shutterstock_1655006164-861x484.png

سود پایین گوگل در بازار رایانش ابری

در سالی که استفاده از سیستم‌های ابری رشد قابل توجهی داشته است، چرا گوگل میلیاردها دلار را از دست داده است؟ بازار رایانش ابری، تحت سیطره سه غول بزرگ صنعت تجارت الکترونیک می‌باشد (گوگل، آمازون و مایکروسافت یا Big3)، ولی همه آنها از این صنعت درآمد کسب نمی‌کنند.

در سالی که استفاده از سیستم‌های ابری رشد قابل توجهی داشته است، چرا گوگل میلیاردها دلار را از دست داده است؟

بازار رایانش ابری، تحت سیطره سه غول بزرگ صنعت تجارت الکترونیک می‌باشد (گوگل، آمازون و مایکروسافت یا Big3)، ولی همه آنها از این صنعت درآمد کسب نمی‌کنند.

  • شرکت Alphabet مالک سرویس‌های گوگل، میلیاردها دلار برای تقویت سرویس Google Cloud هزینه کرده است، تا همچنان امکان رقابت با (Amazon Web Services)AWS و Microsoft Azure داشته باشد.
  • Google Cloud برای اولین بار در مورد امور مالی خود گزارش می‌دهد.

سال گذشته یک رکورد در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار رایانش ابری اتفاق افتاد و این صنعت در مدت کوتاهی بیشترین سرعت رشد را نسبت به سایر بخش‌های فناوری اطلاعات، داشته است.در حالی که درآمد کلی حاصل از صنعت محاسبات ابری برای شرکت‌های غول فناوری (گوگل، مایکروسافت و آمازون) افزایش یافته است، ولی Google Cloud برای رقابت با محصول پرچمدار آمازون AWS ، حجم عظیمی از درآمدهای خود را صرف توسعه این صنعت کرده است. در مقایسه، خدمات وب آمازون AWS، درآمد 43.4 میلیارد دلاری و سود 13.5 میلیارد دلاری در سال 2020 کسب کرده است. درآمد سالیانه Google Cloud با نرخ 46% در حال رشد می‌باشد (در مقایسه با رشد 30 درصدی درآمد AWS) و همچنین لازم به ذکر است که هلدینگAlphabet به اندازه شرکت آمازون (که به صورت فصلی سود قابل توجهی از AWS بدست می‌اورد) به تجارت ابری خود وابسته نیست.اما گوگل با داشتن 9% از سهم بازار همچنان با فاصله در جایگاه سوم قرار گرفته است.سهمAWS طی چند سال گذشته 33٪ بوده است، در حالی که مایکروسافت از سال 2017 سهم خود را از 10% به 20% رسانده است.

در Google Cloud چه اتفاقی می افتد؟

طی چند سال گذشته ، شرکت Alphabet مدل فرآیندی خود را در بخش بازار رایانش ابری دوباره سازماندهی کرده است تا فاصله خود را با AWS آمازون و Azure مایکروسافت کم کند و اعلام کرده است که همچنان به تقویت تجارت ابری خود ادامه می‌دهد.تجارت تبلیغاتی شرکت گوگل (google ads) به جاه‌طلبی‌های ابری این شرکت کمک می‌کند، اما منتقدان می‌گویند وقتی صحبت از سود می‌شود، Google Cloud هرگز به خوبی تجارت تبلیغات این شرکت نمی‌رسد.اما این شرکت با هدایت مدیر عامل خود توماس کوریان، رئیس سابق اوراکل، در سال 2020 مشتریان سطح بالایی را جذب کرده است و به توسعه تجارت خود ادامه می‌دهد.در حقیقت، شرکت فورد قراردادی با گوگل برای ارائه خدمات رایانش ابری در معامله‌ای به ارزش صدها میلیون دلار امضا کرد.

طبق گزارش سالانه شماره سه صنایع محاسبات ابری، که اخیراً توسط موسسه مدیریت پایگاه داده‌های تجاری Cockroach Labs منتشر شده است، در میان سه ارائه دهنده بزرگ بازار رایانش ابری (آمازون، مایکروسافت و گوگل)، گوگل بهترین عملکردرا از نظر توان عملیاتی دارا می‌باشد. از طرف دیگر، AWS کمترین تأخیر شبکه را دارد.این گزارش همچنین Google Cloud را به‌طور کلی برند بهتری دانسته است اما تأکید می‌کند که هر سه شرکت در جنبه‌های مختلف عملکرد خوبی دارند.Azure به لطف دیسک‌های خود برنده بخش ذخیره‌سازی بوده، در حالی که AWS به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزار پردازش معاملات آنلاین توصیف شده است.

چراGoogle Cloud رونق مالی نداشته است؟

سرویس رایانش ابری شرکت گوگل همان چالش‌هایی را در مسیر رشد خود دارد که رقبایش قبلا تجربه کرده‌اند. AWS تقریباً ده سال طول کشید تا برای اولین بار سودآور شود.همچنین یک جنگ مداوم قیمتی و کاهش مکرر قیمت توسط Google Cloud و AWS با ارائه خدمات جدیدی که به طور منظم ارائه می‌شوند، بین این رقبا وجود دارد، زیرا کسب و کارها دائما به دنبال فرصت‌هایی برای کاهش هزینه‌های هستند.بر اساس پژوهش‌های موسسه Cloud Health ، برای سازمان‌هایی که داده‌های زیادی برای ذخیره یا  تحلیل دارند، قیمت‌های فضای ذخیره‌سازی Google Cloud تا 20٪ ارزان‌تر از AWS می‌باشد (به استثنای فضای ذخیره سازی آرشیوی) و همچنین قیمت‌های خدمات پایگاه داده این شرکت نیز به صورت مطلوبی رقابتی می‌باشد. از نظر ویژگی‌ها و خدمات، Google Cloud حدود 95 سرویس مختلف ارائه می‌دهد، در حالی که AWS بیش از 200 سرویس ارائه می‌دهد. بسیاری از این خدمات اضافی برای شرکت‌های بزرگ با نیازهای خاص مهم هستند، اگرچه Google Cloud طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهد که نیاز اکثر مشاغل را برآورده می‌کند. درحالی که گوگل، AWS آمازون را از نظر قیمت و انعطاف‌پذیری شکست می‌دهد ، AWS از لحاظ دسترسی جهانی امتیاز بهتری دارد چون مراکز داده‌ای گسترده‌ای را در سراسر جهان فراهم می‌کند. در سپتامبر 2020 ، پلتفرم Google Cloudدر 35 کشور مختلف حضور داشته ولی AWS در 245 کشور خدمات ارائه می‌کرده است. بعلاوه، AWS با سرعت بیشتری نسبت به گوگل مراکز داده‌ای جدیدی اضافه می‌کند.

مطالب مرتبط

گوگل و دولت استرالیا در رابطه با یک پرونده قضایی "باج خواهی" پر حاشیه به بن بست رسیده اند. * در پاسخ به قوانین مورد نظر دولت استرالیا برای محافظت از صنایع رسانه ای بومی، Google تهدید کرده است که به ارائه خدمات خود در استرالیا پایان خواهد داد. * این مهم، برای کسب و کارهای بومی ویرانگر خواهد بود ولی دولت استرالیا می گوید غول های فناوری باید حقوق از دست رفته تولیدکنندگان محتوا و ناشران را به صورتی عادلانه جبران کند.

نگرانی آمازون در مورد نقص حریم خصوصی در اپلیکیشن Ring

گزارشی که توسط بنیاد الکترونیکی (Electronic Frontier Foundation (EFF منتشرشده است ادعا می‌کند که اپلیکیشن اندرویدی رینگ مقدار زیادی از داده‌های شخصی را به دیگران ارسال می‌کند.

مایکروسافت خدمات ابری بلاک چین ارائه می‌دهد

مایکروسافت خدمات بلاک چین ابری خود را با راه‌اندازی سرویس Azure Blockchain، که یک سرویس کاملاً مدیریت‌شده است، به منظور رفع چالش‌های عملی و نگهداری شبکه‌های بلاک چین طراحی کرده است.

گزارشات اخیر روند رو به رشد استفاده از رایانش لبه را نشان می‌دهد

گزارش جدیدی از Strategy Analytics ادعا می‌کند که استفاده از رایانش لبه (edge computing) در توسعه اینترنت اشیا (IoT) در حال افزایش بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.