پیشبینیها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ صنعت خودرو خودران (AV) به ارزش ۷ تریلیون دلار میرسد که تقریباً دو برابر حجم کل اقتصاد آلمان است. همانند هر تکنولوژی جدید، اتومبیلهای خودران یک فرصت جدید را نشان میدهند که با خطرات قابلتوجهی نیز همراه است. قبل از اینکه AVs ها در همهجا حاضر شوند، ابتدا باید منظم شوند.
AV ها شامل بسیاری از نوآوریهای موجود در صنایع مرتبط همچون تولیدات کارخانه (machine automation)، مخابرات (information technology)، سیستمهای کنترل هواپیما (autopilot) و ناوبری زمینی (GPS) هستند. مدتها قبل از رسیدن به اتومبیلهای خودران، آسانسور بود. آسانسورها چگونگی حرکت انسانها از طریق ساختمانها را تغییر دادند که در نهایت نیاز به اپراتورهای انسانی را از بین میبرد.
تکنولوژی AV همانند آسانسورها حمل و نقل شهری را متحول میکند. انتظار میرود که AVs برای سیستمهای حمل و نقل با ظرفیت بیش از ۲۵۰ میلیون ساعت سفر در هر سال کمک کند. وسایل نقلیه خودران به جریان ترافیک روان و کاهش تراکم در سراسر شبکههای مخابراتی پیشرو کمک میکند. اما حتی با وجود اینکه ویژگیهای AV به رشد خود ادامه میدهند، مشخص نیست که مصرف کنندگان تصمیم به خرید آنها خواهند گرفت. آنچه بیشتر محتمل است این است که اتومبیلهای خودران به طور کامل صنعت حمل و نقل را تغییر خواهد داد.
امروزه ۳.۷ میلیارد نفر در شهرها زندگی میکنند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر خواهد رسید. با فرض اینکه آینده حمل و نقل شرکتهایی مانند Lyft و Uber هستند، پس مالکیت سنتی خودرو میتواند به تدریج از بین برود. با توجه به رشد جهانی زندگی شهری، ما میتوانیم با اطمینان فرض کنیم که جایگزینها برای مالکیت خودرو سنتی به یک هنجار اجتماعی تبدیل خواهد شد.
یکی از چالشهای کلیدی در قانون AV مسئله مالکیت است. فرضیه قانونی کنونی این است که AVs خریداری شده و متعلق به مشتریان است اما آنچه بیشتر محتمل است این است که AVs به عنوان یک سیستم، حمل و نقل را تسریع خواهند کرد. واقعیت این است که تعداد سالمندان 16 تا 44 ساله که گواهینامه رانندگی در ایالاتمتحده را دریافت میکنند، از سال 1983 به طور مداوم کاهش یافته است. در واقع، تعداد افرادی که گواهینامه رانندگی دارند در هر گروه سنی کاهش پیدا کرده است.
هر ساله حدود 1.3 میلیون نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست میدهند که ۹۴ درصد مرگ و میر ناشی از خطای انسانی است. امید این است که یا اتومبیلهای خودران به طور قابلتوجهی این تعداد را خودکار سازی حمل و نقل کاهش دهند. مطالعات نشان میدهد که AVs میتواند در هر دهه از مرگ بیش از نیم میلیون جلوگیری کنند. علاوه بر این، اتومبیلهای خودران به معنای صرفهجویی قابلتوجه در هزینههاست. حوادث رانندگی هر ساله ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه در سراسر جهان خواهد داشت. شبکه اتومبیلهای خودران باعث کاهش قابلتوجهی در هزینههای بیمه اتومبیل خواهد شد.
تدوین سیاستها و مقررات مؤثر برای مدیریت جریان اصلی اتومبیلهای خودران یک چالش پیچیده است. حداقل ۴۱ ایالت و منطقه کلمبیا (DC) قوانین مربوط به اتومبیلهای خودران را در نظر گرفتهاند. سال گذشته مجلس نمایندگان مجلس قوانین وسایل نقلیه خودران H.R. 3388 را برای ایجاد استانداردهای یکسان برای AV به تصویب رساند. بااینحال، سناتورهای دموکرات نگرانیهای خود را مبنی بر اینکه فناوری هنوز نابالغ و توسعه نیافته است، نشان میدهد.
یک مسئله اصلی و ترس گسترده از اینکه اتومبیلهای خودران به طور کامل ایمن نیستند وجود دارد. درحالیکه آزمایش AV ها در محیطهای بسته با موفقیت همراه بوده است اما نیاز است این شرکتها ناوگان خودران خود را بر روی جادههای عمومی به منظور تعیین میزان امنیت آنها آزمایش کنند. این امر به طور مؤثر عموم مردم را در محیطهای تحقیقاتی با ریسک بالا قرار میدهد.
همانند بسیاری از قوانین تکنولوژیهای جدید، قوانین AV از ترکیب دستورهای دولتی و دستورالعملهای داوطلبانه بوجود آمدهاند. در نهایت، کنگره ایالاتمتحده برای تأمین بودجه ایمنی بزرگراهها و تعیین یک چهارچوب فدرال (NHTSA) را تهیه کرده است. با این وجود، پیشبینیها حاکی از آن است که بیش از ۲۱ میلیون خودرو در ایالاتمتحده و ۲۷ میلیون در اروپا در طول دهه آینده وجود خواهد داشت.
با وجود اینکه دو حادثه مرگبار که در سال گذشته در اتومبیلهای نیمه خودران اتفاق افتاد، اما فناوری همچنان ادامه دارد. اتومبیلهای خودران با موانعی جدی روبرو هستند اما در حال آمدن هستند، بازار قابلتوجهی را در بر خواهند گرفت است و نمیشود آن را نادیده گرفت.