تکنولوژی‌هایی که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند (قسمت دوم)

تکنولوژی‌هایی که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند (قسمت دوم)

همانطور که فناوری به تکامل می‌رسد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام جنبه‌های زندگی و جامعه را به‌طورکلی تحت تأثیر قرار دهد.در مطلب گذشته به هوش مصنوعی به عنوان یکی از تکنولوژی‌هایی که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند پرداختیم، در این مطلب به تکنولوژی‌های دیگیری که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌پردازیم.

فناوری

همانطور که فناوری به تکامل می‌رسد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام جنبه‌های زندگی و جامعه را به‌طورکلی تحت تأثیر قرار دهد.در مطلب گذشته به هوش مصنوعی به عنوان یکی از تکنولوژی‌هایی که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند پرداختیم، در این مطلب به تکنولوژی‌های دیگیری که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌پردازیم.

2. چاپ سه‌بعدی

تکنولوژی چاپ سه‌بعدی کاربردهای وسیعی از جمله نوآوری در ساخت سمعک‌ها یا اندام‌های مصنوعی تا موتورهای فضاپیما را دارد. چاپ سه‌بعدی از دهه 1980 مورد استفاده بوده است و در سال‌های اخیر، به راحتی قابل دسترسی است. از مزایای این فناوری ساخت سریعتر و ارزان‌تر است که انرژی کمتری را هدر داده و همچنین بسیار قابل تنظیم می‌باشند. علاوه بر این، چاپ سه‌بعدی با به حداقل رساندن ناسازگاری در مورد الزامات محصول و طرح‌ها، طرح‌های مفهومی را چاپ می‌کند تا معمار، مشتری یا سهامدار تصویر کاملی از محصول نهایی داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال،Prosthetics نشان دهنده کاربرد چاپ سه‌بعدی است که موفقیت‌های قابل‌توجهی را به دست آورده است. توانایی نسخه‌برداری پروتزها نه تنها به میزان قابل‌توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، علاوه بر این customizability آن اجازه می‌دهد تا پروتز متناسب با فرد با دقت بسیار ساخته شود.

علاوه بر این، Elon Musk ، از چاپ سه‌بعدی در اتاق‌های موتور فضاپیمای خود استفاده کرد. با استفاده از چاپ سه‌بعدی، تنها 3 ماه طول کشید تا یک مفهوم انتزاعی به اتمام برسد و ساخته شود که نشان دهنده‌ی تأثیر چاپ سه‌بعدی در کاهش زمان پیاده‌سازی است.

همچنین صنعت هواپیمایی به دنبال مزایای تولید محصولات در آینده با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی، به ویژه شرکت هواپیمایی سنگاپور است که با Stratasys همکاری داشته است. در این راستا شرکت هواپیمایی سنگاپور در حال بررسی مجدد تسهیلات برای بررسی مزایای تولید قطعات هواپیما است.
در حال حاضر به نظر می‌رسد چاپ سه‌بعدی به نوبه خود در صنعت ساخت‌وساز نیز مؤثر است. صنعت ساخت‌وساز، مزایای بهره‌مندی بیشتر از منابع، کاهش هزینه‌ها، آلودگی کمتر و تأثیرگذاری بر محیط‌زیست، و نیز بهبود سلامت و ایمنی را درک می‌کند. درحالی‌که استفاده از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی هنوز برای پروژه‌های ساخت‌وساز پیچیده عملی نیست، می‌توان مزایای استفاده از چاپ سه‌بعدی را در زمینه‌هایی مانند کمک‌های امدادرسانی به قربانیان بلایای طبیعی مشاهده نمود.

3. واقعیت مجازی / افزوده

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021 بازار ترکیبی VR / AR به 215 میلیارد دلار افزایش یابد. این فناوری‌ها در صنعت سرگرمی به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده و به از بین بردن مرزهای بین دنیای فیزیکی و دیجیتال کمک کرده‌اند. برای صنعت بازی‌های ویدئویی، از طریق AR / VR، امکان تعامل بیشتری وجود دارد. موفقیت بزرگ Pokemon Go ، که شاید یکی از شناخته شده ترین برنامه‌های کاربردی AR باشد نشان داده است که افراد مایل و آماده استفاده از AR در امور روزمره هستند. از طرف دیگر غول‌های تکنولوژی مانند ARKit اپل، ARCore گوگل یا VR پروژه کارتن، Oculus 'Rift، و PlayStationVR، در حال توسعه فناوری‌های VR / AR برای ادغام در ارائه محصولات خود هستند. 

درحالی‌که VR و AR بیشتر به خاطر توانایی در ارتقاء صنعت سرگرمی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، تعدادی از برنامه‌های کاربردی بالقوه در سایر حوزه‌های عمرانی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مسافرت، آموزش، طراحی معماری، ورزش و غیره وجود دارند که از مزایای این تکنولوژی‌ها بهره می‌برند. تغییر در صنعت ساخت‌وساز نیز با توسعه VR، AR، و MR (واقعیت ترکیبی) پیش‌بینی می‌شود. ترکیب VR با نرم‌افزارهایی مانند BIM و کلان داده‌ها، ساخت‌وساز را برای ارزیابی دقیق‌تر با ارائه‌ی مدل‌سازی آسان‌تر می‌کند.

ادامه دارد...

خواندن مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می شود

مطالب مرتبط

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

چشم‌انداز و پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا (اینفوگرافی)

اینترنت اشیا یک واژه عمومی یا اصطلاح چتری برای بسیاری از اشیایی است که به اینترنت متصل می‌گردند. IoT به زودی آینده جهان و ‌سبک ‌زندگی ما را دچار تغییر‌ و تحولاتی خواهد نمود. در اینفوگرافی زیر برخی از پیش‌بینی‌های مربوط به آینده و چشم انداز اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های نه چندان دور آینده شاهد آن خواهیم بود، آمده است