چگونه فناوری اینترنت اشیا به بهبود کیفیت هوا در بحران ویروس کرونا کمک می‌کند

چگونه فناوری اینترنت اشیا به بهبود کیفیت هوا در بحران ویروس کرونا کمک می‌کند

از آنجا که اثرات ویروس کرونا هر روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند اما بهبود کیفیت هوا یکی از فواید آن بوده است. دهلی که به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان یاد می‌شود شاهد تغییر و تحول قابل توجهی در کیفیت هوا بوده است.

از آنجا که اثرات ویروس کرونا هر روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند اما بهبود کیفیت هوا یکی از فواید آن بوده است. دهلی که به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان یاد می‌شود شاهد تغییر و تحول قابل توجهی در کیفیت هوا بوده است. هوای مناطق دیگر نظیر پکن، بوگوتا، سائوپائولو، ویستا از خاکستری تیره به آبی زیبایی تغییر یافته است. سطح کیفیت هوای دهلی (AQI) به زیر 20 کاهش یافته است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سال گذشته مقدار آن 900 و بالاتر بوده است.

تام هال مدیر عامل EarthSense ، ارائه دهنده فناوری در سیستم‌های هوشمند است تا به مسائل مربوط به کیفیت هوا کمک کند. وی در یادداشتی در اینباره توضیح می‌دهد: به محض گسترش ویروس کرونا آلودگی هوا به طور چشمگیری در سراسر جهان تغییر کرده اما خیلی زود مردم دوباره به زندگی خود باز می‌گردند. او وضعیت فعلی را "بزرگترین مداخله جهانی که احتمالاً تاکنون مشاهده شده" توصیف می‌کند.

هال در ادامه می‌گوید: "آنچه از آمار انگلیس و آمار جهانی مشاهده می‌کنید این است که شیوع این ویروس تأثیر بسیار خوبی برای بهبود کیفیت هوا داشته است اما بر اساس شرایط کلی جوی، دچار نوسانات آلودگی هوا خواهیم شد. به محض اینکه قرنطینه متوقف شود و همه ما به حالت عادی برگردیم و همه از منازل بیرون می‌آیند و شاهد افزایش شدید آلودگی هوا خواهیم بود. بنابراین باید اکنون یاد بگیریم که این مداخله چه تأثیراتی بر محیط زیست داشته است."

درک این مسئله که آلودگی هوا به اشکال مختلفی وجود دارد نه تنها بر تصمیم‌گیری‌های آینده بلکه برای عملی کردن نقشی که EarthSense می‌تواند داشته باشد، بسیار حیاتی است.

EarthSense محصول سخت‌افزاری، سنسور کیفیت هوا Zephyr و MappAir دارد که از API کیفیت هوا و ورودی داده‌های مبتنی بر ابر، تکنیک‌های مدل‌سازی اختصاصی و یادگیری ماشین (ML) برای تقویت دقت استفاده می‌کند. در حال حاضر 400 واحد حسگر مستقر هستند. هر دو محصول MappAir و Zephyr به طور طبیعی برای نمونه طراحی شده‌اند. سومین پیشنهاد، MyAir که در اوایل سال جاری راه اندازی شده است که یک سرویس وب (SaaS) است و هدف آن ارائه قابلیت‌های تجسمی بیشتر و آسان‌تر است. اگر شبکه‌ای از سنسورها در سطح شهر وجود داشته باشد هرکدام از این سنسورها اطلاعاتی را در مورد نقاط مختلف خیابان و مجتمع‌های صنعتی مستقر در نزدیکی محل را ارائه می‌دهند.

از GSM برای انتقال از راه دور و اندازه‌گیری کیفیت هوا در نزدیکی نقطه مرجع استفاده می‌شود. صنعت کیفیت هوا در حال حاضر قدیمی است. محصولاتی که ارائه داده می‌شوند از تکنولوژی edge برخوردار هستند. بنابراین باید عملکرد این فناوری تست شود.

سنسورهای کیفیت هوا Zephyr را می‌توان در زیرساخت‌های هوشمند در اطراف شهرها قرار داد و با سیستم‌های موجود نظیر سیستم‌های هواشناسی و ترافیکی یکپارچه کرد. داده‌های Zephyr اندازه‌گیری شده و داده‌های MappAir به صورت مدل شده از طریق API به این سیستم‌ها ارسال می‌شوند.

اتومبیل‌های برقی ممکن است روزی جایگزین اتومبیل‌های گازسوز شوند اما آلودگی هوا از بین نخواهد رفت اما اتومبیل‌های برقی یک قدم جلوتر هستند و باعث کاهش انتشار NO2 خواهند اما قطعا آلودگی‌های دیگری به دنبال خواهد داشت. با استفاده از ماشین الکتریکی شما، هنوز هم از تایر استفاده خواهید کرد ، هنوز هم ترمز می‌کنید که باعث افزایش ماده ذرات موجود در هوا می‌شود و در نهایت در ریه‌ها و جریان خون به شما می‌رسد.

مطالب مرتبط

ربات‌های هوشمند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

ربات‌ها و هوش مصنوعی در سراسر جهان برای نبرد با کرونا ویروس مستقر شده‌اند. از علم رباتیک برای مراقبتهای بهداشتی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که برخی از این ربات‌ها از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی استفاده می‌کنند.

وسایل نقلیه خودران راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

کلینیک Mayo استفاده آزمایشی از وسایل نقلیه خودران برای انتقال آزمایشات بیماران کرونا را آغاز کرده است.

ربات‌های هوشمند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند

چین به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مهار گسترش COVID-19 از ربات‌های هوشمند 5G patrol تولید شده توسط Guangzhou Gosuncn Robot Co.,Ltd، برای نظارت بر ماسک و دمای بدن افردا در اماکن عمومی استفاده می‌کند.

شیوع ویروس کرونا از طریق ماهواره‌ها قابل پیش‌بینی است

با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و یادگیری ماشین می‌توان شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد.