مواجهه با ترس در واقعیت مجازی (VR) میتواند درمانی در آینده باشد. تقریباً سه بیمار از چهار بیمار مبتلا به هراس شدید از ارتفاعات توانستند بر این ترس غلبه کنند.
در این تحقیق یک مربی واقعیت مجازی آنها را در اطراف یک ساختمان 10 طبقه با دهانه بزرگ و باز راهنمایی کرده و به تدریج آنها را ترغیب به رفتن به لبه ساختمان برای نجات یک گربه یا عبور از یک پل میکند.
داوطلبانی که ده ها سال تلاش کرده بودند به بالکنها نزدیک شوند یا از پله برقی استفاده کنند ، نگرانیهای غیرمنطقی خود را طی چند ساعت از بین بردند.
یکی از شرکتکنندگان در این جلسه گفت: "پیش از این در زندگی روزمره، نسبت به لبهها و پلهها و ارتفاعات هراس شدیدی داشتم.من همیشه از لبه نگرانی داشتم. آدرنالین منتشرشده از این ترس را در پاهای خود حس میکردم که انگار حال پرواز هستم اما این اتفاق در حال حاضر دیگر رخ نمیدهد، من احساس میکنم که در حال پیشرفت هستم و از آنچه بدست آوردهام بسیار خوشحالم."
پس از معالجه دیك ، یك پیرمرد بازنشسته كه ترس شدید او را اذیت كرده بود توانست در بالكن مركز خرید آرام قدم بزند چیزی كه به گفته خودش: "قبلاً غیرممكن بود."
آکروفوبیا یا ترس از ارتفاعات شایعترین هراسی است که از هر 5 نفر یک نفر به آن مبتلاست و 5 درصد بیماران پس از معاینه بالینی متوجه این بیماری میشوند.
در این مطالعه 100 داوطلب با تشخیص قطعی که به طور متوسط حدود 30 سال ترس داشتند مورد آزمایش قرار گرفتند. نیمی از داوطلبان (49 نفر) به طور تصادفی در گروه VR قرار گرفتند اگرچه دو نفر قادر به تکمیل درمان نبودند زیرا این کار برای آنها بسیار دشوار بود.
داوطلبان شش جلسهی 30 دقیقهای در طی دو هفته را با هدست واقعیت مجازی coach شروع کردند و از آنها خواسته شد تا علت ترس خود را توضیح دهند. علتهایی نظیر اینکه آیا آنها نگرانند سقوط کنند یا مثلاً از ساختمان به سمت بیرون پرتاب شوند و غیره پرسیده شد و سپس دلیل این ترس را هم توضیح دهند.
سپس این افراد وارد ساختمان مجازی شدند و در هر یک از ده طبقه کارهایی را انجام دادند. با ایستادن در نزدیکی لبه شروع کردند، یک توپ را از ارتفاعی به زمین انداختند و سپس به مشکلات چالشبرانگیزتری مانند عبور از یک پل رسیدند.
پس از درمان 34 نفر از 49 شرکتکننده (69 درصد) به عنوان افراد مبتلا به این بیماری طبقهبندی نشدند و به سرعت مشکل آنها برطرف شد.
این نخستین کارآزمایی است که مزایای درمانی واقعیت مجازی را به خودی خود نشان میدهد و تیمی از دانشگاه آکسفورد میگوید که میتواند در سایر بخشهای بهداشت و روان نیز استفاده شود و به پزشکان در این زمینه کمک کند.
پروفسور دانیل فریمن نویسنده اصلی این تحقیق که در ژورنال لنست منتشر شده، میگوید: "ما گرچه به تعداد زیادی از متخصصان توانمند نیاز داریم اما برای درمان سلامت روان به برخی روشهای الهام گرفته از فناوری قدرتمند نیز نیاز داریم. همانطور که در کارآزمایی بالینی ما مشاهده شد، درمانهای واقعیت مجازی این پتانسیل را دارند که مؤثرتر باشند و سریعتر و جذابتر از روشهای درمانی دیگر اثربخش باشند."
این روشها همچنین این پتانسیل را دارند که بسیار مقرون به صرفهتر باشند. درحالیکه این طرح اولیه ماهها کار و تلاش از جانب برنامه نویسان، بازیگران و درمانگران را میطلبد تا تجهیزات لازم را داشته باشند و به صورت گسترده تکرار شود.
دکتر مارک هایوارد از دانشگاه ساسکس گفت: "یافتههای اخیر واقعیت مجازی بسیار امیدوارکننده بودهاند اما در اختلالات جدی بهداشت روانی نظیر روانپریشی، این درمانها هنوز هم نیاز به مداخله یک درمانگر حرفهای دارند.