محققان می‌گویند محاسبات عصبی باید مبتنی بر مغز حشرات باشد نه انسان

محققان می‌گویند محاسبات عصبی باید مبتنی بر مغز حشرات باشد نه انسان

دانشمندان می‌گویند مغز حشرات الگوی بهتری نسبت به مغز انسان برای هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) است زیرا ساده‌تر هستند و روی فرایندهای کلیدی تمرکز می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند مغز حشرات الگوی بهتری نسبت به مغز انسان برای هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) است زیرا ساده‌تر هستند و روی فرایندهای کلیدی تمرکز می‌کنند.

یک تیم آکادمیک معتقد است که مغز زنبور الگوی مناسبتری نسبت به مغز انسان برای شبکه‌های عصبی است و می‌توان از آن برای اجرا ربات‌های خودران استفاده شود. پروفسور جیمز مارشال از دانشگاه شفیلد در اینباره گفت: "بسیار چشمگیر است که یک زنبور عسل می‌تواند بیش از پنج مایل پرواز کند سپس به خانه خود برگردد درحالی‌که اندازه مغز آن برابر با اندازه جثه آن است. باید سعی کنیم از الگوی مغز زنبورعسل در سیستم‌های خودران، پهپادها (Drone) و اتومبیلهای بدون راننده استفاده کنیم."

مارشال در ادامه به شکلی از محاسبات یادگیری عمیق(DL) اشاره دارد که توسعه‌دهندگان برای آنها معماری‌های الکترونیکی ایجاد می‌کنند که از معماری‌های عصب‌شناسی تبعیت می‌کنند و می‌توانند جایگزین محاسبات سنتی شوند. محاسبات یادگیری عمیق در هوش مصنوعی (AI) قرار می‌گیرد که در آن رایانه‌ها از طریق ارزش به رسمیت شناخته می‌شوند تا الگوهای موجود در داده‌ها را تشخیص دهند. تفاوت این است که در یادگیری عمیق از فرایندهای عصبی استفاده می‌شود. تغییرات شامل محاسبات عصبی است که می‌تواند جزئیات سطح پایین و بالا مانند لبه‌ها و اشکال را تجزیه‌وتحلیل کند.

مارشال به نقل از دیلی تلگراف می‌گوید: زنبورها اساساً مینی ربات هستند، آنها واقعاً ناوبری سازگاری دارند و می‌توانند در محیط‌های پیچیده سه‌بعدی با حداقل یادگیری حرکت کنند و فقط از یک میلیون نورون در یک میلی‌متر مکعب از مغز خود استفاده کنند."

ربات‌های مجهز به مدل محاسباتی مغز زنبور عسل، می‌توانند با استفاده از نقاط مرجع خارجی و قابلیت سنجش داخلی به یک مقصد خاص برسند. وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین فعلی (پهپادها) از ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی برای تعیین موقعیت، قطب نما برای تعیین جهت و فشارسنج‌ها برای سنجش ارتفاع استفاده می‌کنند. برخلاف آنچه که ربات‌های مدل زنبور عسل می‌توانند انجام دهند، ناوبری پهپادهای فعلی در هنگام مواجهه با موانع غیرمنتظره و ناهنجاری‌ها و تأخیر در پردازش مستعد خرابی یا از بین رفتن هستند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از برچسب‌های راداری را بر روی زنبورهای واقعی، چسباندند، به این نتیجه رسیدند که مغز زنبورها از مغز انسانها بسیار بهتر عمل می‌کند.

محققان مسیرهای پرواز زنبورها را با رادار پیگیری کردند و بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده الگوریتمی را ارائه دادند که طرز تفکر زنبورها در مورد حرکت در فضا را شبیه‌سازی می‌کند. یکی از مهارت‌های زنبورها جریان نوری است که در هنگام پرواز، می‌توانند بر اساس میزان سرعتی که نسبت به سایر اشیا در حال حرکت هستند، آنها را تخمین بزنند.

کمپانی اینتل نیز اعلام كرده است كه یك سیستم تحقیقاتی عصبی مورفیك مبتنی بر ابر را با معماری الهام گرفته از مغز انسان آماده كرده است كه می‌تواند برای حل چالش‌های هوش مصنوعی (AI) و همچنین سایر مشكلات محاسباتی دشوار مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب مرتبط

استفاده از فناوری‌های نوین و اینترنت اشیا برای تشخیص بیماری کرونا

محققان دانشگاه UMass می‌گویند که استفاده از یک دستگاه Raspberry Pi edge می‌تواند به شناسایی علائم شبه آنفلوانزا کمک کند و دامنه وسیعی از ابزارهای مورد استفاده برای ردیابی شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی خطر ابتلا افراد به کرونا ویروس را ارزیابی می‌کند

محققان به زودی اپلیکیشن هوشمندی را تولید می‌کنند که خطر ابتلا به ویروس کرونا را بر اساس احساس و مکانی که در آن قرار گرفته‌اید، ارزیابی می‌کند و افراد مورد نظر را به نزدیکترین مرکز آزمایش، هدایت می‌کند.

استفاده از فناوری سنجش هوشمند در عروسک‌ها

فناوری سنجش هوشمند برای غنی‌سازی تجربیات کاربران و ارائه قابلیت‌های برتر به محصولات و تجهیزات بهداشتی و درمانی معرفی می‌شوند.

الگوریتم هوش مصنوعی تطبیق رفتار انسان با شغل وی

شرکت استارتاپی SCIKEY که در زمینه منابع انسانی (HR) فعالیت می‌کند با ابداع الگوریتم انعطاف‌پذیر MindMatch و استفاده از هوش مصنوعی (AI) الگوهای رفتاری کارمندان را درک می‌کند و رفتار آنها را در مواجهه با شغل هر فرد پیش‌بینی می‌کند.