گزارشی از موسسه MarketsAndMarkets منتشر شده است که پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024 سرمایه گذاری در بازار اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین (blockchain IoT market) به بیش از 2.31 میلیارد پوند می‌رسد.

دولت‌ها در مورد کرونا ویروس با غول‌های تکنولوژی مشورت می‌کنند

کاخ سفید میزبان جلساتی با نمایندگان بزرگترین شرکتهای فناوری جهان برای بحث در مورد شیوع کرونا ویروس است و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز جلسه‌ای را با نمایندگان بزرگترین شرکتهای فناوری در خیابان داونینگ برگزار کرده است.