راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در روان‌درمانی(قسمت دوم)

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در روان‌درمانی(قسمت دوم)

دستگاه‌های هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) پیشرفت‌هایی در کاهش چالش‌هایی که افراد با مشکلات روحی روانی دارند، ایجاد کرده‌اند. در مطلب گذشته، دو راهکار مرتبط با موضوع بررسی گردید، در این مطلب به بقیه راهکارها می‌پردازیم.

دستگاه‌های هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) پیشرفت‌هایی در کاهش چالش‌هایی که افراد با مشکلات روحی روانی دارند، ایجاد کرده‌اند. در مطلب گذشته، دو راهکار مرتبط با موضوع بررسی گردید، در این مطلب به بقیه راهکارها می‌پردازیم.

3.    بهبود گزینه‌های Telehealth

تحقیقات نشان می‌دهد 70 درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های رفتاری دارای مشکلات جسمی دیگری نیز هستند. در این راستا Telehealth می‌توانند تنها با برقراری یک ارتباط به هر دو مشکل رسیدگی کند. به‌عنوان‌مثال، آنها می‌توانند افسردگی و تنظیمات فشار خون بالا را از طریق یک بازدید از تلفن همراه یا حداقل یک سرویس واحد کنترل کنند.

به علاوه، تعداد زیادی از گزینه‌های نرم‌افزاری تخصصی که پرونده‌های سلامت الکترونیک (EHR) و تله مدیسین را در اختیار دارند، به نفع ارائه دهندگان و بیماران است. یک بیمار می‌تواند به پورتال خود وارد شود و اطلاعات مربوط به درمان را به‌طور ایمن و بر روی هر دستگاه هوشمند که دارای یک صفحه نمایش است، ببیند. همچنین، ارائه دهندگان می‌توانند از یک دستگاه IoT برای دسترسی به پرونده‌های بیمار قبل از قرار ملاقات یا بعد از آن استفاده کنند. مثال دیگری از راهکارهای بهداشت روانی در این زمینه، پلت فرمی به نام SimpleC Companion است که در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌ها کار می‌کند و یادآوری‌های دارویی و غیره ارائه می‌دهد.

این تکنولوژی مراقبت مستمر از بیماران را پشتیبانی می‌کند و درصورتی‌که بیمار از برنامه مراقبت از خود پیروی نکند، اعضای خانواده یا سایر طرف‌های مجاز اطلاع می‌دهد. SimpleC Companion نه تنها برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مناسب است، بلکه هدف آن کاهش ورود بیمارستان‌ها و تجهیز افراد برای حفظ سلامت در خانه و یا در مکان‌هایی است که برای آنها راحت‌تر است. 

4.    فعال کردن تشخیص سریع‌تر پزشکان

حتی باتجربه‌ترین پزشکان گاهی دچار مشکل تشخیص بیماری و مشکلات روانی می‌شوند. تحولات اخیر نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند کارایی پزشکان را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، الگوریتم هوش مصنوعی که تحلیل‌های فیسبوک را برای تشخیص علائم افسردگی کاربر تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌تواند این اختلال را سه ماه پس‌ازآنکه افراد به طور رسمی توسط ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تشخیص داده شدند، تشخیص دهد. در نهایت، پزشکان ممکن است الگوریتم AI را به روش‌های دیگری که برای رسیدن به تشخیص استفاده می‌کنند، ترکیب نمایند.

الگوریتم دیگر AI وجود دارد که اسکن مغزی را تجزیه و تحلیل می‌کند و موارد احتمالی بیماری مانند اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی را شناسایی می‌کند. در حین آزمایش الگوریتم، محققان شرکت کنندگان را با اختلالات خلقی و همچنین افرادی که بدون سابقه بیماری روانی بودند جمع‌آوری کردند. AI بیماران روانی را به درستی و با دقت بیش از 92 درصد شناسایی کرده است.

متأسفانه، این برنامه هنوز در دوران ابتدایی اجرای خود است و برای محیط بالینی گسترده آماده نیست. بااین‌حال، پزشکان معتقدند که می‌تواند به تمایز بین اختلالات خلقی مختلف کمک کند. بیشترین پیشرفت‌های فنی که در اینجا ذکر شده، مکمل حرفه‌هایی هستند که در جهت بهبود رفاه بیماران خود تلاش می‌کنند. این چهار نمونه نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند در تغییر دسترسی به مراقبت، ارتقاء کیفیت درمان و به دست آوردن مزایای دیگر کمک کند.

مطالب مرتبط

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در روان‌درمانی (قسمت اول)

تکنولوژی IoT می‌تواند متخصصان را در جهت بهبود وضعیت سلامت بیماران خود که با مشکلات روحی روانی رو به رو هستند، تکمیل کند. Chatbot ممکن است اولین چیزی باشد که باعث می‌شود کاربر متوجه شود که زمان آن است که به دنبال کمک بیشتر باشد.

هوش مصنوعی جایگزین چه شغل‌هایی خواهد شد؟

از زمان پیدایش تکنولوژی هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن، همواره مردم نگران جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان‌ها بوده‌اند. به نظر می‌رسد این یک موضوع مشترک در فیلم‌های علمی تخیلی است که یک روز، ربات‌ها به جای انسان‌ها قرار خواهند گرفت اما آیا این تخیل جای خود را به واقعیت خواهد داد؟

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.