اخبار جدید حاکی از آن هستند که دولت هلند با مشکلاتی در طرحهای توسعه وسایل نقلیه خودران خود مواجه گردیده است. یکی از مشکلات جدی این است که اتومبیلهای خودران قادر به تشخیص دوچرخهسواران نیستند. طبق آخرین آمارها تنها در شهر آمستردام حدود 881 هزار دوچرخه در حال استفاده میباشد و 58 درصد افراد بالای 12 سال این شهر، روزانه از دوچرخه استفاده مینمایند. با توجه به آمار فوق و کثرت استفاده از دوچرخه، در صورت عدم تشخیص مطمئن و واکنش مناسب وسایل خودران در مواجهه با دوچرخهسواران، مشکلات عدیدهای ایجاد خواهد شد.
مطابق طرحهای دولت هلند باید تا حدود 100 کامیون خودران در جادهها و مسیرهای خاصی که با عنوان "گذرگاههای لاله" نام گزاری شدهاند که حتی در شب در حال تردد و خدمترسانی میباشند و ازاینرو وسایل نقلیه دیگری که توسط افراد هدایت میشوند با تعداد قابل ملاحظهای از کامیونها و وسایل خودران مواجه خواهند بود. حتی جادههای اصلی این کشور که منتهی به کشورهای همسایه مثل آلمان و بلژیک میشوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
گزارش منتشر شده توسط KPMG بیانگر آنست که در اروپا کشور هلند پیشتاز در آمادگی و پیشبرد طرحهای بکار گیری وسایل خودران میباشد و بهترین شاخصهای این حوزه را نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد. ولی با توجه به ازدحام و شلوغی خیابانهای شهری و به خصوص کثرت استفاده از دوچرخهها اجرای طرحهای بکار گیری وسایل خودران در حیطه شهری با چالش مواجه شده است.
به نظر میرسد نرمافزارهای فعلی در تشخیص انواع دوچرخهها و نیز در مواجهه با دوچرخهسوارانی که تبحر متفاوتی در دوچرخهسواری دارند هنوز عملکردی مطمئن ندارند. در مقایسه با هلند که پیشتاز این حوزه میباشد کشور انگلستان در جایگاه هفتم اروپا قرار دارد.
کلام آخر اینکه اگر قصد دوچرخهسواری در مسیرهایی که وسایل خودران در آنها تردد دارند را دارید، بهتر است تا بلوغ این فناوری، مسیر خود را تغییر دهید تا با آنها مواجه نگردید.