افزایش فرصت‌های شغلی جدید و تولید ناخالص داخلی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی باعث افزایش فرصت‌های شغلی و تولید ناخالص داخلی می‌شود

تحلیل گران موسسه جهانی McKinsey و Tata Communications اخیراً در گزارش‌های جداگانه از تداوم روند اجتناب‌ناپذیر اتوماسیون خبر دادند.

تحلیل گران موسسه جهانی McKinsey و Tata Communications اخیراً در گزارش‌های جداگانه از تداوم روند اجتناب‌ناپذیر اتوماسیون خبر دادند. رشد و توسعه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی تعجب‌برانگیز نیست. بر اساس نظرسنجی‌های انجام ‌شده در اوایل سال جاری از Narrative Science و موسسه تحقیقات بازرگانی ملی، 61 درصد از شرکت‌ها در سال 2017 تکنولوژی هوش مصنوعی را به کار گرفتند که نسبت به سال 2016 ، 38 درصد افزایش داشته است.

Mckinsey پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020، 70 درصد از شرکت‌ها از هوش مصنوعی حداقل دریکی از قسمت‌های کاری خود مثل دستیاران مجازی، اتوماسیون فرایند رباتیک و یا یادگیری پیشرفته‌ی ماشین، بهره‌برداری خواهند کرد. علاوه بر این Tata از شور و شوق مدیران و رهبران کسب‌ و کار برای به‌کارگیری AI خبر داده است. بر اساس یک نظرسنجی 90 نفر از 120 نفر اظهار داشتند که انتظار دارند هوش مصنوعی توانایی تصمیم‌گیری مؤثر و درست را در شرکت‌ها افزایش دهد.

گزارش‌های به ‌دست‌ آمده حاکی از آن است که هوش مصنوعی می‌تواند به رشد 1.2 درصدی تولید ناخالصی داخلی (GDP) در ده سال آینده کمک کند و در نتیجه کمک بیشتری به افزایش سود اقتصادی نماید. بدین ترتیب این دستاوردها نه‌تنها به بهای از دست دادن شغل افراد نیست بلکه باعث ایجاد شیوه‌های جدید کار و مشاغل جدید در شرکت‌ها خواهد شد. بر اساس گزارش‌های Gartner، هوش مصنوعی تا سال 2020، 2.3 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

Ken Goldberg، یکی از محققین درزمینه‌ی هوش مصنوعی و استاد دانشگاه UC Berkeley می‌گوید: "هدف از استفاده‌ی ربات‌ها و AI از بین بردن جنبه‌های خلاقانه، متفکرانه و متقاعدکننده‌ی نیروی کار انسانی نیست." با این ‌حال باید به این نکته اشاره نمود که برای تحقق همکاری نیروی کار انسانی با تکنولوژی هوش مصنوعی چالش‌های قابل‌ توجهی برای غلبه وجود دارد. نیاز به نیروی انسانی برای برچسب‌گذاری اطلاعات آموزشی، کمبود داده‌های برچسب دار، کمبود شفافیت در سیستم‌های AI، مشکلات در تعمیم مدل‌های یادگیری ماشین و احتمال خطا در تقسیم‌کار ازجمله این چالش‌ها هستند.

به گفته‌ی McKinsey، تعداد مشاغلی که نیاز به مهارت‌های دیجیتالی کمی دارند از 40 درصد فعلی تا سال 2030 به 30 درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که شغل‌هایی که نیاز به مهارت‌های بالاتری درزمینه‌ی دیجیتال و تکنولوژی‌های روز دارند 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. کشورهای پیشرو در این زمینه مثل ایالات‌ متحده و چین هرکدام به ترتیب 66 درصد و 17 درصد بیشتر از سایر کشورها در این روند سود می‌برند.

به گزارش Tata تقریبا 80 درصد از مدیران کسب ‌و کار اظهار داشتند که AI می‌تواند باعث تسهیل ترکیب، سازمان‌دهی و ارتباطات تیم کارکنان شود که این امر باعث افزایش مشارکت کارکنان با مدیران و پیشنهاد فعالیت‌هایی می‌شود که می‌توانند به تفکر خلاق کمک نمایند.

مطالب مرتبط

یک تیم از دانشجویان مهندسی،یک سیستم هوش مصنوعی (AI) را توسعه داده‌اند که می‌تواند مناطق مستعد ورود به آب را شناسایی کرده و این امکان را بوجود اورد که به شهرهایی که از مترو استفاده می‌کنند کمک کند تا به ازدحام جاده ای خسته کننده ناشی از بارندگی های موسمی پایان دهد.

هوش مصنوعی حیات وحش را با دقت 96 درصدی رصد می‌کند

کاربرد تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) فراتر از دستیار صوتی و ماشین‌های خودران است. محققان دانشگاه Auburn ، هاروارد، آکسفورد، دانشگاه مینه سوتا و دانشگاه Wyoming الگوریتمی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند حیات وحش را با دقت 96.6 درصد شناسایی و توصیف کند.

اخیراً Chris Lott ، یکی از محققان هوش مصنوعی Qualcomm ، در جلسه آموزشی جامع بوستون ، توضیحی اجمالی در مورد عملکرد تیم خود در یک برنامه جدید تشخیص صدا ارائه داد.

روز گذشته مقامات دولتی هند اظهار داشتند که این کشور برای توسعه‌ی سیستم‌های دفاعی و تسلیحات نظامی از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.

شرکت ARM، طراحی کننده ی تراشه های مورد استفاده در تمام گوشی های هوشمند، در حال حاضر قصد دارد تا سخت افزارهایی را که الگوریتم های هوش مصنوعی (AI) را اجرا می کنند به تولیدات خود اضافه نماید.

تیمی از محققان از هوش مصنوعی (AI) برای پرواز ایمن و خودکار درن ها (drones) در محیط های شهری استفاده کردند.