پروتکل لازمه اشتراک‌گذاری داده‌ها در اینترنت اشیا

پروتکل لازمه اشتراک‌گذاری داده‌ها در اینترنت اشیا

طبق پیش‌بینی Gartnerطی دو سال آینده 20 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود علاوه بر این ادعا می‌شود که 95 درصد از طرح‌های جدید تکنولوژی قابلیت‌های اینترنت اشیا (IoT) را دارند. هر دستگاه متصل، متشکل از یک یا چند سنسور ورودی اطلاعات است که می‌تواند به صورت به‌هنگام به هر تعداد از طرفین علاقه‌مند به اشتراک گذاشته شده و یا فروخته شود. باز کردن این داده‌ها در بازارها خطرناک است، اما اگر درست انجام شود، می‌تواند نشان دهنده‌ی قابلیت بی‌نظیر تکنولوژی باشد.

اینترنت اشیا IoT

طبق پیش‌بینی  Gartnerطی دو سال آینده 20 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود علاوه بر این ادعا می‌شود که 95 درصد از طرح‌های جدید تکنولوژی قابلیت‌های اینترنت اشیا (IoT) را دارند. هر دستگاه متصل، متشکل از یک یا چند سنسور ورودی اطلاعات است که می‌تواند به صورت به‌هنگام به هر تعداد از طرفین علاقه‌مند به اشتراک گذاشته شده و یا فروخته شود. باز کردن این داده‌ها در بازارها خطرناک است، اما اگر درست انجام شود، می‌تواند نشان دهنده‌ی قابلیت بی‌نظیر تکنولوژی باشد.

در اغلب موارد، داده‌ها در سیستم‌های اختصاصی و متمرکز قفل می‌شوند. انسان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که آن را تولید می‌کنند نمی‌توانند آن را به یک بازار مرتبط منتقل کنند. اما با افزایش رسانه اجتماعی و IoT، تقاضا برای اطلاعات اقتصادی به‌هنگام در حال ظهور است. شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند و وسایل نقلیه خودران، اطلاعاتی را درباره ما، دستگاه‌های هوشمند و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات ارزشمند است و درعین‌حال هیچ راه حقیقی برای مبادله‌ی آن وجود ندارد. در اینترنت امروز، هیچ پلتفرم بی‌طرفی برای حمایت از حمل و نقل امن داده‌ها، ذخیره‌سازی و کسب درآمد که نیازمند اطلاعات جدید اقتصادی است وجود ندارد.

آنچه وجود ندارد یک سیستم پیام‌رسانی و اشتراک‌پذیر برای اطلاعاتی است که هر کسی می‌تواند استفاده کند و هیچ یک از طرفین صاحب آن نیست. برای توصیف این موضوع، برنامه پیام‌رسان فوری (IM) را تصور کنید که متن آن به صورت امن برای هر کسی که محتوای آن را گوش می‌دهد ارسال می‌شود. این سیستم نیاز به پشتیبانی از مکالمات یک به چند طرفه و همچنین بسیاری از مدل‌های خصوصی به خصوصی را دارد.

از لحاظ تاریخی، IM، بازی‌های آنلاین و موارد استفاده مشابهی که نیاز به توزیع داده‌های به‌هنگام بین مشترکین را دارند، یا باید زیرساخت خود را ایجاد کنند یا به خدمات متمرکز شده ابر متصل شوند. ساختن زیرساخت‌های متناسب، هزینه‌ها و خطراتی را برای حتی ساده‌ترین پروژه‌ها ایجاد می‌کند. در نتیجه معمولاً یک شبکه منحصربه‌فرد به وجود می‌آید که به هیچ‌کس دیگری کمک نمی‌کند و نگهداری آن سخت است. جایگزین متمرکز نیز یک مانع برای مشارکت است و این داده‌ها را در دست شرکت‌های عادی و غیرقابل قبول قرار می‌دهد و این خطر را به وجود می‌آورد که راهکارهایی را که با شما رقابت می‌کنند، ایجاد کنند.

اینترنت نیاز به یک پروتکل دارد که از طریق آن انسانها، سازمانها و دستگاه‌ها می‌توانند داده‌ها را منتشر کنند و از طریق آن طرفین مجاز می‌توانند به آن متصل شوند و همچنین به یک بازار معتبر برای رسیدگی به میلیون‌ها معامله مالی نیاز دارد. یک اقتصاد مبتنی بر داده‌های آزاد به شبکه و بازار به طور همزمان نیاز دارد که عبارتند از:

توزیع یکنواخت: یک زیرساخت مشترک و مقیاس‌پذیر که متعلق به آن است و در سطح جهانی در دسترس است.
در دسترس: برای دسترسی به استانداردها باید از کد متن‌باز استفاده شود.
امن: حفاظت از داده‌ها و شرکت کنندگان و تضمین معاملات از تقلب
مقیاس‌پذیر: منابع داده از سنسورهای به هزاران بازار که قادر به انجام معاملات کوچک و بزرگ ست فرستاده می‌شود.

چالش پیش روی شرکت‌ها این است که آنها را به یک پروتکل مدیریت یکپارچه و قوی متصل کنیم. برای شبکه داده خود، یک رویکرد (peer to peer (P2P که به طور گسترده‌ای برای به اشتراک‌گذاری فایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکان خوبی برای شروع است.

یکپارچه‌سازی و مقیاس‌پذیری یک شبکه P2P ، مبنایی عالی برای تبادل اطلاعات به‌هنگام را فراهم می‌کند. یک شبکه به اشتراک‌گذاری داده می‌تواند بر اساس کتابخانه‌های منبع آزاد موجود با تکنیک‌های اضافه شده از جمله رمزنگاری کامل به منظور سخت‌گیری سیستم و اطمینان از حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن در زمان و مکان موردنیاز، ساخته شود.

مطالب مرتبط

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.

جدیدترین پیشرفت‌های اینترنت اشیا

اخیراً FCC از افتتاح رادیو پهن باند CBRS) 3.5) گیگاهرتزی برای استفاده تجاری شهروندان خبر داده است. پیش‌ازاین، باند 3.5 گیگاهرتزی به حوزه اعضای وزارت دفاع امریکا یعنی سیستم‌های رادار دریایی ایالات‌متحده، اختصاص داشته است.

فهرست نهایی انتخاب پلتفرم مناسب اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) یک اصطلاح بسیار وسیع و پیچیده است که به روابط متقابل بین اشیا اشاره دارد. مهم نیست که کدام پلتفرم IoT را برای دستگاه انتخاب می‌کنید، این بستگی به محصول شما دارد که به رایانش ابری متصل می‌شود. انتخاب پلتفرم درست IoT یک کار دشوار و تخصصی است.