سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران به چه معناست

سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران به چه معناست

ایده اتومبیل‌های خودران مربوط به زمان‌های اخیر نیست، برخی از اولین مفاهیم مربوط به اتومبیل‌های خودران به دهه 1920 باز می‌گردد. با این حال همین اواخر بود که ایده اتومبیل‌های خودران به واقعیت نزدیک شد. از آنجا که فناوری برای اتومبیل‌های خودران در مقیاس بزرگ امکان‌پذیرتر شده است نیاز به بررسی ساختارها در کنار آن افزایش یافته است.

ایده اتومبیل‌های خودران مربوط به زمان‌های اخیر نیست، برخی از اولین مفاهیم مربوط به اتومبیل‌های خودران به دهه 1920 باز می‌گردد. با این حال همین اواخر بود که ایده اتومبیل‌های خودران به واقعیت نزدیک شد. از آنجا که فناوری برای اتومبیل‌های خودران در مقیاس بزرگ امکان‌پذیرتر شده است نیاز به بررسی ساختارها در کنار آن افزایش یافته است.

با وجود این همه خبر درباره وسایل نقلیه هوشمند خودران، ممکن است تعجب کنید که سطوح مختلف رانندگی هوشمند به چه معناست؟

در سال 2013 اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی وزارت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا (NHTSA) مجموعه‌ای از پنج سطح را برای توصیف کلاس‌های اتومبیل‌های خودران و قابلیت‌های آنها ارائه کرد. بنابراین در این مطلب به این پنج سطح مختلف این فناوری می‌پردازیم و در مورد هر یک صحبت می‌کنیم.

سطح 0

همین سطح در حال حاضر است که بیشتر اتومبیل‌ها در آن قرار دارند. راننده خودرو مسئولیت کلیه کارهای رانندگی اعم از شتاب، ترمز، فرمان و غیره را بر عهده دارد.

سطح 1

سطح 1 شامل اتومبیل‌هایی با قابلیت کروز کنترل، کمک به نگه داشتن ترمز و کمک به پارکینگ نیز می‌باشد. هنوز مسئولیت بیشتر عملیات وسیله نقلیه بر عهده راننده است اما برخی از وظایف بر عهده پردازنده و یا فناوری اینترنت اشیا (IoT) محول شده است.

سطح 2

هیجان و سرگرمی واقعی از این سطح آغاز می‌شود. در این سطح وارد مرحله عدم مداخله راننده می‌شویم. در اینجا رانندگان باید در خودرو بمانند و فقط چرخ‌ها را کنترل کنند اما آنها دیگر کنترل بیشتر عملکردهای وسیله نقلیه را ندارند. برخلاف نام، در حقیقت در این سطح لازم است که دست‌های راننده در تماس با فرمان اتومبیل باشد. Autopilot تسلا خود را به عنوان مجری یک فناوری سطح 2 عنوان می‌کند.

مرحله 3

این سطح نشانگر واقعی از توانایی‌های رانندگی خودران است. در این سطح به راننده اجازه داده می‌شود نه تنها دست خود بلکه توجه خود را از وسیله نقلیه نیز خارج کند. راننده مشغول خواندن یا تماشای فیلم می‌شود در حالی که فناوری خودران هدایت اتومبیل را بر عهده می‌گیرد و از بقیه مراقبت می‌کند. با این وجود راننده باید در صورت بروز اتفاق یا موارد اضطراری کنترل خودرو را در دست بگیرد. اولین وسیله نقلیه‌ای که دارای استقلال سطح 3 است Audi A8 2019 است (متأسفانه تنها در اروپا توزیع و تجاری‌سازی می‌شود). این خودرو این توانایی را دارد که کنترل کامل وسیله نقلیه را در مسیرهای ترافیکی تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت کنترل کند.

سطح 4

در سطح 4 به‌روزرسانی اصلی این است که دیگر نیاز به حضور راننده در اتومبیل نیست. آنها به سادگی می‌توانند اجازه دهند خودرو آنها را در جایی که باید بروند، ببرد. در صورت نیاز به تعامل راننده، وسیله نقلیه سطح 4 باید بتواند با خیال راحت کنار جاده بایستد تا راننده سوار شود.

سطح 5

این سطح، سطح فوق پیشرفته فناوری خودران است. در این سطح به هیچگونه تعامل انسانی احتیاج نیست و وسیله نقلیه دیگر نیازی به فرمان یا هر نوع تجهیزات قدیمی ندارد.

با توجه به اینکه تنها سه سطح از فناوری رانندگی خودرانتاکنون معرفی و آزمایش شده است، هنوز راه زیادی برای رسیدن بالاترین سطح رانندگی حودران در پیش است، با این حال سرعت پیشرفت این فناوری چشمگیر است و طولی نمی‌کشد که اولین اتومبیل‌هایی که به شما اجازه می‌دهند در طول مسیر استراحت کنید، معرفی می‌شوند.

مطالب مرتبط

آیا فناوری platooning آینده اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل است

آیا به یاد دارید یک قطار اسباب‌بازی چگونه توسط آهنرباها به هم وصل می‌شود؟ کشش مغناطیسی هر قطار جداگانه را مجبور می‌کند که یکی پس از دیگری حرکت کند. با کشش مغناطیسی کافی، سه یا چهار قطار به هم متصل می‌شوند و در مسیرهای مشابه یکدیگر را دنبال می‌کنند. حال بیایید تفکر خود را گسترش دهیم و این مسئله را در فناوری مدرن امروز بکار گیریم.

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند تسهیل‌کننده بار ترافیک شهری

تصور کنید از محل کار خود به سمت خانه حرکت می‌کنید و استرس مسیر را دارید که آیا به ترافیک برخورد می‌کنید یا خیر. همه در تلاش هستند که خود را به یک مسیر خلوت برساند.این حس حین رانندگی بسیار ناامیدکننده است زیرا نمی‌توانید چیزی بنویسید، کاری کنید یا حتی بعضی اوقات احساس می‌کنید وقت شما در حال هدر رفتن است.

سیستم وسایل نقلیه گروهی یا vehicle platooning چیست؟

وسایل نقلیه گروهی بخشی از مجموعه ویژگی‌هایی است که ممکن است اتومبیل‌های آینده از آن استفاده کنند. در این روش یک ردیف گروهی از وسایل نقلیه با خیال راحت و با سرعت زیاد می‌توانند با هم تردد کنند.

چگونه از اتومبیل‌های هوشمند در مقابل هکرها محافظت کنیم؟

هنگامی که به تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) فکر می‌کنیم، تصور ما دستگاه‌های کوچک مجهز به سنسور مورد استفاده در خانه‌ها، بیمارستان‌ها، محیط‌های تجاری و صنعتی هستند اما دستگاه‌های بسیار بزرگتر و بسیار پیچیده‌تر نظیر اتومبیل‌های خودران نیز وجود دارد.