در مطلب گذشته به یکی از سه استراتژی مدیریت دادههای مرتبط با سلامت پرداختیم، در این مطلب به دیگر استراتژیهای مدیریت دادههای مرتبط با سلامت میپردازیم.
2. غلبه بر موانع امنیتی و حفظ حریم خصوصی
اگرچه بسیاری از اطلاعات بالقوه برای دادههای بهداشت شخصی وجود دارد، اما دو موانع بزرگ در زمینه جمعآوری آنها وجود دارد: مقررات و حریم خصوصی. در ایالاتمتحده، قانون حمل و نقل و حسابرسی بیمه درمانی (HIPAA) اطلاعات سلامت بیماران را محافظت میکند. قانون امنیت آن شامل اجزای پوشش داده شده است که اطلاعات بهداشتی محافظت شده (PHI) را جمعآوری و به صورت الکترونیکی ارسال میکند تا با موارد زیر منطبق باشند:
- اطمینان از محرمانه بودن، یکپارچگی و دسترسی همه
- شناسایی و محافظت در برابر تهدیدات پیشبینی شده منطقی به امنیت و یکپارچگی اطلاعات
- محافظت در برابر موارد منطقی پیشبینی شده، استفاده غیرمجاز یا افشای اطلاعات
HIPAA همچنین اقدامات امنیتی اطلاعات را تعیین میکند که در آن اشخاص باید متعهد به نگهداری از اطلاعات شوند.
اطمینان از رعایت چنین مقررات سختگیرانهای میتواند مانع از ورود بسیاری از تولیدکنندگان دستگاهها شود. کلید غلبه بر این موانع یافتن شریک متخصص در این زمینه است. هیچکدام از شرکتها واقعاً نمیتوانند تمام این موانع را به تنهایی حل کنند، بنابراین مهم است که شرکای مناسب را انتخاب نمایند.
باوجوداین که دادههای بیمار بهطور کامل تحت این استانداردهای قانونی محافظت میشوند، کاربران و مراقبین همیشه به این دستگاهها اطمینان نمیکنند. درست مثل دستگاههای خانگی هوشمند، آنها نگران هستند که دستگاههای مراقبت بهداشتی هوشمند امن نباشند. این نگرانی بهویژه برای این نوع دستگاهها اهمیت دارد زیرا آنها حاوی اطلاعات درمانی افراد هستند که با زندگی آنها مرتبط است. اگر یک هکر ،یک سیستم خانه هوشمند را هک میکند و بهعنوانمثال چراغها را خاموش میکند یا دمای خانه را تنظیم میکند، این تأثیر معمولاً منجر به زندگی یا مرگ افراد خانه نمیشود. این در حالی است که با هک کردن دستگاههای مراقبت بهداشتی هوشمند و تغییر تنظیمات آن ، ممکن است دوز نامناسبی از داروها مصرف شود که میتواند مرگبار باشد و بر روی بسیاری از بیماران تأثیر منفی بگذارد.
مصرفکنندگان همچنین نگران امنیت دادهها هستند. در یک کارآزمایی بالینی یک انژکتور هوشمند برای بیماران دیابتی، نمیتوانست به دلیل شرایط و ضوابط برنامه مربوط به انژکتور هوشمند، مشارکت کافی در عملیات را انجام دهد. نظرسنجیهای اخیر روند مشابهی را نشان میدهد: 17 درصد از شرکتهای تحقیقاتی که از راهاندازی یک محصول مراقبت بهداشتی هوشمند بهرهمند شدهاند، نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها هستند. در این راستا، شرکتهای مراقبتهای بهداشتی و فروشندگان و ارائهدهندگان خدمات IoT برای به دست آوردن این آسایش و اعتماد باید پروتکلهای استاندارد اطلاعات را در اختیار داشته باشند.
3. کسب درآمد از دادههای مرتبط با سلامت
درحالیکه نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی و مقررات در خط مقدم باقی مانده است، سرمایهداری شرکتها برای دادههای این دستگاهها دشوار خواهد بود. بر اساس آخرین آمارها حدود 20 درصد از شرکتهای تولید الکترونیک و مراقبتهای بهداشتی موردبررسی قرار گرفتند. این شرکتها اتفاقنظر داشتند که دادههای جمعآوری شده از دستگاههای مراقبت بهداشتی هوشمند میتواند فروخته شود، و HIPAA دستورالعملهایی را برای انجام این کار ارائه میدهد.
بااینحال، هکرها این اطلاعات را دنبال خواهند کرد. TechCrunch گزارش میدهد که سوابق پزشکی در بازار سیاه بسیار ارزشمند است. طبق گفته شرکت امنیتی FortiGuard Labs، در سال 2017، صنعت مراقبتهای بهداشتی بهطور متوسط 32000 حملات نفوذی در هر سازمان در روز را مشاهده کرد. این بیشتر از دو برابر میزان حملات دریافت شده توسط سازمانهای دیگر صنایع است. با در نظر گرفتن این شرایط سختگیرانه، تنها زمانی که یک حمله امنیتی مهم است که میلیونها پرونده پزشکی را هک کند. تولیدکنندگان تلفن همراه هوشمند باید دوباره در مورد نحوه جمعآوری، ذخیره و استفاده از دادههای مصرف کننده برای جلوگیری از قربانی شدن کاربران از طریق هک کردن اطلاعات، فکر کنند.
همانطور که مدل مراقبتهای بهداشتی به سمت بهبود نتایج و کاهش هزینهها در جریان هستند، یکی از راههای کسب درآمد از این راهکارها پس از خرید اولیه، ارائه برنامههای ماهانه یا سالانه خدمات با دستگاهها و برنامهها میباشد. بهاینترتیب، کاربران یا تأمینکنندگان بیمه ، هزینه را برای ادامه مراقبت از سلامت و یا دریافت درمان به شیوهای مناسب پرداخت میکنند.
دادههایی که این دستگاهها جمعآوری میکنند نیز از طریق افزایش همکاری، امکان حمایت از پیشرفتهای آینده در علم و پزشکی را فراهم میکنند. شرکتهای دارویی پشت دستگاههای بهداشتی هوشمند دارای توانایی همکاری با پزشکان برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و شناسایی روند سلامتی و یا برای تشخیص علائم اولیه هستند. این قابلیت در نهایت منجر به ارائهی راهکارهای مؤثرتر میشود که فرصتی برای نجات جان بیماران و بهبود کیفیت مراقبت از کاربران را فراهم میکند.